Tuotantoon loppuvuodesta.
Mercedes-Benz ei hötkyillyt sähköisen maantiemallin kanssa. Voimalinjassa ei ole muita kompromisseja kuin korkea omapaino, johon on syypää monet hienot ominaisuudet tarjoava LFP-akusto.
Kaksi vuotta sitten IAA-näyttelyssä esiteltiin täyssähköisen Mercedes-Benz eActros 600 rekkaveturin prototyyppi. Sen jälkeen Daimlerin media- ja markkinointiosasto on työntänyt tulevasta mallista jatkuvasti tietoa, on pitänyt hereillä.
Alkukesän aikana ennen juhannusta kaksi eActros 600 ajokkia ajoi läpi Euroopan (European Testing Tour). Norjan Nordcapissa käytiin kääntymässä, tultiin Pohjois-Lapista Suomineito alas, jatkettiin Baltian kautta. Matkaa kertyi 15 000 kilometriä. Akkulataus hoidettiin julkisilla latauspisteillä, kuten Pihtiputaalla Neste Niemenharjulla. Rattiin pääsi lähinnä Truck of the Year rekkaraatiin kuluneet toimittajat, Suomesta Martti Peltonen.
KOLME AJO-OHJELMAA
Ajolinjan toimitus pääsi ajamaan eActros 600 mallia kiertueen jälkeen heinäkuun alussa Daimlerin tehtaan ympäristössä Saksan Wörthissä. Koeajoreitti oli 68 kilometriä, joka sisälsi moottoritietä ja enimmäkseen pienempää asfalttitietä maalaismaisemassa.
Sähkörekat, yleisemminkin sähköautot, ovat samanlaisia tien päällä. Tarjoavat äänettömyyttä ja sukkasillaan ajoa. Ei Mersu tässä suhteessa yllätyksiä tarjoa.
Tien päällä voi valita kolmesta ajo-ohjelmasta. Pisintä toimintamatkaa tarjoava Range tarjoaa 70 % moottoritehosta ja 82 km/h maksiminopeutta. Economy mahdollistaa 85 % moottoritehon ja 85 km/h ajonopeuden. Power ohjelmalla saadaan sähkömoottorista kaikki irti, samoin ajonopeudesta (90 km/h).
Huipputehoa saadaan ulos 600 kW (816 hv) ja jatkuvaa tehoa 400 kW (544 hv). Suorituskykyä on tarjolla ihan riittävästi 40-tonniseen euroyhdistelmään kaikkien rauhallisimmallakin ajo-ohjelmalla. Ja voimahan tulee ulos sivistyneesti ilman V8-rähinää.
Maantiellä oli pitkä tietyöpätkä, jossa edettiin jonossa ryömimällä. Oli siis saksalainen ruuhka, ”stau”. Sellaiseen ajoon sähkörekka on kaikkein omimmillaan. Ei tehoryntäystä kuten dieselissä. Eteneminen tapahtuu kakkosvaihteella, pykäliähän on sähköisessä e-akselissa neljä.
Hallintalaitteet ovat kuin dieselversiossa eli todella laadukkaan oloiset ja ratkaisuna toimivat. Uskon yleisen palautteen menneen perille ja ratin hipaisunäppäimet jäänevät unholaan jollain aikavälillä. Kierroslukumittari on korvautunut tietysti energiamittarilla (lataako vai purkaako akkua).
Kun navigaattoriin on tallennettu ajoreitti, keskinäytössä kerrotaan akun varaustaso maalissa. Lukemaa päivitetään reaaliaikaisesti ja näin ajamisen vaikutukset energiakulutuksen näkyvät heti. Arjen tippakisaajalle aukeaa uusi maailma.
Selkeä kojetaulu. Ajamisen aikana ei montaa tietoa tarvita.
PITKÄ TOIMINTAMATKA
Rekuperaatiota eli energian talteenottoja on viittä voimakkuutta. Kun tehokkain on kytkettynä, voidaan ajaa yhdellä polkimella – muistaen, ettei se ole taloudellisinta.
Rautafosfaattiakusto (LFP) tarjoaa ajajan käyttöön 600 kWh. Se tarkoittaa, että ilmoitettu 500 kilometrin toimintamatka on varovaisen realistinen. Ajolinjan rauhallisella maaseuturetillä kesähelteellä olisi päästy 585 kilometriä. Se on helposti todettavissa oheisista ajotietokoneen arvoista.
Mielenkiintoinen käytännön eActros 600 maantietesti tulee liikkumaan Postnordin Turun ja Vantaan terminaalien välillä pakettikuljetuksissa, perässä pitkä puolikas. Edestakainen ajoreitti on 345 kilometriä ja sen pitäisi siis mennä heittämällä ilman välilatausta suuren osan vuotta. Pahimmilla talvikeleillä kulutus voi kaksinkertaistua, jolloin lähtöpään lataus ei riitä.
CSS-latausteho on 400 kW. Myöhemmin on tulossa vieläkin tehokkaampi megawattilataus (MCS).
Sähkö-Actros on huonoimmillaan, jos tarvitaan maksimaalista kantavuutta. Omapainoa on noin tonni enemmän kuin keveimmissä sähkörekoissa eli 11 700 kiloa. Syynä on LFP-akusto, jolla on toisaalta paljon hyviä ominaisuuksia. Kestää hurjasti latauksia ja omaa halvimmat raaka-aineet.
Mercedes-Benz eActros 600 tulee tuotantoon loppuvuodesta. Yleisö voi tutustua autoon Saksan IAA-jättinäyttelyssä syyskuussa. Tehtaan yhteyteen on avattu eActros 600 Experience World vierailijakeskus, jossa sähkörekan ominaisuuksia esitellään interaktiivisesti monipuolisesti – tosin korkeasta omapainosta ei puhuta mitään.
PIENELLÄ PÄÄSEE
Ohessa ajotietokoneen lukemat Ajolinjan koeajossa:
Reitti: 68 km
Ajoaika: 68 min
Keskinopeus: 60 km/h
Keskikulutus: 102,4 kWh/100 km
PLUSSAT
+ Pitkä toimintamatka
+ E-akselin energiatalous
+ Nopea pikalataus
MIINUKSET
– Korkea omapaino
– Hipaisunäppäimet
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
TILAA AJOLINJA |
LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä