Malmstedtilla työssäoppijoita puunajossa ja korjaamolla

Sähköposti Tulosta PDF

Raakapuukuljetusten ammattilainen Risto Malmstedt rohkaisee nuoria alalle. Kari Malmstedt Oy:ssa kaikki kuljettajat perehdytetään merkkikohtaisiin eroihin, sillä saadaan säästöä, kun niksit ovat hallussa.

Savonlinnalaisyrityksessä pyritään, että kuljettajaharjoittelijat ovat osan ajasta korjaamolla. Tekniikan tuntemuksesta on apua, jos kalusto vikaantuu tien päällä.
 
Malmstedt on tavaramerkki itäsuomalaisessa raakapuunkuljettamisessa. Automerkkejä on monta, ja remontit tehdään omassa pajassa, joten tietoa on, mikä toimii.
 
Korjaamopäällikkö Risto Malmstedt on monitaitoinen osaaja. Ensimmäiset muistikuvat rahtihommista on Jyry-Sisun penkiltä, isän mukana tukin ajossa.
 
- Ikää en muista, mutta pieni olin, kun Jyryn repsikan penkki riitti vuoteeksi, savonlinnalainen nauraa.
 
Malmstedtin liiketoiminta hoituu kahden yrityksen kautta. Kari Malmstedt Oy hoitaa kuljetukset, kun taas KM Huoltopalvelut Oy huolehtii kalustosta ja rengasasioista. Osakkaana Risto Malmstedt on ollut kummassakin yrityksessä viime vuodet.


- Raskaan ajoneuvon jarrujen perustuntemus on oltava hallussa. Jarruton perävaunu on vaarallinen. Myöskään ajoonlähtötarkastuksessa ei saa oikoa, tyhjillä renkailla ajaminen tuo turhia kustannuksia, Risto Malmstedt neuvoo.

ISO TYÖLLISTÄJÄ
Korjaamossa on töissä 16 henkeä ja kuljetusalan ammattilaisia on puolestaan 46. Raakapuun kuljetukseen on 26 yhdistelmää ja neljä on maansiirto- ja tienhoitovarustein. Pyöräkoneita löytyy kolme. Maa-aineksia otetaan omista ja vuokramontuista.
 
Risto Malmstedtilla on ajohommista vuosien kokemus maansiirto-, tienhoito- ja raakapuukuljetuksista.
 
- Kyllä mieluisin työ silti on korjaaminen ja päällirakenteiden tekeminen, Risto tarkentaa.
 
Koulutustaustana on nuoruudessa käyty ammattikoulun metallipuoli ja myöhemmin hankittu puutavara-autonkuljettajan tutkinto.
 
Yhteistyö ammatillisen koulutuksen kanssa on tiivistä, erityisesti lähellä sijaitsevan Ammattiopisto Samiedun kanssa. Malmstedtilla on vuosittain noin viisi logistiikka- alan työssäoppijaa.
 
- Pyritään siihen, että kuljettajaharjoittelijat viettävät osan ajasta tässä korjaamolla. Tekniikan tuntemuksesta on iso apu, kun jotakin vikaantuu tien päällä, Risto perustelee.
 
- Amiksen autopuoleltakin on välillä harjoittelijoita, jos raskaskalusto kiinnostaa, hän lisää.
 
Työssäoppimisen onnistumisen kannalta työpaikkaohjaajalla on iso merkitys. Kaikki vaan eivät osaa neuvoa riittävän tarkasti tai patistella opiskelijaa osallistumaan askareisiin. Väärällä perehdytyksellä voi olla kalliit seuraukset.
 
- Opiskelijan on hyvä sisäistää, että pieni kävelylenkki ja kohteeseen tutustuminen, vaikka kääntöpaikalla, voi säästää useamman tunnin työtä, kun kalusto ei uppoa, yrittäjä tarkentaa.
 
TEHDASTURVALLISUUS RAJOITTAA HARJOITTELIJOITA
Opiskelijoiden harjoittelujaksoa kuormittaa välillä liiallinen tarkkuus erilaisissa tehdasperehdytyksissä. Turvallisuutta Risto Malmstedt pitää erittäin tärkeänä, mutta asioita voisi järkeistää.
 
- Mielestäni on hieman työlästä, kun jokainen harjoittelija joutuu käymään samat turvaperehdytykset kerrasta toiseen. Kuljettajat tietenkin ovat asia erikseen, mutta harjoittelijahan on hänen vastuullaan ja tulisi luottaa siihen, että työpaikkaohjaaja huolehtii harjoittelijan turvallisuudesta kohteissa. Onhan opiskelijoilla jo kuitenkin työturvakortti voimassa harjoitteluun tullessaan, Malmstedt pohtii.
 
Turvallisuuteen liittyy myös riittävä tekninen ymmärrys yhdistelmän kriittisistä komponenteista. Näistä Risto nostaa esille erityisesti jarrujärjestelmän. Kuljettajan tulee tietää jarrukellon toiminta, sen vapauttaminen ja uudelleen kytkentä vikatilanteessa. Vielä tärkeämpää on ymmärtää perehtyä jokaisen ajoneuvomerkin ja mallin käsijarrun toimintaan, erityisesti perävaunun osalta. Nythän on eroja, kuinka perävaunun käsijarru kytketään päälle ohjaamosta yhdistelmän ollessa kytkettynä. Samoin kun vaunu irrotetaan, pitää olla tieto. mistä napista varmistetaan perävaunun seisontajarrun kytkeytyminen ja kuinka sen voi varmistaa. On ollut joitakin ”läheltä piti” tilanteita, konkari sanoo.


Antti Martikka opiskelee asentajatyön ohessa yhdistelmäajoneuvonkuljettajan tutkintoa oppisopimuksella Ammattiopisto Samiedussa.
- Tutkinnosta on hyötyä asentajan työssä ja pystyn toimimaan kuljettajana tarvittaessa, Martikka kertoo.

SISU NÄPPÄRIN, SCANIAN TEKNIIKASSA PARANNETTAVAA
Merkkikirjo Malmstedteilla on suuri. Puun ajossa on Sisuja, Mersuja, Scanioita ja Volvoja. Kuljettajan ajotyylillä on selkeä vaikutus polttoaineenkulutukseen. Eroa voi olla jopa 10 litraa sataselle samalla autolla.
 
- Volvo on herkin ajotavoille, Risto tietää.
 
Metsäpäässä ylivoimainen on Sisu. Mercedes-Benz ja Volvokin pärjäävät myös hyvin.
 
- Mersun päästölaitteet on osoittautuneet luotettavimmiksi, puoli miljoonaa on meillä ajettu ongelmitta. Volvon voimalinja ja moottori saa kehuja, parannettavaa löytyy sähköistä, vikoja on liikaa.
 
Scanialle tulee pyyhkeitä moottori- ja peräongelmista.
 
- Kyllä niitä laitetaan huomattavasti useammin kuin meidän muihin merkkeihin, Risto Malmstedt toteaa.
 
Kari Malmstedt Oy oli mukana 92-tonnisella 32-metrisellä puutavararekalla HCT-tutkimuksessa. Sen aikana tehtiin mielenkiintoinen havainto Oulun Yliopiston toimesta. - Tyhjällä puutavarayhdistelmällä ilmanvastus ja kulutus nousee huomattavasti, kun ajonopeutta nostetaan yli 80 km/h, mutta sitä vastoin kuormatulle puutavarayhdistelmälle optiminopeus onkin yli 86 km/h. Syynä on ilma tarttuminen kuormaan. Kun nopeus nousee, ilma liukuu kuorman ohi, Risto Malmstedt kertoo.
 
Kuljetusalasta kiinnostuneita Risto Malmstedt kannustaa rohkeasti kokeilemaan.
 
- Koulu on hyvä väylä tulla tutustumaan, ja jos homma sujuu, siitä on helppo siirtyä oppisopimuksen kautta työelämään, yrittäjä toteaa.

Teksti ja kuvat: Jussi Löppönen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

TVOLVOJEN VALTAKUNTA
Mitä on arki telkkarista, mäkivetokisoista ja Volvoista tutuksi tulleilla Mustosilla? Ajolinja poikkesi kylässä Enonkoskella..

SCANIA 770 S
AJOKOE NORJASSA

Ajolinja oli Scania Winter talviajotapahtumassa Norjan mäkiteillä. Selvisi millaisia ovat Scania 770 S ja G38 vaihteisto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 13.02.2025 11:06 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki