Kookas kenttähuoltaja

Sähköposti Tulosta PDF

Baariluukun takana on öljynvaihtokelat.

Jokapyörävetoiset huoltoautot pääsevät pahempaankin paikkaan korjaamaan nyykähtäneet maansiirtokoneet. Nyt tarkastelussa on Volvo FMX 380 6x6 ja NEK Fixer.
 
Työkoneiden huoltotehtävissä käytetään tyypillisesti pakettiautoja ja keskiraskaita kuorma-autoja. Kun huoltokohteina on kaivosten jättikoneet, täytyy myös huoltoautojen suureta.
 
Alansa suurin toimija Volvo Construction Equipment on hankkinut kaksi 28-tonnista huoltoautoa, jotka ovat liittyneet 65 huoltoauton armadaan. Autot ovat mallia Volvo FMX 380 6x6.
 
Toinen auto on sijoitettu Sodankylään Bolidenin Kevitsan kaivokseen ja toinen operoi Kuopio-Joensuu-akselilla.
 
- Pyrimme ennemminkin menemään asiakkaan luokse kuin että asiakas tulisi meidän luoksemme. Näin asiakas säästää aikaa ja tuottavuus paranee, kun huollot voidaan tehdä paikan päällä, eikä koneelle tarvitse erikseen tilata kuljetusta, kertoo Jenni Lampinen Volvo Construction Equipment Finland Oy:stä.
 
Huoltoautovarustus mahdollistaa lähes kaikkien huolto- ja korjaustöiden tekemisen työmaalla.
 
KONEKORJAAMOVARUSTUS
FMX-Volvojen huoltoautoratkaisu on NEK-koritehtaan Fixer tuotesarjaa. Närpiöläisen NEKin yksi tuotealue on juuri huoltoautot, joita toimitetaan vuodessa kotimaahan varusteltuna noin 30. Saman verran menee vientiin, erityisesti Norjaan. Vientiautojen varustelusta vastaa pääosin NEKin paikalliset yhteistyökumppanit.
 
6,9-metrisessa umpikorissa on hyllyt molemmin puolin keskikäytävää. Tavaratilan hyllykorkeuksiin on kiinnitetty huomiota, jotta vältetään turhaa nostamista.
 
Korin takakulmassa on paikka lavalle, jossa voi kuljettaa mm. varaosia. Tarvittaessa lavoja mahtuu myös keskikäytävälle, jossa on sidontapisteet. Kyydissä kulkee siis tarvittaessa enemmänkin kaivinkoneiden ja pyöräkuormaajien tuhansia kiloja painavia osia.
 
Merkittävä osa konekorjaamovarustusta on öljynvaihtojärjestelmä, joka sisältää ylitäytönestimet. Samalla kaksitoimisella pumpulla hoidetaan öljyn täyttö ja tyhjennys.
 
200 litran tuoreöljysäiliöt ovat kuormatilan keulassa ja ne ovat täytettävissä ulkopuolelta saman ”baariluukun” kautta, jossa ovat puhdasöljyletkukelat.
 
Tilava jäteöljysäiliö on integroituna auton apurunkorakenteeseen. Suuri filtterikaukalo jäteöljypuolella varmistaa, että suodattimien valutus onnistuu puhtaasti.


Sisältä löytyy mm. hyllyt, voimantuottolaitteisto ja tuoreöljysäiliöt.

SÄHKÖÄ JA PAINEILMAA
Dynasetin ruuvikompressori tekee paineilmaa myös työkaluille. Tuottoa on 1300 litraa minuutissa.
 
Voimavirtaa saadaan Dynasetin kymmenen kilowatin generaattorista, joka saa voimansa auton ulosotosta. Lisäksi on kolmen kilowatin invertteri, joka mahdollistaa yhä yleisempien akkutoimisten käsityökalujen latauksen myös ajon aikana.
 
Halleissa ja muuallakin verkkovirran ulottuvilla ei tarvitse pitää autoa käynnissä sähkövirran takia. Tämän mahdollistaa maasähkövarustus.
 
Täydelliseen kenttähuoltoautoon kuuluu työkalujen lisäksi painepesujärjestelmä. Tavaroiden ja osien siirtelyyn on avuksi Palfingerilta 19-tonnimetrinen kappaletavaranosturi sekä 2 000 kilon perälauta.
 
Työvaloihin ulkona ja sisällä, hälyttimiin ja vilkkuihin on myös panostettu.
 
MAASTOKELPOISIA
Volvo Construction Equipmentin mekaanikot ovat olleet alusta lähtien mukana huoltoautojen suunnittelussa.
 
- Mekaanikoilta kerätään jatkuvasti palautetta, jotta tiedämme, mikä toimii ja mikä ei ja pystymme sen perusteella kehittämään autojen varustelua, Jenni Lampinen sanoo.
 
Maastokelpoisuus on vaatimuksena kaivosympäristössä toimimiseen. Siksi FMX-Volvot ovat jokapyörävetoisia. Hytteinä on kookkaat Globetrotterit. Volvo Connect sovelluksella nähdään autojen sijainti reaaliajassa.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Volvo Finland ja NEK

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

VUODEN ÄRJYIN 2023
Ajolinjan Ärjykisan voittaja on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660. Voittajan kanssa perattiin Scania-maailmaa.

POHJANMAAN POTTER
Topi Niinimaan maltillisella budjetilla rakennellut autot ovat rohmunneet näyttelyissä pokaaleja. Vakava loukkaantuminen ei vienyt intoa yrittäjyyteen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.03.2024 16:56 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki