Kuljetuskalusto palkitsee huoltamisen

Sähköposti Tulosta PDF

Tapio Jolkin (vas.) ja Antti Juutinen palvelevat varaosatiskillä hyvällä huumorilla.

Säännöllisen huoltamisen edut nousivat toistuvasti esiin Pekantin raskaan kaluston korjaamossa Oulussa.
 
Jo ensimmäinen silmäys Pekantin Oulun toimipisteeseen sisälsi toimintaa: Hinausauto veti uupuneen teini-ikäisen Volvo FH:n korjaamolle. Mikähän sitä vaivasi? Potilasta ohjannut raskaan kaluston mekaanikko vinkkasi vian laadusta:
 
- Lapussa luki, että älä käynnistä.


Hallissa katsastettavaksi tulleen Scanian eteen mahtui täysperävaunullinen sorayhdistelmä.
 
PEKANT = PEKKA JA ANTTI
Veljesten Pekka Juutisen ja Antti Juutisen perustama raskaan kaluston korjaamo Pekant syntyi Ouluun vuonna 2007. Sittemmin firma on laajentunut Lietoon Varsinais-Suomessa.
 
Kun yrityksessä on hyvä yhteishenki, kahden toimipisteen välillä ei esiinny kitkaa. Toinen perustajista ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja Pekka Juutinen aluksi yllättyi hiljaiseksi kepeästä heitosta, kumpi toimipisteistä on parempi:
 
- Jaa… Oulun liikevaihto on noin viisi miljoonaa euroa vuodessa ja Liedon kolme miljoonaa. Liedon liikevoittoprosentti oli vuonna 2020 hitusen korkeampi.
 
Sukunimeä Juutinen tottelevat myös tapaamiseen osallistuneet Pekan pojat tekninen johtaja Jukka Juutinen ja toimitusjohtaja Leo Juutinen.
 
Korjaamo- ja huoltopalveluiden sekä varaosamyynninlisäksi Pekant tarjoaa katsastuspalveluita raskaisiin ajoneuvoihin ja aina yhdistelmiin saakka.
 
Useat urheiluseurojen yhteiskuvat ja pelipaidat komistavat konttoria. Tämä yritys elää mukana ihmisten elämässä.


Sujuvasanaiselta Tommi Luukiselta kului kotvanen aikaa kertoa Lazer-lisävalojen useita laadukkaista piirteistä. Valojen esittelyhylly on ihmeellisen hypnotisoiva kokonaisuus.

HUOLLA, ÄLÄ OIKAISE
Välineiden rikkoutuminen on pahasta.Mitkä olisivat ne seikat, joissa erityisesti ennakoivasti toimimalla estettäisiin vaurioita? Jukka Juutinen ilmiselvästi tunsi raskaan kaluston lukemattomat variaatiot:
 
- Vikaantuvia paikkoja on paljon. Liikaa, että mitään voisi lähteä korostamaan.
 
Pekantilla nähdään joka päivä, että säännöllisellähuoltamisella laitteet todennäköisemminpidetään kunnossa. Laiminlyötykomponentti hyvinkin kestää vuoden tai kaksi, mutta joskus tulevaisuudessa tilannevoi olla toinen.
 
Yrittäjäsukuna Juutiset luonnollisesti ymmärtävät kuljetusyritystenkin arkea. Pekkapainotti rehtiä toimintaa ja oikoteiden karttamista:
 
- AdBlue-blokkereita käytetään merkittäviä määriä. Toinen ryhmä ovat moottoreiden lastuttajat. Kummallakaan tavalla muutetun auton tekniikka ei ole enää laillisessa kunnossa.
 
Kun rahasta tekee tiukkaa, houkutus pakokaasun jälkikäsittelylaitteiston ohittamiseen kasvaa. Jos tällä fiksataan jokin vika, otetaan suuri riski. Pekka antoi esimerkin:
 
- Pakokaasun jälkikäsittelylaitteiston vikatilaan voi olla syynä esimerkiksi vuotava ilmaputki. Jos vikailmoitus hiljennetään ohittamalla jälkikäsittely, tämän seurauksena esimerkiksi hiukkassuodatin saattaa tukkeutua.
 
Viranomaisten havaitsemana laittomuus saattaa pakottaa useiden osien vaihtamiseen, ohjelmistopäivitykseen ja pahimmillaan noin 20 000 euron kustannuksiin. Alkuperäisen vian korjaamisessa kuitenkin olisi puhuttu 500 euron suuruusluokasta.
 
Pekantin osaaminen pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoissa riittää moottoreiden Euro-luokkien korottamiseen. Pekka kertoi selkeän asiakasryhmän:
 
- Etenkin aurausautoja nostetaan esimerkiksi Euro 4:stä Euro 5:een tai Euro 6:een. Käytämme korotuksiin lähellä sijaitsevan oululaisen Proventian laitteita.


Pojat Jukka (vas.) ja Leo Juutinen jatkavat isän, Pekka Juutisen (kesk.) viitoittamaa tietä. Tyytyväisestä asiakkaasta helposti tulee pysyvä asiakas.

LUOTTOTAPPIOITA KIITOKSEKSI
Koronavuosi 2020 kulki Pekantilla alalle tyypillisellä tavalla. Tavaraliikennettä harjoittavat asiakkaat jatkoivat koko lailla entiseen tapaan. Henkilöliikenteen asiakkaat painivat pahimmillaan romahtaneen talouden kanssa.
 
Oliko Pekant näin poikkeusaikoina joutunut kärsimään luottotappioita? Yrityksen toimitusjohtajana Leo Juutinen kertoi:
 
- Tottakai haluamme palvella kaikkia asiakkaita. Pyrimme etukäteen löytämään sellaiset tapaukset, jotka mahdollisesti eivät kykenisi maksamaan meillä teettämiään töitä.
 
Osoittautui, että pari vuotta aiemmin Pekant kohtasi ikäviä asioita. Pekka ei voinut peitellä pettymystään:
 
- Vuonna 2018 eräs asiakkaamme teki konkurssin, josta kärsimme 100 000 euron suuruusluokan luottotappiot. Tällä yrittäjälläoli useita yrityksiä. Autoimme asiakastamme pitkään ja monilla tavoin.
 
Kukaan Juutisista ei kiroillut, vaikka ilmassa oli vahvasti henkeä, että asiakas osaksi tahallaan aiheutti Pekantille menetyksiä. Tämä siis “kiitoksena” asiakasta kohtaan osoitetusta kärsivällisyydestä.


Pekant Oulu sijaitsee yhdessä kaupungin raskaan liikenteen pyhätöistä, Ruskon kaupunginosassa.

VIKAA VETOPYÖRÄSTÖSSÄ JA KOMPRESSORISSA
Jukka Juutinen opasti kierroksen yrityksen tiloissa. Toisesta, rankempiin tehtäviin varatusta hallista, löysimme auton, jonka vetopyörästöä korjattiin. Vaurioitumisen syynä oli öljyn vähyys. Olisiko vaurioituminen voitu estää?
 
- Siinä vaiheessa, kun kuljettaja kuuli ylimääräistä ääntä vetopyörästöstä, se oli jo rikki, Jukka sanoi epäillen.
 
Huollon tärkeyteen törmättiin jälleen.
 
Huoltotoimenpiteiden määrää on laskenut mm. rasvanippojen väheneminen lähes olemattomiin uusissa kuorma-autojen alustoissa. Samaa kehitystä on päällirakenteissa, perävaunuissa sekä muissa laitteissa.
 
- Kestovoidellut nivelet ovat yleistyneet voimakkaasti, Jukka kertoi.
 
Toista hallia käytetään siistimpiin töihin, kuten katsastukseen. Pitkän hallin ansiosta myös yhdistelmän kytkentäkatsastus onnistuu.
 
Entä alussa mainittu korjattavaksi hinattu Volvo FH? Siitä oli jo hytti kaadettu ja viallinen kompressori irrotettu. Kompressori oli rikkoutuessaan ilmeisesti vahingoittanut myös toisia osia.


Pekka Juutinen on jo nähnyt kyllin monta ”patenttia”. Asiakkaalle ei ole mukavaa kertoa, että tämän taannoin tekemä, jopa sääntöjä rikkova viritys on aiheuttanut tuhoa, jossa palaa rahaa.

RASKASSARJALAINEN JA LAZER-MAAHANTUOJA
Pekant kuuluu Raskassarja-varaosa- ja korjaamoketjuun. Ketjun koulutuksiin osallistuminen vie työntekijöitä tyypillisesti Tampereelle ja Helsinkiin saakka. Jukka ei ollut nyreissään matkojen pituudesta:
 
- Meillä halutaan ylläpitää korkeaa osaamista, mihin kuuluu riittävä kouluttaminen.
 
Lazer-lisävalojen maahantuojana Pekant on iso asiakas brittiläiselle valmistajalle. Palveluesimies Tommi Luukinen ei peitellyt tyytyväisyyttään:
 
- Suomi on Lazerille kaikkein suurin vientimaa. Tehdas ilmiselvästi kuuntelee meidän toiveitamme.
 
Lazer-lisä-LED:eissä eivät kapean laatikkomainen valokuvio tai valon hiipuminen kiusaa. Tommi luetteli syyt:
 
- Lazereissa käytetään keraamisia, kuumuutta kestäviä komponentteja. Halpisvaloissa lämpeneminen pudottaa valotehoa kymmeniin prosentteihin saakka. Valoteho pitäisikin ilmoittaa luxeina eikä lumeneina.
 
Eräs Lazereiden erikoisuus on tasainen, mutta linssimäinen lasi, jolla helpotetaan puhdistettavuutta ja jään kertymistä. Linssin takia valo pysyy puhtaampana ja näkyvyys pysyy hyvänä. Hyvin suunniteltu optiikka takaa hyvän valotehon juuri sinne, missä sitä kaivataan.


Volvo FH:n kompressori oli päättänyt lähteä moottorin kyljestä omille teilleen. Irti rimpuillessaan se oli rikkonut lähellä kulkeneita johtimia ja letkuja.

VAKUUTTAVAA
Pekantin toimintaa leimasi rauhallinen, rautainen ammattilaisuus. Yrityksen kutsuminen monimerkkikorjaamoksi tuntuu vähättelyltä. Eiköhän perheyritys ole parhaimmillaan juuri tällainen.
 
Nykyisin raskas kalusto laajalti saa palvelua myös iltamyöhään.
 
- Me taisimme olla Oulun seudulla ensimmäinen, joka omaksui pitkät aukioloajat, Jukka muisteli Pekantin osuutta kehityksessä.
 
Jos asiakkaan kohtaama ongelma ei noudata aukioloaikoja, voidaan turvautua hätäpalveluun. Tavalla tai toisella asiakkaan pyörät pidetään pyörimässä.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

DUUNIA DUOLLA
Onko HCT-rekalla ajaminen helppoa kuin heinänteko vai onko se kuin ajokoiraa taluttaisi? Tästä käytiin kevyttä kenntäkeskustelua Iisalmessa.

BETONI KULKEE KOMEASTI
Kotkassa on yksi Suomen hienoimpia betoniautoja. Se on kolmannen sukupolven kuljetusyrittäjällä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 10.05.2021 22:19 ]
feed-image Feed Entries