Ivecon sähköviat Esson baarin juttuja

Sähköposti Tulosta PDF

Uudella puolella Veikko Lasonen (vas.) ja Andero Unga työn touhussa. Taustalla on riihimäkeläisen Matti Pitkän Iveco Trakker.

Huoltopalvelu Viitanen toimii Lahdessa Ivecon merkkikorjaamona ja Mecatruck monimerkkikorjaamona. Toiminta on ollut kasvussa, puikoissa on tuore autoinsinööri.
 
Huoltopalvelu Viitanen Lahdesta on Arolan Kuljetuksen Ivecoiden kotikorjaamo. Siellä hoidetaan auton määräaikaishuolto ja mahdolliset korjaukset.
 
Korjaamolta saadaan yhteys Ivecon järjestelmään, jossa näkyvät etäseurannalla asiakasautojen hälytykset. Etäpäivityksiä voidaan tehdä, mutta niitä ei ole tarvinnut tehdä Arolan Iveco-kalustoon.
 
- Teknisiä tukipyyntöjä voi tehdä hankaliin ongelmiin. Kirjoitan sinne englanniksi, korjaamoyrittäjä Markus Viitanen toteaa.


- Meillä on Ivecojen osuus yli puolet, korjaamoyrittäjä Markus Viitanen arvioi.

IVECO-MERKKIHUOLTO 25 VUOTTA
Huoltopalvelu Viitasen perusti Markuksen isä Veikko Viitanen vuonna 1985. Toimitusjohtajana ja yrittäjänä Markus on ollut vuodesta 2020, jonka jälkeen yrityksen liikevaihto on kasvanut viidenneksen. Lapsesta asti korjaamolla ollut Markus valmistui autoinsinööriksi viime keväänä.
 
- Suurin hyöty koulutuksesta on vahva teoriapohja. Lisäksi verkostoiduin, sain paljon tuttuja, sukupolvenvaihdoksen kautta yrittäjäksi tullut Viitanen kertoo.
 
Iveco-merkkikorjaamona on oltu vuodesta 1998.
 
Onko Ivecon heikkous sähköviat, näin ainakin puhuttiin takavuosina?
 
- Esson baarin juttuja nykyisin, Viitanen tuumaa.
 
Ivecon S- ja X-Way mallisto teki ison loikkauksen modernimpaan suuntaan. Ensimmäisenä Viitaselta tulee mieleen etäseuranta.
 
- Suomen sään takia sähköliittimiä pitää tarkkailla. Siksi Arolan Kuljetuksen kahdessa uusimmassa Ivecossa päävirtakytkin on koteloitu, Markus Viitanen toteaa.
 
Huoltopalvelu Viitasen Iveco-asiakaskunnassa ei ole muita maantieautoja Arolan Kuljetuksen Ivecojen lisäksi, joiden huoltoväli on 150 000 kilometriä. Ivecon määrittämä moottoriöljy on jättiyhtiö Petronasin valmistama Urania, myös muissa automalleissaan. Ivecon S-Wayn 13-litraisen Cursor- koneen öljytilavuus on 31 litraa.
 
- Ensimmäinen 150 000 kilometrin huolto on pienempi ja se kestää puoli päivää. Seuraava vie työpäivän, Viitanen arvioi.


Saneeratulla puolella Actros-Mersusta otetaan vetokita pois, kun sitä ei enää tarvita.
 
LAAJENNETUT TILAT
Huoltopalvelu Viitanen kuuluu myös raskaan kaluston Mecatruck-korjaamoketjuun. Sen takana on Meko-konserni, joka omistaa Koivusen. Meko ja Mecatruck toimivat pohjoismaissa.
 
- Ketjulta saa monimerkkitietoa, kuten huolto-ohjelmat, Viitanen kertoo.
 
Kullanarvoista on myös tarkempi tekninen tieto, esimerkiksi kiristysmomentit. Monimerkkikorjaamoon varaosat tulevat sitten pääosin Koivuselta, kun ei ole kyse Ivecon merkkihuollosta.
 
- Vuosi sitten saatiin kolmasosa lisää hallitilaa ja vanha puoli saneerattiin, korjaamoyrittäjä toteaa.
 
Pitkiä yhdistelmäpaikkoja on kaksi, nuppipaikkoja on neljä. Mekaanikkoja on seitsemän ja tarvittaessa korjaamoyrittäjä tulee apuun.


Perävaunutöitäkin tehdään. Siksi tarvitaan siirtäjää, Stralis-Ivecoa.
 
- Meillä on hyvät asentajat, osaaminen on hyvällä tasolla, Viitanen arvioi.
 
Ivecoja tulee korjaamolle pääkaupunkiseudulta asti, erityisesti maansiirtäjiä.
 
- Eihän tänne esimerkiksi Järvenpäästä ole pitkä matka.
 
Huoltopalvelu Viitanen on auki arkisin kello 7.30-20. Tarvittaessa ollaan auki lauantaina. Iveco Daily on huoltoautona.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

LÄNNEN VILJAJUNA
Kuljetusyrittäjä Jarmo Saari kuuluu vannoutuneiden V8-autoilijoiden joukkoon. Hänen näyttävä Scaniansa on yhtenä tähtenä Power Truck Show:ssa.

NÄLKÄMAAN LAULUJA
Nälkämaa Truck Meetingissä vilua ja nälkää karkotettiin toukokuussa 121 esillä olleen auton voimin. Ajolinja oli mukana kyselemässä kuulumisia.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 21.07.2024 03:50 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki