Pauli Lehdon MAN TGL 12.250 Powermatic – ”Paras luokassaan”

Sähköposti Tulosta PDF

Lehto & Jylhällä on kolme kuorma-autoa ja satakunta vaihtolavaa.

Lehto & Jylhän näppärän ketterä TGL-MAN automaattiaskilla poikkesi MAN-päivässä Espoossa.
 
Vantaalainen kuljetusyrittäjä Pauli Lehto oli käymässä Espoossa MAN-päivillä syyskuun alussa. Hän oli liikkeellä työajokillaan, vaihtolavalaitteisella TGL-MANilla. Auto tuli liikenteeseen kesäkuussa.
 
- Näitä 12-tonnisia MANneja on ollut monta, tämä on varmaan kuudes peräkkäinen. Parempaa ei ole tässä kokoluokassa, Pauli Lehto toteaa.


Vaihtolavalaitteena on 7-tonninen VAK. Vahtolaisia on muussakin Lehto & Jylhän kalustossa.

POWERMATIC KRUUNAA KOKONAISUUDEN
Siitä Lehto pitää erityisesti, että raskaissa MAN-autoihin tulleet ominaisuudet seuraavat kevyempäänkin mallistoon. Uusi TGL omaa digitaalisen mittariston, kojetaulu on samaa maailmaa kuin isommissa leijonissa. TGL omaa hyvän itsetunnon, ei tarvitse häpeillä.
 
Lehdon mielessä on kilpailijoista Mercedes- Benz Atego. Se ei ole muuttunut pitkään aikaan oikein mihinkään.
 
- On vanhoillinen, Lehto tuumaa.
 
Uuden MAN-auton sydän on uusi kahdeksanportainen ZF-automaattivaihteisto, Powermatic. Se on erityisesti Lehdon mieleen ja se tekee autosta paljon paremman kuin hänen edellinen TGL oli. Siinä oli MAN Tiptronic eli automatisoitu mekaaninen vaihteisto, robottilaatikko.
 
- Tiptronic mietti. Taisi viedä enemmän polttoainettakin, nyt vie 19 litraa sadalla, Pauli Lehto toteaa.
 
Uudessa TGL-mallissa on kaksi asiaa, jotka Pauli Lehto mieluusti muuttaisi. Virtalukko osuu polveen, johon on haettu helpotusta MAN-avaimenperää lyhentämällä. Tämä ongelma ratkeaisi käynnistys-sammutusnapilla. Toinen on vaihdeviiksessä kytkentä vapaalle, saisi olla helpompaa.


TGL:n takaseinällä on monessa Pauli Lehdon ajokissa ollut MAN Trucker julistelakana. Uudempaa versiota ei ole löytynyt.

43 VUOTTA "HARRASTELUA"
Lehto & Jylhän kalustossa on Vehon maailmasta Fuso Canter (vm. 2017) ja 18-tonninen Mercedes-Benz Actros (vm. 2021). Syynä on pitkälti automyyjä Tapani Lamberg, joka tuli tutuksi ollessaan Konekeskon MAN-osastolla myynti-insinöörinä. Sitten Lamberg meni DAF-kauppiaaksi ja Lehto & Jylhälle tuli LF-DAF Allisonin automaatilla.
 
- Ensimmäinen MAN ostettiin Häyrisen Topilta Vantaan Riihikujalta vuonna 1998, yrittäjä Lehto kertoo.
 
Uusimman MAN-auton on kaupannut Mikko Leskinen. Yksityiskohtia käytiin läpi myös myyntijohtaja Raimo Haavikon kanssa.
 
Vuonna 1998 Pauli Lehto ja vaimonsa Merja Jylhä perustivat Lehto & Jylhä osakeyhtiön.
 
- Vaimo ajoi aluksi, mutta selkä ei kestänyt, Lehto kertoo.
 
Enne omaa yrittäjäuraa Pauli Lehto oli ajohommissa isällään Vesa Lehdolla. Hommat ovat jatkuneet samoina.
 
- 43 vuotta olen näitä harrastanut, 61-vuotias Pauli Lehto naurahtaa.
 
Erityisesti mieleen on jäänyt isänsä hankinta vuodelta 1986. Se oli vaihtolava-auto 7,5-tonninen Iveco Zeta, jossa oli 150-heppainen voimanlähde. Silloin ei paikallisia kierrätyskeskuksia ja jätteenkäsittelylaitoksia ollut, joten vaihtolavat piti ajaa Espoon Ämmässuolle tyhjennettäväksi. Niinpä Ivecon perään laitetaan kaksiakselinen perävaunu, mahtuihan siihen kaksi vaihtolavaa.
 
- Ylämäessä mentiin 60 km/h, alamäessä 120 km/h, muistelee Pauli Lehto Iveco-aikaa ennen nopeudenrajoittimen.
 
Lehdon pojista Teemu Lehto jäi ajohommiin vahvasti mukana yritystoiminnassa. Niko Lehto lähti ratin takaa ravintolamaailmaan ja tulosta on tullut. Hänet valittiin viime vuonna vuoden porvoolaiseksi, onhan hän toisena omistajana Michelin-tähden omaavassa Vår-ravintolassa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TVOLVOJEN VALTAKUNTA
Mitä on arki telkkarista, mäkivetokisoista ja Volvoista tutuksi tulleilla Mustosilla? Ajolinja poikkesi kylässä Enonkoskella..

SCANIA 770 S
AJOKOE NORJASSA

Ajolinja oli Scania Winter talviajotapahtumassa Norjan mäkiteillä. Selvisi millaisia ovat Scania 770 S ja G38 vaihteisto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 14.02.2025 04:15 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki