Mika Kataja on lähdössä keikalle.
Renault Master 165 dCi saa ylistystä vantaalaisyrittäjältä.
- Kyllä tätä Masteria mielellään kehuu. On niin vähävikainen. Ovat muutkin autoilijat kehuneet, kuljetusyrittäjä Mika Kataja sanoo.
Kokemusta on. Vaihtoon meni samanlainen Master, 200 000 kilometriä ajettuna.
- Tämä uusi on saman tehoinen, mutta vääntää paremmin alhaalta. Nyt voi kuutosvaihdettakin käyttää.
Kataja sanoo Renaultia hiljaiseksi ja hyväksi ajettavaksi.
- Sprinter maksaisi kahdeksan tonnia enemmän. Tätä sanotaankin Sprinter-killeriksi, autoilija sanoo.
Renault on hankittu ”punaisesta” verkostosta eli kuorma-autopuolelta. Siksi auto on Red Edition mallia. Myyjänä toimi Pekka Mäkinen Vantaan Volvo Truck Centeristä.
Renault-pakettiautoa saa myös henkilöautoverkostosta, mutta ei alustamallisena.
- Volvolla pelaa hyvin huolto ja se on tuossa lähellä, Kataja sanoo.
Se on kuin oikea rahtiauto. Tavaratilassa on sidontaliinat, porraskiipijä ja pumppukärry.
VÄLILLÄ YLIKUORMAA
Fokorin erilliskorin perässä on 750-kiloinen perälauta.
Tavaratilassa kulkee mukana usein porraskiipijä ja telakuljetin, jota syövät 640 kilon kantavuudesta puolet.
- Kerran mentiin Pasilan poliisitaloon rajulla ylikuormalla, Kataja tuumaa ilman kehun hiventä.
Eikö olisi kannattanut ottaa pakun sijaan 4,5-tonninen kuorma-autoalusta?
- Välillä on pitkät siirtymät. Silloin on hyvä, että pääsee sataa, yrittäjä sanoo.
Tai saisihan Masterilla ajaa nyt uuden tieliikennelain myötä 120 km/h taulussa. Se ei kuitenkaan ihmeemmin innosta.
- Vie silloin naftaa paljon, Mika Kataja tuumaa.
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä