Rossin musta leijona päätähtenä

Sähköposti Tulosta PDF

Mikko Rossi oli tuonut näytille vuoden 2022-mallisen Olvin juomien jakelussa Kymenlaakson alueella olevan MAN-rekan. Kaksia-akselisen perävaunun alusta on Puolasta ja päällä oleva kuormakori Virosta. Yhdistelmän teippauksen on tehnyt LJH-Teippi ja auton keulan raudat ovat Light-Fixin tuotantoa.

Mikko Rossin MAN oli piristävä poikkeus Sisukujan rekkanäyttelyn ruotsalaismerkkiarmadassa. Kuusankoskelle kokoontui 40 autoa.
 
Sanonta ”pieni on kaunista” kuvaa heinäkuun alussa Kuusankosken Sisukujalla toista kertaa järjestettyä rekkanäyttelyä. Näyttelyalueen täytti noin 40 erilaista ajoneuvoa. Valtaosin oli raskasta kalustoa, osalla oli myös perävaunu mukana. Järjestelyistä vastasivat paikalliset kuljetusyrittäjät Tomi Alho ja Antti Nokkanen.


4-vuotias Eino Tikkanen aikoo isona kaikkien koneiden kuljettajaksi. Nyt vuorossa koeajettavana on A. Putkisen pianokeula-Volvo. Ilme on mietteliäs ”olisikohan V8-Scania kuitenkin parempi”.

Näyttely oli etupäässä suunnattu perheille ja nuorille. Prosenttijuomia ei ollut tälläkään kertaa valikoimissa, vaikka näyttelyssä oli mukana Olvin mainoksilla varustettu uljas 470-heppainen MAN TGX. Mustan leijonan omistaja ja näytille tuonut kuljetusyrittäjä Mikko Rossi joutui kyllä vastaamaan monelle näyttelyssä kävijälle, että 26-tonnisen kolmiakselisen vetoauton kuormatila oli tällä kertaa tyhjä ja kaksiakselisen 18-tonnisen ”pätkäkärryn” kuormana oli vain tyhjiä tölkkejä. Rossi ei ole juurikaan näyttelyitä kiertänyt, mutta lähti nyt mukaan, kun sattui olemaan vapaata ja näyttelykin oli kotinurkilla.



Koneurakointi Kylliäisen lavettikuljettajat Sisu Timperi ja Teemu Toivari olivat saapuneet Lappeenrannasta eväiden kanssa viettämään pidennettyä näyttelyviikonloppua. Paikalle oli tultu Teemun ajossa olevalla Ponsse-värisellä koneenkuljetus-Volvolla.

MAN-MIES ROSSI
Scania-Volvo valtavirrasta poiketen Kuljetus M. Rossi Ky:n kalusto koostuu kolmesta MAN-merkkisestä ja yhdestä Mercedes- Benz kuorma-autosta. MAN-kalusto on Olvin jakeluajossa Kymenlaakson alueella.
 
- Kahdella ajetaan ja yksi on vara-autona. Mercedeksellä tehdään Schenkerin jakeluajoa, kertoo kuljetusyrittäjä Rossi.
 
MAN oli Mikolle luonnollinen valinta. Hän ajeli aikaisemmin Muutot ja Kuljetukset Heikki Hietala Oy:llä palkkakuskina MAN-kaappiautoa. Kuljetusyrittäjän mukaan juomajakelukuljetuksissa on erityisen tärkeää laatu ja täsmällisyys, joiden toteutuminen vaatii ammattitaitoiset kuljettajat sekä toimivan ajokaluston.


Näyttelyn järjestäjiin lukeutuvan Tomi Alhon näyttelykalustona oli harrasteauto Kenworth ja työkalu puunajovarusteinen FH-Volvo.

PERÄVAUNU BALTIASTA
Juomien jakelu tehdään pääosin nuppiautolla, mutta toimituksissa isompiin kauppoihin tarvitaan enemmän kuljetuskapasiteettiä ja silloin on kärry tarpeen. Perävaunun pituudeksi riittää sama 7,5 metriä kuin mikä on vetoautonkin kuormakorin pituus. Lyhyt kaksiakselinen kärry on pienillä pihoilla pyöritellessä ketterä.
 
Mikko Rosin haluamalle lyhyelle kaappikärrylle ei löytynyt Suomesta potentiaalista valmistajaa. Siksi tänä vuonna käyttöön otetun perävaunun alusta on hankittu Puolasta, valmistajana Wielton SA. Umpikorin DHollandia-takalaitanostimella varustettuun kärryyn teki virolainen Tarfurgo OÜ.
 
- Lyhyen kärryn peruuttaminen on taitolaji. Äkkinäisiä ratinliikkeiltä on varottava ja pitkään kärryyn tottuneelta tämä menee hetkessä linkkuun, Mikko Rossi kuvaa.


Vesa-Petteri Hälikkä vietti polttareita.

POLTTARIAJOKKINA PLASTO

Auramaa-yhtiöillä runkolinjaa Kouvolan ja Tampereen välillä ajava Vesa- Petteri Hälikkä oli menossa naimisiin kahden viikon päästä (20.7.) Sisukujan rekkatapahtuman jälkeen. Ensin kuitenkin vietettiin polttariviikonloppu, jonka vietto aloitettiin kaveriporukan kanssa Sisukujalla.

Polttareiden yllätyksellisen luonteen mukaisesti Vesa-Petteri ei vielä tässä vaiheessa tiennyt, mitä kaikkea on edessä. Polttariajossa Vesa-Petterillä oli soravarusteinen Plasto-kuorma- auto. Normaalisti hänen ajopelinään on 76-tonninen täysperävaunuyhdistelmä, jota vetää Scania.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MUHOKSEN MACHO
Teippaus mahdollistaa yksityiskohtaiset kuvat motiivimaalausta edullisemmin. Tämä harvaittiin myös Transport Jurvan uutta autoa rakentaessa.

LEHDON TGL-MAN
Lehto & Jylhän näppärän ketterä TGL-MAN automaattikasetilla poikkesi MAN-päivässä Espoossa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 09.10.2024 07:47 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki