Actros 2653. Takapää ilmalla, etupää rautaa.
Kangasalalainen Sorapari tunnetaan tähtikeuloista. Yhden tapasimme aakkosasemalla.
Mersu tuli Pajusten Soraparille käytettynä Scania Suomen vaihtorivistöstä 55 000 kilometriä ajettuna. Auton oli hankkinut uutena kuljetusyrittäjä Samuli Suorsa, joka oli vetänyt Mersulla Ruduksen betonikärryä. Tähtikeuloista Suorsa on siirtynyt Scania- kantaan.
- Joo, vaihtoi uskontoa, Siren tuumaa.
- Hyvin pelannut, muutamia NOX-antureita mennyt, Joni Siren kuvaa ajokkiaan.
Sirenillä on menossa Soraparilla viides vuosi. Sitä ennen hän ajoi Maanrakennus Markku Siveniuksella, jossa ajopelinä oli R560-Scania lavettiveturi. Ennen nykyistä Mersua Siren ehti ajaa Soraparilla hetken aikaa kolmoskoppaisella (MP3) V8-koneisella Actroksella. Se oli vuosimallia 2013 eli viimeisiä ennen mittavaa malliuudistusta.
- Vanhakoppaisessa oli hyppykeppi, Siren kertoo.
Auto oli siis keppivaihteilla, tupla-H vaihdekaavalla. Nykyajokissa vaihdot sujuvat Powershift-vaihdeautomatiikalla.
Janne Pajusen ajokki Arocs. (Kuvalähde: Hannu Pohjonen).
Ennen aakkosasemalle tuloa Siren on vienyt lavetilla Turenkiin kurottajan, nyt suuntana on Pälkäne. Yleensä Mersun perässä on kippikärry, jolla toimitaan tyypillisesti 30 kilometrin säteellä Tampereen keskustasta.
Huhtikuisilla Mansen Mörinöillä oli esillä Pirkkalan Veholla Soraparin tuorein ajokki eli isolohkoinen Mercedes-Benz Arocs 2652 vuodelta 2023. Tätä ajaa Janne Pajunen, siirtäen työkoneita lavetilla tarvittaessa ympäri Suomea.
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
TILAA AJOLINJA | LUE DIGILEHTI
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä