Tasaista äänetöntä menoa

Sähköposti Tulosta PDF

Käytettynä tuotu Iveco Eurocargo 80E on peruskunnostettu ja muunnettu Lielahden Autokeskuksessa Keuruulla sähkökäyttöiseksi.

Ajolinja otti selvää millainen retrofiksattu Iveco Eurocargo 80E on tien päällä.
 
Lielahden Autokeskuksella oli Keuruulla koeajettavana käytettynä tuotu vuoden 2004-mallinen Iveco Eurocargo 80E. Saksassa jakelukäytössä puoli miljoonaa ajettu umpikorinen 8-tonninnen kuorma-auto on Keuruulla peruskunnostettu ja muunnettu sähkökäyttöiseksi.
 
Sähkömoottorin tehoksi on rajoitettu 150 kW. Laki sallii muunnoksissa tehon kasvattamisen 10 %:lla dieselmoottoriin verrattuna. Vaihteistoa ei enää tarvita, vaan voima siirtyy sähkömoottorilta nivelakseliston välityksellä taka-akseliston vetopyörästölle. Akuston nimelliskapasiteetti on 150 kWh.
 
AJOON LÄHTÖ
Koeajo-Ivecolla lähdetään ajoon kuten dieselmoottorisellakin eli virta-avaimesta kääntämällä auto on valmis ajoon. Moottori ei silloin hyrähdä käyntiin, ainoastaan valoja syttyy mittaritauluun ja autoon sähköistämisen yhteydessä asennettu kosketusnäyttö aktivoituu.
 
Vaihteet kytketään kojelaudan napeista: D, R ja N. Lämmityslaite kytketään kosketusnäytöstä ja sen jälkeen lämmön säätöjä ohjataan kojelaudasta auton alkuperäisillä säätimillä. Käsijarru on ennallaan, mutta vaihdekeppiä ei ole ja sen reikä on peitetty peitelevyllä. Kytkinpoljinta ei tietenkään ole, vaan kaasupoljinta painamalla auto lähtee äänettömästi tasaisesti liikkeelle.


Akusto (150 kWh ja 1 500 kg) on sijoitettu auton molemmille sivulle. Latauspistoke on kuljettajan puolella ohjaamon takana. Maksimaalinen latausteho on 150 kW tasavirralla (DC). Vaihtovirralla (AC) akustoa ei voi ladata, koska autossa ei ole siihen vaadittavaa laitteistoa.

MIELLYTTÄVÄÄ MENOA
Kaasupoljinta lattiaa kohti painamalla vauhti kiihtyy tasaisesti rajoitettuun 90 km/h nopeuteen asti. Minkäänlaisia nykimisiä tai vedon katkeamista ei kiihdytyksessä ilmene, sillä vaihteiden vaihtoja ei ole. Vaikka takatalven liukastuttaman tien pinta on jäinen, niin Ivecon alkuperäinen luistonestojärjestelmä toimii ja vetopyörät eivät sutaise.
 
Sähkömoottorin antamaa tehoa voi seurata kosketusnäytöstä ja ajonopeutta auton alkuperäisestä nopeusmittarista. Potkua on enemmän kuin kuljettajalla on uskallusta ajaa mutkaisella mäkisellä tiellä. Alamäessä moottorijarrutuksessa kosketusnäytön teholukema muuttuu miinusmerkkiseksi, kun sähköä alkaa siirtyä generaattoriksi muuntuvasta sähkömoottorista akkuun.
 
JARRUTUS
Jarrupoljinta vähän painettaessa jarrutus tapahtuu sähköisenä moottorijarrutuksena, regenerointina, jarrutusenergian talteenottona. Reippaammin jarrupoljinta painettaessa mukaan tulee auton paineilmajarrut.
 
Tässä autossa jarrutus on ohjelmoitu kokonaan jarrupolkimeen. Sähköinen moottorijarrutus voidaan ohjelmoida myös kaasupolkimen vapauttamiseen, jolloin voidaan ajaa pääsääntöisesti vain yhdellä polkimella. Silloin jarrupoljinta tarvitaan vain hätäjarrutuksissa. Sähköisen moottorijarrutuksen voimakkuus on myös asetettavissa asiakkaan toiveiden mukaiseksi.


Kojelautaan on asennettu vaihteiden ohjausnapit ja kosketusnäyttö. Tuotantoautoissa kosketusnäyttö on pienempi ja se on kiinnitetty A-pilariin kuljettajan näkökenttään.

HILJAISUUS
Jos lämmityslaitteen puhallin on pienimmällä nopeudella eikä tuulilasin pyyhkijät ole päällä, niin ohjaamossa on lähes yhtä hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Kun vilkun kytkee päälle, niin vilkkureleen merkkiääntä saattaa heikkohermoinen kuljettaja jopa säikähtää.
 
Alustan peruskunnostuksen huolellisuuden ja ohjaamon kumityynyjen uusimisen ansiosta nitinöitä tai kolinoita ei kuulu edes kuoppaisella tienpinnalla. Sähkömoottorikin on kiinnitetty auton runkoon kumityynyillä värinöiden eliminoimiseksi.
 
Ohjaamon pintojen kuluneisuutta lukuun ottamatta Iveco on kuin uusi tehdastekoinen sähkökuorma-auto. Tai se on oikeastaan parempi, koska asiakas voi räätälöidä autonsa ominaisuuksia tarpeidensa mukaan ja niitä voidaan myös muuttaa.

PLUSSAT
+ Hiljainen
+ Helppo ajaa
+ Räätälöitävissä

MIINUKSET
– Ei pikalatausta
– Toimintasäde talvella
– Mittaristoon jää turhia toimintoja


Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

BURGER-MERSU
Teippauksella ja maltillisella tuunauksella Tony Vesman porukka loihti Mercedes-Benz Actros 2553 L:stä itsevarman kulkijan.

VOLVO F12
REHUNAJOSSA

Kuljetusyrittäjä Harri Engbolm on taivaltanut 43-vuotiaalla F12-Volvollaan miljoonia kilometrejä. Ja matka jatkuu.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 08.12.2024 05:17 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki