Tunturilapin tienhoitaja

Sähköposti Tulosta PDF

Siepin kalusto aurausvalmiudessa. (Kuvalähde: Sieppi & Mella).

Kerran on aurattu 22. toukokuuta. Lapissa on pitkä talvi.
 
Tienhoitoon erikoistunut Sieppi & Mella Oy Muoniosta pitää tunturilapin teitä kunnossa, kesät ja talvet. Kalusto koostuu kolmesta autosta ja myös työllistää saman verran miehiä. Ajokit ovat Scania R500 kasettiyhdistelmä vuodelta 2008, Scania R560 koukkuauto vuodelta 2012 sekä rakenteilla oleva vuoden 2006 FM Volvo maansiirtoauto. Joka autossa on toki myös aurausvarustus.
 
Kaivuu ja maansiirtotyötkin onnistuvat. Kaivureista New Holland on 9-tonninen ja Hyundai 15-tonninen. Traktori on vuoden 2021 New Holland, joka on apuna maansiirrossa ja isomman koneen siirroissa. Pienempää konetta liikutellaan enimmäkseen Scanian vaihtolavalla.
 
Kesäkaudella maansiirtotöiden ohella paikkaillaan ja hoidetaan sorateitä. Lumiaitojen sekä liikennemerkkien korjailukin on tuttua puuhaa. Keväällä työllistävät myös ojarumpujen sulatukset, lähinnä Kilpisjärvi - Lohiniva alueella.
 
Talven tienhoitokausi on pohjoisessa huomattavasti pidempi kuin etelässä, lokakuun alusta aina huhtikuun loppupuolelle asti. Talvisin pyörii nastapinta vetävillä ja etusilla. Pääkallokelien ja pahimpien paikkojen varalle löytyy myös ketjut. Tienhoitokilometrejä kertyy noin 20 000 vuosittain joka autoon, riippuen toki talvikelien laadusta.


Yrittäjä Henri Sieppi Muoniosta.
 
- Myöhäisin aurausreissu taitaa itsellä olla 22. toukokuuta. Olikohan ollut vuonna 2021, jos en väärin muista, yrittäjä Henri Sieppi tuumailee.
 
Tiestöä lähdettäessä hoitamaan ajokeli on yleensä pahimmasta päästä, ymmärrettävistä syistä. Isommilta vahingoilta ollaan Siepillä kuitenkin vältytty. Toki muutamat persmäet ja läheltä piti -tilanteet on koettu.
 
- Rystyset valkoisina on rattia puristettu ja yritetty pysyä ojien välissä, kun pinta on vesijäällä. Harvoin se tie kunnossa on, kun sitä hoitamaan lähdetään, Henri Sieppi virnuilee.


Scania R500 ja Volvo FM440 viikkolevolla.

PAJATÖITÄ
Autojen varustelu, huollot ja korjaukset hoidetaan itse mahdollisimman pitkälle. Esimerkiksi vuonna 2019 rakennettiin omaan kasettiautoon aurausvarustus. Huollot ja korjaukset tehdään myös omissa tiloissa.
 
Omavaraisuuden ymmärtää. Varsinkin nykyisillä naftan hinnoilla korjaamokäynnistä tulee nopeasti yllättävän arvokas.
 
- Sen verran on pitkä matka lähteä käymään kaupungissa, että itse huolletaan. Mitä ei osata, opetellaan, Henri Sieppi naurahtaa.
 
Perushuolto-osat löytyvät omasta hyllystä. Tilaamalla tulee erikoisemmat vähintään parissa päivässä. Kaivinkoneeseen odoteltiin moottorin osia kuukauden päivät vuonna 2021. Olivat silloin Suezin kanavassa jumissa, kuten monen muunkin. Korona-aikahan pidensi toimitusaikoja yleisemminkin.

Teksti ja kuvat: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

LÄNNEN VILJAJUNA
Kuljetusyrittäjä Jarmo Saari kuuluu vannoutuneiden V8-autoilijoiden joukkoon. Hänen näyttävä Scaniansa on yhtenä tähtenä Power Truck Show:ssa.

NÄLKÄMAAN LAULUJA
Nälkämaa Truck Meetingissä vilua ja nälkää karkotettiin toukokuussa 121 esillä olleen auton voimin. Ajolinja oli mukana kyselemässä kuulumisia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 16.06.2024 19:26 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki