E&A Viitasalon Volvo FH500 Limetecin kokosivuaukeavalla korilla ja Moffett-ajoneuvotrukilla on rakennettu monipuolisiin massatavarakuljetuksiin. Esimerkiksi lattia on tehty kestämään paperirullien lastaukset.
Kuljettaja Kivimäki on osallistunut uuden ajokkinsa varusteluun. Tehokkuutta työntekoon tuo sopiva kalusto, mutta myös luontevat suhteet ajojärjestelyyn.
Kuljettaja Aleksi Kivimäki ohjastaa E&A Viitasalon sinipunaista kaappiautoa Suomea päästä päähän. Maaliskuusta alkaen kuljettajakortti on matkustanut uuden auton piirturissa. Alustaksi valikoitui 510-hevosvoimainen telivetoinen ja täysilmajousitettu Volvo FH500 I-Save.
Päällirakenteena on kokkolalaisen Limetecin valmistama kokosivuaukeava umpikori. Yrittäjä Asko Viitasalo kertoo päätyneensä Limetecin koriin Kuorma-autokorjaamo Mäkelästä saatujen hyvien kokemusten myötä. Yksi nousukapelli oli tullut Mäkelältä aiemmin ja se on pelannut hyvin.
- Viime vuonna nukuin hytissä 200 yötä, joten mielellään tästä tekee itselleen viihtyisän paikan, Aleksi Kivimäki toteaa.
SOPIVA ALUSTA JA KORI
Umpikorin ja viisiakselisen VAK-kaappikärryn perästä löytyvät trukkitaskut ajoneuvotrukille. Umpikorin sisäpituus on 7,85 metriä, joka soveltuu hyvin massatavarakuljetuksiin. Tällä koripituudella trukin kanssa on sopiva myös auton 4,6 metrin perusakseliväli.
- Edellisessä ajokissa oli samanmittainen kaappi, mutta 70 senttiä lyhyempi akseliväli. Se oli toki ketterä, mutta trukin kanssa ei voinut nostaa teliä edes tyhjänä, koska etupyörät eivät tavanneet maata, Aleksi Kivimäki kertoo.
Auton varusteita ruksattiin kuljetusyrittäjän ja kuljettajan yhteistyönä. Merkinnät tehtiin muun muassa taukoilmastoinnin ja kameroiden kohdalle.
- Oikean kyljen näyttävä katvekamera on ihan ehdoton varuste monessa risteyksessä.Peruutuskamera näytti kyntensä viime viikolla ollessani Helsingissä Mannerheimintiellä purkamassa. Kamerasta näki kaikki kiireiset jalankulkijat, joita siellä tuntuiriittävän, kuljettaja kehuu kameroita.
Edellistä ajokkia maltillisempi koneteho herätti epäilyksiä alkuun. Ne osoittautuivat turhiksi ensimmäisen 5 000 kilometrin perusteella. Lisäksi turbocompound-malli on hiljaisempi kuin aikaisempi ajokki, joka oli edellisen hyttimallin FH540.
- Sasin mäki noustaan hiukan hitaammin, mutta alaväännössä on selvä ero aiempaan.
Ajokin ominaisuudet ovat myös naftalaskun maksajan mieleen. 69-tonnisena ajettu kulutuslukema on pudonnut liki 15 litralla 42 litraan sataa kilometriä kohden.
- Ero on julman suuri, hämmästelee Aleksi Kivimäki.
Limetecin reunaprofiiliin integroidun sidontaprofiilin ansiosta sidontapiste on aina oikeassa kohdassa. Askelman ansiosta kaappiin kiipeäminen on turvallista.
”SOITA KUN OLET TYHJÄ”
Seinäjoella asuva Kivimäki päätyi Viitasalolle kolme vuotta sitten ajettuaan aiemmin kappaletavaranosturilla varustettua vilja-autoa. Kuljetusalalle päätyminen sen sijaan ei ollut sattumaa, sillä Aleksin isä ja isoisä ovat kumpikin työskennelleet kuljettajana.
- Tämä on sukuvika, eikä kuljettajan uralle ollut vaihtoehtoja, kertoo kuljettajaksi Seinäjoella Sedussa kouluttautunut Kivimäki.
Ajoneuvotrukki oli uusi tuttavuus, mutta kolmen vuoden aikana siitä on tullut korvaamaton työkaveri. Aleksin mukaan säkkitavarassa nosturi on kätevämpi, mutta lavatavaran käsittelyssä trukki on jouheampi.
- Ikinä en ollut tuollaista trukkia ajanut, mutta Asko löi rahtikirjat ja avaimet käteen toivottaen hyvää matkaa. Käski soittamaan, kun olen tyhjä, kertoo Aleksi alkua muistellen.
Viitasaloa Aleksi kehuu reiluksi työnantajaksi, jonka palveluksessa on hyvä olla. Ja kalustokin pidetään kunnossa.
- Eihän täydellistä työnantajaa ole - kuten ei ole myöskään täydellistä työntekijääkään, kuljettaja muistuttaa.
Yhden auton ja kuljettajan periaatetta Aleksi Kivimäki pitää merkittävänä asiana. Viime vuoden aikana hän vietti autossa parisataa vuorokausilepoa, jolloin omien tavaroiden löytymistä tietystä paikasta alkaa arvostaa.
- Työtä saa tehdä myös itsenäisesti. Jossain vaiheessa meillä oli keikkaa sopivasti, eikä autossa ollut mitään korjattavaa. Taisi mennä kolme kuukautta, etten nähnyt enkä kuullut Askosta mitään. Lähetin tiedot tunneista ja hän maksoi palkat ajallaan, kuljettaja kertoo.
- Tosin kerran Asko meni kengät jalassa hyttiin. Saatoin olla aamulla vähän kiukkuinen sen huomattuani, muistelee Aleksi vanhentunutta rikosta.
Kuljetusyrittäjä Asko Viitasalo (vas.) viihtyy kuljettajiensa parissa. Aina on aikaa vaihtaa muutama sana viikonlopun viettoon lähtevän kuljettajan kanssa, kuten Aleksi Kivimäen.
KEHUA AJOJÄRJESTELYYN
Ajoneuvotrukkitoimitusten määrä lisääntyy sulan maan aikaan. Jo sitä ennen sesonki käynnistyy pussimultatoimituksilla puutarhamyymälöihin.
Yksinkertainen ja samalla monikäyttöinen Kivimäen operoima auto mahdollistaa sen tehokkaan hyödyntämisen VR Transpointin massatavaraliikenteessä. Kyydissä kulkee muun muassa rakennustarvikkeita, puutavaraa, paperia ja multaa. Tehokkuuteen vaikuttaa huomattavasti myös sujuva yhteistyö ajojärjestelijän kanssa. ”Omaa” juitsariaan eli VR:n Simo Linteriä Aleksi Kivimäki kehuu vuolaasti.
- Hän osaa kuunnella myös kuljettajaa ja tämän ajatuksia. Ihan kaikkien kanssa tämä ei onnistu. Toiset kuuntelevat ajatuksia ja soittavat puolen tunnin päästä kertoen niitä ominaan. Juitsareita pitää osata käsitellä, jotta yhteistyö sujuu, Kivimäki kertoo.
Kiitokset saa kuljettajalta myös VR Transpointin kuljetuspäällikkö Olli Lehtinen. Hänellä on vahva kokemus ajojärjestelijän töistä ja siten yhteistyöstä kuljettajien ja kuljetusyrittäjien kanssa.
- On hyvä, että kokemusta viedään myös ylöspäin johtoportaan suuntaan, Aleksi Kivimäki pohtii.
Teksti ja kuvat: Ari Perttilä
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä