Briab-puutavaravaunun saa V-runkopalkeilla

Sähköposti Tulosta PDF

Jani Kortelainen esittelee Briabin V-runkopalkkia.

Vuodessa myydään yli 50 Briabpuuvaunua. Nyt sellaiseen on tarjolla uusi runkopalkkirakenne.
 
Scanian keväisellä koeajokiertueella on kaksi puutavarayhdistelmää, joissa on Komen valmistamat Briab-perävaunut. Ne tunnetaan joustavasta runkorakenteesta, kun välipalkkien ja runkopalkkien kiinnityskohdissa on kumipuslat.
 
Uutena runkopalkkivaihtoehtona on V-runko. Kuten oheisesta kuvasta näkyy, runkopalkin ylälatta on ympärikäännetyn V:n muotoinen eli kuin harjakatto. Perinteisessä ratkaisussa ylälatta on vaakatasossa.
 
- Sivuttaisjäykkyys ja ajonvakaus paranevat, Komen toimitusjohtaja Jani Kortelainen kuvaa V-rakenteen lujuusetua.
 
Kun rungon yläpinta on harjakatto, liukupinnat pysyvät puhtaana ja liukupalat kuluvat vähemmän.
 
V-rakenteessa pankot lukittuvat ylälatan muotoon toimien ylimääräisinä välipalkkeina. Samalla V-muoto estää pankkojen sivuttaisliikkeen, rauhoittaen vaunun heittoliikkeitä.
 
- Kärry on rauhallisempi ja vakaampi vetää, Kortelainen toteaa.


Pankot kiinnittyvät liukusylinteriin ilman kaukaloa.
 
V-runkorakenteessa on myös jätetty pois pankonsiirtokaukalo. Pankot liukuvat rungolla liukusylinteriin kiinnitettynä.
 
Ruotsissa on käytössä myös V-runkoa, mutta niissä myös runkopalkin alalatta on harjakaton muotoinen. Komen V-runkon alalatta on vaakatasossa. Tämä rakenne parantaa sivuttaisjäykkyyttä ja on helpompi valmistaa.
 
V-Briabit ensiesiteltiin viime syksynä Metko-näyttelyssä. Myynti ja toimitukset alkoivat tämän vuodessa alussa. Rakenne on ollut vaativissa kenttätestissä, josta on saatu hyviä kokemuksia ja kehitysideoita. Perinteisen I-palkkisen Briabin valmistus jatkuu V-runkoisen rinnalla Komen tuotannossa. Hinnaltaan V-runkoinen vaunu on vähän kalliimpi kuin I-palkkinen.
 
Paino-optimoitu viisiakselinen Briabpuuvaunu painaa Kortelaisen mukaan noin 6 500 kiloa. Keveyttä on saatu mm. alumiinisilla pankoilla ja vanteilla, etuylityksen poistolla ja vähällä pankkomäärällä.
 
Briab-vaunuissa on läpihengittävä perärakenne eli ilmavirta pääsee kulkemaan helpommin rungon läpi. Tämä vähentää jään ja lumen kertymistä. Loiskuormaa voi kertyä perävaunuun talviaikana jopa pari tonnia.

PAREMPAA KIPPAUSVAKAVUUTTA
Komen varustamissa maansiirtoautoissa on ollut pari vuotta 40 milliä korkeampi apurunko kuin ennen. Se on nyt 220 milliä. Lavan pohja on kuitenkin samalla korkeudella kuin ennenkin, sillä lavan vahvistavia pohjajuoksuja on madallettu samat 40 milliä.

- Jäykistävän materiaalin oikea paikka kipatessa on apurungossa kuin lavassa 6-7 metrin korkeudessa, Komen toimitusjohtaja Jani Kortelainen kuvaa.
 
Apurungon kiertojäykkyys on parantunut 30 prosenttia, jonka ansioista kippausvakavuuskin on parantunut.


Vinkkeli vai rivikone? Hevosvoimaeroa sata. Molemmissa vetoautoissa Alucarin puuautovarustus, perässä Briab-vaunut.

MAAILMAN YKKÖSEN KUULUMISIA
Scanian kiertueen molemmissa puuautot ovat Alucarin varustamia. Toinen on akselivarustukseltaan trippeli, toinen 2+2. Toisessa on sisäpuolinen ja toisessa ulkopuolinen nosturikiinnitys.

Alucarin varustamien puutavara-autojen varaosahuolto toimii samalla periaatteella kuin itse autonkin. Jokaisella komponentilla on varaosanumero, joka mahdollistaa heti oikean osan toimituksen.
 
Alucar tunnetaan alumiinisesta pulttikiinnitteisestä apurungosta. Pankot saa alumiinisena tai teräksisenä.
 
Viime vuonna Alucar täytti 40 vuotta. Juhlissa oli pääpaikalla Vöyri-Maksamaalla 600 vierasta, kymmenestä maasta.
 
- Viime vuonna toimitimme 250 yksikköä, joista vietiin sata, arvioi maailman johtavan puuautovarustajan toimitusjohtaja Anssi Alasaari.
 
Viennin määrä on pudonnut parhaista ajoista, kun Venäjä on pois pelistä. Tälle vuodelle odotetaan samaa tuotantomäärää kuin viime vuonna, jos talouden ennusmerkit säilyvät ennallaan.
 
- Syksyn ennusteet ovat vielä epävarmoja. Puuautovarustusta ei suunnitella enää yli vuotta etukäteen, Alasaari toteaa. 


Anssi Alasaari, Alucar.
 
Puutavara-autojen korona-ajan toimitusajoista on palattu normaaliin noin kolmeen kuukauteen.
 
Alucarilla on myös Rovaniemellä asennuspiste. Siellä asennetaan noin 30 puuautovarustusta.
 
- Rovaniemellä on Suomen toiseksi suurin puuautojen varustelupiste, Alasaari kertoo.
 
Pääpaikalla Vöyri-Maksamalla on suurin.
 
Suunnittelu- ja valmistelun sisältävässä ”putkessa” Alucarilla on jatkuvasti ainakin yksi LBG-kaasuauto.
 
- 5-10 sellaista on toimitettu, Anssi Alasaari sanoo.
 
Viime vuonna toimitettiin yksi sähköinen puuauto nosturilla Ruotsiin. Nyt yksi sähkökäyttöinen on varustelussa.

MAANSIIRTOLAVASSA KOMPOSIITTIA JA TERÄSTÄ
Kome osti vuonna 2014 Mikkelistä Fibrocom-yhtiö, joka valmisti komposiittikoreja. Nykyisin kaikki Komen hakekorit valmistetaan komposiitista, joka on kevyttä, vettymätöntä ja lämmöneristävää.

Kome on tarjonnut komposiittirakenteita maansiirtolavoihin vuodesta 2021. Sellaisessa on tyypillisesti pohja terästä ja laidat komposiittia.
 
- Painonsäästö on 300-400 kiloa lavassa, Komen toimitusjohtaja Jani Kortelainen toteaa hybridirakenteesta.
 
Lavalämpö on helppo toteuttaa pakokaasulla teräksiseen pohjaan, laidat ovat vaikeampaa. Komposiittinen laita ei tarvitse lavalämpöä, koska tuote ei jäädy siihen kiinni. Teräksen käyttö pohjassa mahdollistaa kasetoinnin.
 
Hybridirakennetta käytetään esimerkiksi mullan, kalkin, romumetallin ja rikasteen kuljetuksissa. Tällaisia teräksen ja komposiitin yhdistelmälavoja Kome on valmistanut Kortelaisen mukaan toistakymmentä.
 
Onpa pohjoisessa yhdellä kuljetusyrittäjällä lavat, jotka ovat kokonaan komposiittia. Yhdistelmä on terästeollisuuden ajossa, kalkkiakin viedään.

Teksti ja kuvat: Jouni hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TUOMIKOSKI PORLAMMILTA
Mathy Tuomikoski kertoo säiliöautomaailmasta. Kalustossa on vanhempaa Volvoa ja uudempaa Scaniaa, joiden rinnalle tuli markkinoiden suurihyttisin DAF XG+.

RETRO TRUCKS LAHES
Retro Trucks ei taaskaan pettänyt. Esillä oli laaja kattaus nostalgista kalustoa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 16.05.2025 05:54 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki