
Tero Jaakkola, Miketen säiliöautonkuljettaja.
Haminalaiskuljettajan 37 vuoden työuraan mahtuu monta työnantajaa. Mieleen ovat jääneet erityisesti vetoihmeet itsekantava Hollming ja Viinikan torpedo.
Teron työura alkoi haminalaisessa Toikan Autossa 19.10.1987 jakeluautonkuljettajana. Pian sen jälkeen kuljetusalan rautarouva Saimi Westerlund, joka muun maussa järkkäsi Helsingin Metsälään maaliikennekeskuksen, osti Kotkasta kuljetusliike E.Lehtosen ja Toikan Auton. Näin ollen Teron palkanmaksajaksi tuli Sai-West.
ALITEHOINEN HOLLMING
Vuonna 1999 Tero siirtyi Jorma Sakille ajamaan elintarvikkeiden jakeluautoa. Seuraavana vuonna työpaikaksi tuli Anssi Lankilan perustama Lankila Oy, mutta Teron siirtyessä sinne säiliöautot oli myyty hinausyrittäjä Pauli Ihalaiselle. Siellä Tero pääsi ajamaan itsekantavaa Hollming-säiliöautoa, jossa oli F7-Volvon päivähytti ja kymppi-Volvon noin 300-heppainen kone.
- Oli täysilmajousitteinen, hyvä ajettava. Mutta alitehoinen oli, Jaakkola muistelee.
Lankilalle oli tullut aiemmin Suomen ensimmäinen itsekantava säiliöauto, Hollmingin edeltäjä, Kestotankin prototyyppi. Siinä oli sentään makuuhytti.
Yhtä tilannetta Jaakkola muistelee, jolloin hänellä olisi ollut hyvä olla kamera mukana. Simpeleen Teboilin pihalla oli kolme Hollming- säiliöautoa rinnakkain. Lankilan auton lisäksi oli Siitosen Kuljetuksen auto Simpeleeltä ja Sinkon auto Lappeenrannasta.

Tämä Kestotankki-proto meni Lankilalle ajoon. Jaakkola ajoi Kestotankin seuraajaa Hollmingia.
TORPEDOA
Loppuvuonna 1990 Tero meni ajamaan Viinikalle, jossa ajoi kahdeksan vuotta. Hänet voi nähdä yhden auton ratissa Viinikan 60-vuotisjuhlavideolla kohdassa, jossa kolme autoa menee kolonnassa Venäjälle. Tero on ollut aktiivisesti mukana Viinikan entisten kuljettajien vuositapaamisissa Kokemäellä.
Viinikan ajoilta mieleen oli jäänyt matalahyttinen P340-Scania, jota myös torpedoksi kutsuttiin. Kuusiakselisen ratin takana oli tunnelmaa.
Viinikan jälkeen Tero ajoi vähän aikaa Repo- Transilla autonkuljetusautoa, joka oli SE Mäkisen ajossa. Samoihin aikoihin hän tuuraili Metsäsellä, hakeauton ratissa.
Vuonna 1999 Jaakkola meni ajamaan Teboilin säiliöautoa. Niinä vuosina hän oli mukana Ajolinjan artikkelissa, jossa aiheena oli kuorma-autonkuljettajan ruokatottumukset. Haastattelu tehtiin Taavetin Teboililla. Vuoden 2007 joulukuussa Teboil myi Haminan autot Mankinen Oy:lle, jonne Jaakkola siirtyi vanhana työntekijänä.

Viinikan Scania P340, Torpedo, jäi mieleen.
TAJUNTA MENI
Vuonna 2011 Jaakkola siirtyi juvalaisella La-Salle, ajamaan säiliöautoa tietysti. Sieltä hän meni Simeonille vuonna 2016. Erään kerran Tero oli purkamassa kuormaa Stora Enson tehtaalla Anjalankoskella. Säiliön päällä hän tuupertui, mutta ei pudonnut alas.
- Kun heräsin siellä säiliön päällä, joka puolella vilkkui hälytysajoneuvojen valot Ihmettelin, mitä oli tapahtunut, Tero Jaakkola muistelee.
Tajunnan menetykselle ei syytä selvinnyt - eikä toista kohtausta ole sen jälkeen ilmennyt. Lääkärin määräyksestä C- ja E-kirjaimet lähtivät ajokortista.
- Eläkeyhtiö uudelleenkoulutti minut valvomo- operaattoriksi, Jaakkola muistelee.
Jaakkola meni töihin Haminan satamaan STR Tecoilille käsittelemään jäteöljyjä. Siellä hän näki säiliöautomaailmaa, mutta purkamisen ja lastaamisen näkökulmasta. Kun tervettä elämää oli takana viisi vuotta, rekkakortti oli mahdollista ajaa uudelleen. Veri veti tien päälle.
- 8.11.2021 kävin kirjalliset ja 16.11 ajoin inssin Ilpo Nevaluodon puolikkaalla, Saana- tyttöni oli siellä töissä, Jaakkola muistelee.
Ajokoe oli muuttunut siitä, kun Jaakkola oli ajanut rekkakortin nuoruudessa. Nyt piti peruuttaa yhdistelmä talliin, irrottaa vetoauto perävaunusta ja kytkeä yhdistelmä uudelleen. Laakista meni läpi kuin vanhasta muistista.
Vuoden 2022 maaliskuussa Tero Jaakkola meni ajamaan Törmäselle nestekontteja. Sieltä hän tuli nykyiseen työpaikkaan Miketelle 2.1.2023.
Teron kolmesta lapsesta kaksi hankkii leipänsä ison auton ratissa. Saana ajaa paperia Stevecon puoliperävaunuhdistelmällä Kotkan lähialueella. Toni puikottaa Simeonin säiliöautoa, ajoparina pitkän säiliöautoilu- uran tehnyt Raine Aalto.
Teksti: Jouni Hievanen
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä