Mahdottoman iso

Sähköposti Tulosta PDF

Heinon Autonsiirtopalvelun liikkuva pesupalvelu pesi Tahvon ennen kuin auto vietiin KR Trucksille varusteluun ja asiakkaalle nähtäväksi.

Turkulainen Näkyvä Group hankki Kaupe-korisen XF-DAFin. Joni Koski oli tutustumassa uuteen rahtiautoonsa Lempäälässä.
 
DAF-myyjä Mika Onnela ja kuljetusyrittäjä Joni Koski odottelevat DAF XF 530 rahtiautoa tulevaksi KR Trucksin pihalla Lempäälässä. Tieto on, että auto on tulossa koritehtaalta Kaupelta ja meni sitten pesuun Raskoneen ja Suvanto Trucksin takapihalle Perkkoonkadulle, joka on Tampereen puolella Multisillassa.
 
Joni Koski ja hänen yhtiökumppaninsa Jani Lauttia omistavat puoliksi turkulaisen Näkyvä Group kuljetusliikkeen. Yrittäjäuraa on takana vasta 26. maaliskuuta lähtien.
 
- Olen ollut 16 vuotta alalla, Näkyvä Groupilla vuodesta 2018, Joni Koski kertoo.


Mika Onnela (oik.) seuraa, kun Koski tutkii ja kehuu tavaralaatikoita.
 
Koski on ollut yrityksessä pomona vuodesta 2020, vastuualueena henkilöstö ja kalusto. Hallintoa hoiti Vesa Wickström, jolta yritys ostettiin. Nyt virallinen työnjako on sellainen, että Koski on toimitusjohtaja ja Lauttia hallituksen puheenjohtaja.
 
Ajossa on seitsemän kuorma-autoa, pian kahdeksan. Kolme on VR Transpointilla massatavaran ajossa ja uusi DAF tulee neljänneksi. Loput neljä ovat Schenkerin ajossa.
 
- Kaksi on konttilaitteisia, loput kiinteäkorisia, Koski kertoo.
 
Kalustossa on Mersua, Scaniaa ja Volvoa. Ja nyt sitten tulee ensimmäinen DAF, joka oli Kosken mukaan 15 000 euroa halvempi kuin muut tridemit. Vanhempaa mallia oleva DAF saatiin nopeasti koritehtaalle, muiden merkkien kanssa olisi joutunut odottelemaan pidempään.
 
Umpikori tuli samaan kauppaan alustan kanssa. Kaupelainen tuli paljolti siksi, että sellainen oli tuttu VR Transpointin ajossa olevista autoista.
 
- On tuo mahdottoman iso, huutaa Joni Koski nähdessään ensi kertaa uuden Tahvonsa kori päällä.


DAF tarjoaa reippaasti tilaa asumiseen. Kuljettajan penkissä on lämmityksen lisäksi jäähdytys.
 
Auto tulee pihalle ja siihen mennään tietysti tarkemmin tutustumaan. Kori on 9,5 metriä pitkä, sisäkorkeutta on 3,16 metriä. Sivulastauskorkeus on kolme metriä.
 
Kori on kokosivuaukeava kuljettajan puolelta ja sinne puolelle laitettiin sidontaliinalaatikko. Polttoainetankki siirrettiin apumiehen puolelle, AdBlue-säiliö jäi liinalaatikon viereen. Katto on liukuva. Takana alustassa on tukijalat, jotka lasketaan alas trukkilastauksessa.
 
Koski nousee kuormatilaan, kävelee keulaan ja takaisin. Hän tarkkailee samalla Kaupen tekemää työtä.
 
- Liinan saa työnnettyä valmiiksi katon uraan. Katto on vimpan päälle, yrittäjä sanoo.


Joni Koski kehuu valtoimenaan lattian sidontakoukkuja, jotka nousevat suoraan ylös. Kun lattialla on kuormaa, taittuvat eivät aina mahdu taittumaan. Taittuvat jumittuvat helpommin likaantuessa.
 
Koski ei saa vielä uutta rahtiautoa mukaansa, sillä varustelua jatketaan KR Trucksilla. Laitetaan valoraudat, lisäpitkät, työvalot ja vetokytkimen merkkivalo ohjaamoon.
 
- Luovutus on varmaan viikon päästä, myyjä Onnela arvioi.
 
KR Trucksin piha-alueella on esittelyssä Nordic Truckcenterin DAF-kalustoa. Samassa osoitteessa toimii myös MAN-myynti, myyjänä Matti Lahti. KR Trucks on DAFja MAN-merkkikorjaamo.
 
MAN-merkin Suomen edustus oli vaihtunut juuri Keskon K Autolta Adampolikselle. Varmaan siksi MAN ei ehtinyt mukaan Mansen mörinöille.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

MONTA TUKIJALKAA
Kuljetusyrittäjä Asko Viitasaloa hirvittää kuljetusyrityksen kulurakenne, joka on karannut muutamassa vuodessa järkyttävästi.

V-M RAJA-AHO KY
Yli 70 vuotta ovat Raja-ahot olleet tien päällä. Nyt kuljetetaan alumiinia ja kalusto on sen mukaista.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 22.05.2024 04:48 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki