Renaultit saavat digitaalisuutta ja uusia turvavarusteita

Sähköposti Tulosta PDF

Digitaalisuus on päivän sana. Nyt se on totta Renaultinkin mittaristossa. Onneksi hipaisukytkimiin ei ole menty.

Renault on palannut ruotuun ja rattitoiminnot on toteutettu uusissa malleissa kuten kilpailijoissa. Mittaristo on digitalisoitu, turvavarusteita on lisätty tulevat EU-vaatimukset huomioiden.
 
Renault Trucks tekee päivityksiä ensi vuoden raskaiden kuorma-automallien ohjaamoihin. Uusien T-, T High-, C- ja K-sarjojen myynti on jo alkanut ja tuotanto käynnistyy loppuvuonna. Uudistukset koskevat myös T E-Tech ja C E-Tech sähkökuorma- autoja.
 
Muutosten merkittävänä lähtökohtana on ensi kesänä pakolliseksi tulevat EU:n määrittämät uudet liikenneturvallisuusvarusteet. Renaultiin tulee kuolleen kulman varoitusjärjestelmä varustettuna tutkilla ja antureilla, rengaspaineanturit (kertoo myös lämpötilan) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ylinopeusvaroittimella.


Ulkoiset muutokset ovat vähäisiä. Keulalla on uusi logo, brändiuudistukseen liittyen. Kuolleen kulman varoittimen tunnistimet näkyvät etuakselin takapuolella.

DIGITAALISET NÄYTÖT
Mittaristo on kokenut vallankumouksen. Se on nyt digitaalinen 12-tuuman näytöllä.
 
Kuljettaja voi valita mittaristoon oletusnäytön, navigointinäkymän tai teknisen näkymän. Oletusnäytössä näkyy yhdellä silmäyksellä olennainen, etusijalla ajonopeus ja vakionopeussäädön asetukset. Navigointinäytössä painopiste on nimensä mukaisesti navigoinnissa ja karttanäkymässä, mikäli sellainen varuste on autoon otettu. Teknisessä näytössä näkyy esimerkiksi risti- tai akselilukkojen lukitukset.
 
Kosketuksella toimiva keskinäyttö on aikaisempaa monipuolisempi ja siinä on uusi Android Automobile käyttöliittymä.
 
Digitaalinen kamerajärjestelmä on aikaisempaa tarkempi. Kameroita voi tilata jopa viisi eli auton ympäristö saadaan näkymään laajasti, myös vetopöydän osalta.


Uusi mallimerkintälogo.
 
RATTIMUUTOKSET
Merkittävä muutos on tapahtunut ratissa. Tyypilliset toiminnot on koottu rattipuoliin, esimerkiksi vakionopeussäätimen toiminnot ovat vasemmassa puolella.
 
Näin on voitu poistaa kojelaudasta pyöritettävä kytkin, josta on valittu vakionopeussäätimen ACC-toiminto ja nopeusrajoitin.
 
Ratin takapuolella olleet ajotietokoneen käyttökytkimet on siirretty rattiin näkyville Niitä ei ole välttämättä nähnyt, joten outo käyttäjä on voinut etsiä toimintoja pitkäänkin.
 
Rattimuutoksessa on mennyt pesuveden mukana yksi Renaultin ratin vahvuuksista, jota ei muissa kuormureissa ole ollut eli vakionopeussäätimen kaksi asetusnopeutta. Esimerkiksi taajamaan ja maantielle on voinut säätää omat ajonopeudet.
 
Renaultista on poistunut rattimuutoksessa siis kolme ”rellumaisuutta”. On siis palattu ruotuun, samaan rekkamaailmaan kilpailijoiden kanssa.
 
Viime päivityksessä ratin säätövaroja jo laajennettiin.
 
MOOTTORIEN PÄIVITYKSET TEHTY
Renaultiin on mahdollista saada nyt induktiolaturitaso.
 
Ratin saa nahkaisena, istuimet nahkaisena kokonaan tai osittain. Kojetaulun saa hiilenharmaana tai punamustana ja sen voi valita kahdesta pituudesta. Sähkömalleissa on sinisävyä yksityiskohdissa.
 
Moottoreiden osalta tuli polttoainetaloutta parantavia päivityksiä jo viime vuonna. Tuolloin saatiin TC-turbocompoundversiot mallistoon.
 
Maastontunteva vakionopeudensäädin (Optivision) on karttapohjainen. Kalustonhallintaohjelmisto (Optifleet) on saatavana monipuolisemmilla kuljettajan ajotavan seurannalla (Check-moduuli) ja karttaohjelmalla (Map).

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Renault Trucks

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.04.2024 19:49 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki