Uudet sähköt ja digimittaristo

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi digimittaristo ja uudistunut 12” kosketusnäyttö. Tärkeimmät ja eniten käytetyt toiminnot ovat kuitenkin edelleen kojelaudan tai ratin kytkimissä.

Scanian päivityksessä ajotietokoneen valikkoihin ei ole piilotettu ajotoimintoja. Tärkeät asiat hoidetaan edelleen napeilla.
 
Päivitetyllä digikojelaudalla (Smart Dash) varustettuja Scanioita oli Power Truck Show:ssa ensi kertaa Suomessa nähtävillä. Uutta on täysin digitaalinen mittaristo ja uusi keskinäyttö. Muilta osin kojelauta ja ohjauspyörä eivät ole muuttuneet aikaisempaan malliin verrattuna.
 
Scanian tuotepäällikkö Jussi Kilpeläisen mukaan taustalla on heinäkuussa voimaan tullut GSR-turvallisuusasetus, joka koskee myös uusia kuorma-autoja ja perävaunuja. Sen toteuttaminen ja tietomurtoeli kyberturvallisuuden parantaminen auton järjestelmiin etäyhteyden kautta tapahtuvia hyökkäyksiä vastaan vaati koko Scanian sähköjärjestelmän uudistamisen. Muutokset koskevat kaikkia tuotannossa olevia Scania-malleja. Jatkossa Smart Dash digikojelauta on kaikissa uusissa Scanioissa.


Mittariston oikealla ja vasemmalla reunalla näytettävät tiedot ovat kuljettajan valittavissa omien mieltymystensä mukaisiksi.

KUSTOMOITAVUUS JA SELKEYS
Uuden digimittariston oikealla ja vasemmalla reuna-alueilla näytettävät tiedot kuljettaja voi valita omien tarpeidensa mukaisiksi. Mittariston keskialueella on koottu ajoturvallisuuteen vaikuttavat tiedot, esimerkiksi ajonopeus, ja niitä kuljettaja ei voi räätälöidä samalla tavalla kuin reuna-alueita.
 
Tietojen ryhmittelyllä ja digitaalisella esitystavalla Scania on pyrkinyt selkeyttämään mittaristoa entiseen malliin verrattuna. Digitaalisuus tarjoaa auton valmistajalle mahdollisuuden muuttaa ja parantaa mittaristoa jälkikäteen tehtävillä päivityksillä sekä helpottaa liitettävyyttä muihin järjestelmiin.


Power Truck Show-näyttelyssä esillä oli Smart Dash digikojelaudalla varustettu uusi Scania R560 B8x4 4NB Super, päällirakenteena Multilift-koukkulaite.

NAPIT SÄILYTETTY
Keskinäytöksi voi valita 12-tuumaisen kosketusnäytön tai 10 tuuman näytön, jonka oikeassa reunassa on käyttönappulat. Vaikka kuljetusyrittäjä valitsisi 12 tuuman kosketusnäytön, niin silti auton tärkeimpien ja eniten käytettyjen toimintojen ohjaaminen tapahtuu edelleen perinteisillä kojelaudassa tai ratissa olevilla kytkimillä.
 
Näytöissä on kielivalintana myös suomi. Älypuhelimen ja auton näyttöjen yhteiskäytön mahdollistavat Apple Car Play tai Android Auto vielä puuttuvat, mutta ovat tuotepäällikkö Kilpeläisen mukaan tulossa, mahdollisesti jopa jonkun tulevan järjestelmäpäivityksen mukana.
 
Sen sijaan sivupeilejä korvaavia kameroita ei ole tarjolla, vieläkään. Kun Super- Scania ensiesiteltiin vajaa kolme vuotta sitten, koeajotilaisuudessa oli yhdessä autossa kamerapeilit, mutta niihin tuli toimintahäiriö.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 11.11.2024 16:47 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki