Uutta kuljettajalle, turvaa muille

Sähköposti Tulosta PDF

Ratin on muotoiltu uudelleen, jonka myötä keskiön ja kehän välinen etäisyys on kasvanut. Tämä parantaa näkyvyyttä uuteen mittaristoon.

Renault Trucks on tuonut raskaisiin ajokkeihinsa mukavuutta ja turvallisuutta lisääviä uudistuksia. Ajolinja maisteli niitä käytännössä.
 
Maailmalla Renault Trucks lukeutuu suurten toimijoiden joukkoon, joskin Suomessa merkki taistelee markkinaosuuksista selvästi kärkikolmikon takana. Vuoden 2023 aikana Suomessa laitettiin kilpiin 56 yli 16 tonnin ajokkia, mikä oikeuttaa tilastossa kuudenteen sijaan.
 
Baaripöytäkeskusteluissa Renault nousee esiin toimintavarmana tuotteena, jonka huoltoverkosto tiedetään laajaksi. Ranskalaismerkki nojaa paljolti Volvo-konsernin tekniikkaan, kuten voimalinjassa.
 
Nykyisen TCK-malliston runko esiteltiin vuonna 2013 ja ensimmäinen isompi uudistus tehtiin vuonna 2018. Vuonna 2024 mallistoa on uudistettu turvallisuuden ja mukavuuden osalta.
 
Ajolinja tutustui Renault Trucksin uudistuksiin T High 480 -mallin myötä. Sama ajokki oli yhtenä koeajokkina Diamond-kiertueella, joka päättyi toukokuun alussa. Uudistukset koskevat T-sarjalaisen lisäksi myös samaan perusrakenteeseen pohjautuvia C- ja K-malleja.
 
MONENLAISTA TURVAA
Kuluvan vuoden heinäkuusta alkaen kaikki hyötyajoneuvot on varustettava useilla turvallisuusvarusteilla, kuten kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä. Renaultin järjestelmä nojaa etupyörän taakse asennettuihin tutkiin. Ne valvovat auton kylkeä ja varoittavat kuljettajaa vieressä olevasta autosta tai jalankulkijasta A-pilarin merkkivalolla ja ääritilanteissa äänimerkillä.
 
Tuulilasin yläreunaan asennettu kamera tunnistaa esteiden ohella myös liikennemerkkien sanoman. Kaistalla pysymistä valvotaan kaistavahdilla. Hätätörmäystutka varoittaa mahdollisesta törmäyksestä etualalla olevaan esteeseen.
 
Peruutuskamera asennetaan rekkavetureissa oikean runkopalkin takapäähän, josta se kuvaa näkymää perävaunun akseleiden etupuolelle. Tasakuorma-autoissa kameran sijoituspaikkaa voidaan vaihdella vapaammin.
 
Renault Trucks suosittelee ajokkien varustamista myös oikeanpuoleiseen peiliin sijoitettavalla katvekameralla, jota lainsäätäjä ei kuitenkaan vaadi. Maahantuojan mukaan valtaosa autoista varustetaan tällä turvavarusteella, joka aktivoituu kytkettäessä vilkku oikealle.
 
Lakisääteiseksi heinäkuussa tuleva rengaspainevahtihoidetaan Renaultissa vanteeseen asennetuilla antureilla, jotka mittaavat paineen ohella myös lämpötilaa. Järjestelmä lukee myös perävaunun rengaspaineet järjestelmien ollessaan toisiaan tukevia.


Renault Trucks TCK-mallisto tarjoaa autoja maantielle ja maastoon 520-hevosvoimaiseen vaihtoehtoon saakka. Sivupeilejä korvaavaa kamerajärjestelmää ei ole tarjolla, vielä.

TIETOA KULJETTAJAN KÄYTTÖÖN
Perustunnelma tasalattiaisessa T High -ohjaamossa on entisellään, joskin kuljettajan työympäristöön on tehty käytettävyyttä parantavia uudistuksia. Käteen tuntuvin uudistus on uudelleen muotoiltu ja toiminnoiltaan uudistunut ohjauspyörä, jonka säätövarat lukeutuvat vuonna 2018 tehdyn uudistuksen jälkeen markkinoiden parhaimmistoon.
 
Kaikki ohjauspyörän toiminnot on tuotu ohjauspyörän alta näkyville. Vasempaan puolaan on keskitetty ajamiseen liittyvät kytkimet, oikeaan näyttöjen ohjauksessa käytettävät kytkimet.
 
Digitaalinen mittaristo 12-tuumaisella näytöllä on täysin uusi. Keskellä mittaristoa kerrotaan ajonopeus yhdessä vakionopeudensäätimeen asetetun nopeuden kanssa. Sallittu poikkeama alas- tai ylöspäin näkyy myös ajonopeuden alapuolella. Käytössä oleva vaihde yhdessä kierroslukumittarin kanssa löytyy alareunan vaakapalkista. Kameran tunnistamat nopeusrajoitusmerkit kerrotaan mittariston keskiosassa, mikä toimii näyttönä viikolla 21 tuotantoon tulevalle navigaattorille.
 
Akselipainotiedot saadaan luettua jousituksen avulla auton lisäksi jopa kolmesta perävaunusta. Lukemat näytetään mittaristossa.
 
Vasemmalla puolella näyttöä esitetään ajamiseen liittyvät tiedot muun muassa kulutuksesta ja ajoajoista. Oikeaan reunaan on tuotu tietoja moottorin lämpötilasta ja muista teknisistä seikoista.
 
Kuljettajan oikealta puolen löytyy 9-tuumainen kosketusnäyttö, jonka valikoilla hallitaan muun muassa lämmitystä, seurataan akselipainotietoja tai rengaspaineita. Näyttö toimii myös peruutuskameran tai katvekameran näyttönä.
 
LIITOA PILVEN AVULLA
Rattiakselista ei löydy enää virtalukkoa, joten 13-litrainen480-hevosvoimainen turbocompound- voimala herätetään eloon nappia painamalla. Automatisoidusta vaihteistosta valitaan D-asento ohjauspyörän alla sijaitsevalla kiertokytkimellä, jonka jälkeen painetaan kaasua. Sähköinen käsijarru vapautuu automaattisesti, kunhan kuljettaja on kiinnittänyt turvavyön. 44 tonnin junamassaan kuormattu yhdistelmä lähtee liikkeelle eleettömän rauhallisesti.
 
Pikaisen maistiaisen perusteella moottorin ja vaihteiston yhteispeli on toimivaa maastontuntevan vakionopeudensäätimen kanssa. Ruotsalaisperäisen moottorin tarjoama sitkeys näkyy hyvänä alavääntönä. Koneen 2700 Nm:n maksimivääntö on käytettävissä alueella 900–1250 r/min. Renault Trucks -edustajan mukaan pilvipohjaista karttaa tutkaillaan jopa kymmenen kilometriä eteenpäin polttoainetaloudellisuuden ehdoilla. Karttatietoja käytetään myös, vaikka vakionopeudensäädin ei olisikaan kytkettynä.
 
Voimanlähteen melu pidetään lattian alla, joskin tilalle on tullut uusia äänilähteitä. Nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin tunnistaminen kerrotaan äänimerkillä kuljettajalle, jota huomautetaan samaisella äänimerkillä ajonopeuden ylittämisestä. Perusajatus on varmasti hyvä, mutta pidemmällä ajomatkalla piippauksesta saattaa avustimen sijaan muodostua häirikkö. Yli 80 km/h nopeudesta kertovat rajoitukset järjestelmä osaa valmistajan mukaan jättää huomiotta. Äänet on mahdollista vaimentaa valikoiden kautta, mutta lakiasetuksen mukaan tilanne palautuu ennalleen käynnistettäessä moottori uudestaan.
 
Kosketusnäyttöjen aikakaudella on mukava huomata, että kaikkia toimintoja ei ole viety valikoiden taakse. Oikean käden ulottuvilta löytyy namiskat muun muassa sisälämpötilan asetukselle, tasauspyörästön lukolle ja telinnostolle sekä painonsiirrolle. Renaultissa on kolmiasentoinen painonsiirto, joka mahdollistaa vetoakselille 13 tai 15 tonnin painon.

PLUSSAT
+ Kuljettajan työpiste
+ Perinteiset katkaisijat
+ Laaja huoltoverkosto

MIINUKSET
- Imago Suomessa
- Ylinopeusvaoittimen ääni


Teksti, kuvat: Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 06.11.2024 06:35 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki