Sundgrenin hakeautot Keski-Ruotsista

Sähköposti Tulosta PDF

Sundgrenin porukkaa Härmässä eli Viktor Nyman (vas.), Christian Wallman, David Ohlsson, Simon Norgren, Johan Sjödin ja Rickard Svan.

Suomen ja Ruotsin rekkanäyttelyt tekevät yhteistyötä. Siksi Sundgrenin Scaniat kävivät Härmässä.
 
Ivan Sundgrens Åkeri AB:n hakeautot saapuivat Keski-Ruotsin Ljusnesta vuoden 2023 Power Truck Show rekkanäyttelyyn. Sinne heidät kutsui PTS-tiimi juhlavin menoin noin vuotta aikaisemmin Ramselen rekkanäyttelystä (Lastbilsträff) satojen autojen joukosta. Vastavuoroisesti Ramselen porukka kutsui Power Truck Show:sta vuoden 2024 näyttelyynsä Kuljetusliike K. Salonen Oy:n.
 
Tätä yhteistyötä on tehty joitain vuosia.
 
Elokuiset Härmän messut olivat miehistölle järjestyksessään ensimmäiset, eivät ehkä kuitenkaan viimeiset.
 
- Mahtavat paikat ja kalustoa valtavasti. Ja tunnelma on upea, kaikki ovat kuin yhtä perhettä, ylistää Richard Svan.
 
- Ei Ruotsin näyttelyissä ole tällaista yhteen kuuluvuuden tunnetta, tullaan varmasti uudestaan, Viktor Nyman toteaa.


Härmästä lähti kotiin viemisiksi hakeluokan 2. ja sisustuksen 3. palkinnot. Ajokkina oli Scania R530 vuodelta 2022.

MT EKSJÖN PÄÄLLIRAKENTEET
Vuonna 1959 perustetulla Ivan Sundgrens Åkeri AB kuljetusyrityksellä on yhdeksän yhdistelmää ja parisenkymmentä kuljettajaa. Ajot suuntautuvat lähinnä Keski-Ruotsiin. Kyydissä kulkee sahateollisuuden sivutuotteita, sahatavaraa sekä sellua.
 
- Kaksi kuljettajaa on per auto. Ja kuittiautoilla ajetaan aina, pysyy kalusto siistimpänä sekä kunnossa, toteaa Rickard Svan.
 
Päällirakenteet autoihin valmistaa MT Eksjö AB. Joka hakeauton korissa on sivukippaus, kaatopeitto sekä nouseva seinä. Tämä rakenne on Sundgrenilla todettu parhaiten toimivaksi ja monipuoliseksi, koska kyytiin saa miltei mitä vain. Ruotsin lakien mukaisesti yhdistelmien pituus on 24,5 metriä ja kokonaispainoa on 70 tonnia.
 
Päällirakenteet saavat kuljettajien keskuudessa kiitosta. Eksjön kaapeissa miltei kaikki liikkuvat osat ovat näkyvillä kaapin ulkopuolella, myös hydrauliikka.
 
- Ovat helppohuoltoiset ja parhaiten toimivat kelistä riippumatta. Ehkä maailman parhaat, naurahtaa Richard Svan
 
- Kaatopeitto on ehdoton, ei jäädy talvisin ja on muutenkin vähemmän putsaamista kuormien välillä, sanoo Viktor Nyman.
 
Ulkokuoren suunnittelu ja toteutus sekä sisustus on Stigges Reklam AB:n käsialaa. Nykyistä teippaustyyliä on käytetty autoissa jo noin 20 vuotta.

Teksti ja kuvat: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.04.2024 00:39 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki