Aleksi Ruponen vetää Scania-merkkikorjaamoa

Sähköposti Tulosta PDF

Juho Lempinen tekee suurta L-määräaikaishuoltoa Kuparin R730-Scanialle. Se on noin työvuoron mittainen homma.

Lahden Scanian asiakaspalvelupäällikkö kertoo Scania- maailmasta merkkikorjaamon näkökulmasta – ja tietenkin V8:sta.
 
Kun tammikuun alun pakkaset alkoivat purra, Lahden Scania-keskukseen alkoi tulla hinurien perässä kalustoa. Näin oli tilanne varmaan monella muullakin Suomen raskaan kaluston korjaamolla.
 
- Oli tankattu välilaatua, asiakaspalvelupäällikkö Aleksi Ruponen kertoo.
 
Ongelma olisi ollut vältettävissä valitsemalla tankkauksessa talvilaadun pistooli. Sitäkin kuului, että monelta asemalta ei saanut AdBlue-urealiuosta.
 
Pakkaskestävyyteen vaikuttaa tietysti auton polttoainejärjestelmä, joka on ollut Scaniassa pitkään XPI-yhteispaineruiskutus (common rail). Ruposen mieleen nousee HPI-ruiskutuslaitteistolla (Cummins- yhteistyö) olevat Scaniat 2000-luvun alkuhämärästä. Polttoaineen paluukierto oli niin suurta, että tankki oikein höyrysi.
 
Ruposen mukaan urealaitteistojen häiriöitäon nykyisin yllättävän vähän eli ne ovat suuremmassa mitassa takavuosien muistoja. Euro 4- ja Euro 5-aikaan Boschin urealaitteet jäätyivät -11 asteessa, koska se on urean jäätymispiste. Nyt Euro 6-ajassa päästölaitteet ovat aina toiminnassa sulanapitokaapelien ansiosta.
 
AUTOMIESTEN POIKIA
Aleksi Ruponen on ollut Lahden Scanialla asiakaspalvelupäällikkönä viime vuoden helmikuusta lähtien. Sitä ennen hän oli Hämeenlinnan Scanialla 20 vuotta - ensin korjaamolla asentajana, hallityönjohtajana, työnjohtajana ja viimeksi varustelukeskuksessa.
 
Aleksi Ruponen vietti lapsuuden lämpimiä hetkiä kuljetuselämää seuraten kotona Hausjärvellä. Hänen isällään Timo Ruposella sekä isän veljillä Pekka Ruposella ja Seppo Ruposella oli parhaimmillaan 11 kuorma-autoa. Ajettiin Raision rehua ja olipa autoja ulkomaanliikenteessäkin, ja Ahola Transportin ajossa yksi rauta-auto.
 
Kilpailun kiristyessä ja ajojen vähentyessä Kuljetusliike Ruponen Ky lopetettiin vuonna 2009. Tätä ennen ajatettiin useita kuljettajia eläkkeelle asti.
 
- Tehtiin itse remontteja ja päällirakenteita omalla hallilla Ryttylässä. Olisi ehkä ollut mahdollisuus jatkaa, mutta pääsin Hämeenlinnan Scanialle ja se vei mennessään.
 
Aleksin veli Joonas Ruponen tuli Hämeenlinnan Scanialle vähän aikaisemmin. Molemmilla veljeksillä on nyt sama titteli, asiakaspalvelupäällikkö. Tuossa hommassa Joonas on Hämeenlinnassa, ollut veljeään pidempään.
 
Tiesitkö, että Aleksilla on Scania 94, vaikka hän tunnustaakin olevansa V8-miehiä? Pikku-Scaniallaan hän kuljettaa lähinnä kesällä iltaisin ja viikonloppuisin vuokraamiaan rakennustelineitä.
 
- Se on hyvää terapiaa, Aleksi toteaa.


Aleksi Ruponen on ollut Scanialla reilu parikymmentä vuotta.
 
V8-ASIAA
Eräs toisen merkin automies sanoi ymmärtävänsä muuten V8-Scanian hurmosta, mutta ei yhdeltä osin. Scanian kovaäänisten kautta vahvistetaan vinkkelikoneen ääntä. No onko näin?
 
- En ole kyllä tuollaista kuullut. Veekasin jytkytystä on tuotu kyllä uusissa malleissa enemmän esiin muuttamalla muun muassa pakosarjaa ja vaimentimia, Ruponen arvioi.
 
Onko V8 yhtä kestävä kuin takavuosina? Sitäkin on kuultu, ettei olisi. Vesivuotoja?
 
- Kyllä 730:nen on hyvä moottori. Mutta turha sitä on piilotella, etteikö vesivuotoja olisi ollut.
 
Uusimman sukupolven 770-heppainen tehopakkaus on Ruposen mukaan osoittautunut kokonaistaloudelliseksi, vaikka voimaa on. Lisäksi raskaslavettia vetävät sanovat: ”Ei tarvitse alkaa lastuttaa”. 
 
Mutta 770:seen ei saa uutta laajan välitysalueen G33-vaihdelaatikkoa.
 
- Vanha laatikko on hiottu huippuunsa, Ruponen muistuttaa.
 
Eräs pitkän Scania-kokemuksen omaava autoilija sanoi, että ”aina kun Scania on tuonut uuden vaihteiston, aluksi on ollut vikoja”. Ruposen korviin ei ole kuitenkaan kantautunut, että uusi vaihteisto porsisi.
 
Ruponen toivoisi, että vinkkeliin saisi yhtenäisen kannen ja yläpuoliset nokka-akselit kuin on uudessa rivikoneisessa Super- Scaniassa.
 
- Joku sanoi, etteivät ne mahtuisi konepeiton alle.


Juha Määttänen sulattaa Pärhän R660-Scanian korjaamokuntoon. Sitten vaihdetaan perän tiiviste ja laitetaan vähän muutakin.

ETÄYHTEYTTÄ
Takuuajan jälkeen moni miettii, mitä korjaamoa alkaa käyttää. Miksi tulisin Scanian merkkikorjaamolle?
 
- Meillä on maahantuojan ja tehtaan tuki. Jos käy meillä, autosta on aina aukoton kirjanpito, mitä on tehty. Elinkaariseuranta on helpompaa, Aleksi Ruponen toteaa.
 
- Me tiedämme heti, jos jotain muuttuu, vaikka jokin tiiviste. Meillä on viimeisin osaaminen.
 
Virheitä toki sattuu, mutta ne korjataan.
 
- Asiakkaita varten me täällä ollaan, että kaluston pyörät pyörivät.
 
Scanian huoltovälit ovat moniin muihin merkkeihin verrattuna lyhyet. Näin on aina ollut.
 
- 45 000 kilometriä on pisimmät huoltovälit, Ruponen toteaa.
 
Ennakointia tehdään ja sitä tehdään tulevaisuudessa entistä enemmän, kun Procare-palvelu tulee.
 
- Auton elinkaarianalyysistä näkee jo nyt esimerkiksi, milloin jäähdytin alkaa tukkeentua, kun moottorin lämpötila alkaa nousta.
 
Scaniat ovat jo vuosia olleet verkkoyhteydessä korjaamoon, joten etäseuranta on arkea. Näin tehdään erityisesti huoltoja korjaussopimuksen piiriin kuuluvalle kalustolle. 
 
- Ollaan yhteydessä kuljetusyrittäjään ja varataan korjaamoaika. Osa haluaa hoitaa sen itse.
 
Auto pyritään saamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti. Siksi nykyisin vaihdetaan isompia osakokonaisuuksia ”kokonaiskustannustehokkuuden” nimissä.
 
- Korjaus vie monesti turhan paljon aikaa. Esimerkiksi jarrukelloihin ei enää vaihdella juurikaan kalvoja eikä venttiileihin korjaussarjoja, Ruponen kertoo.


Bussitkin tuovat työkuormaa korjaamolle.
 
SUOSITUT MONTTUPAIKAT
Lahden Scania-keskus on rakennettu 2000-luvun alussa. Halli on tehty moduuliyhdistelmille, pituus on 30-metrin korvilla. Viimeksi tehtiin yksi lyhyt monttu lisää yhden pitkän ja lyhyen montun kaveriksi.
 
- Monttu on suosittu. Siinä mahtuu tekemään esimerkiksi pitkää huoltoa ylhäältä ja alhaalta samaan aikaan, auto valmistuu nopeammin, Ruponen kertoo.
 
Hallissa on lisäksi yksi siltanosturi nuppiautolle. Pesuhallikin on, jota talvella käytetään sulatukseen - pesupalvelubisnestä ei tehdä.
 
Mekaanikkoja on 11. Reilun 25 vuoden uran Lahden Scanialla tehnyt Jari Korhola jäi juuri eläkkeelle. Aleksi Ruponen kuuli, miten Korhola opetti yhtä oppisopimustyöntekijää:”Älä luota ulkomuistiin. Katso mieluummin
 
Työvoimapulaa ei ole Lahden toimipaikassa podettu. Kun Lahdessa oli vielä Scanian koritehdas, sieltä tuli korjaamolle busseja testaukseen. Tästä vapautui työntekijöitä muuhun korjaamotoimintaan, kun koritehdas lopetettiin pari vuotta sitten.
 
Lahden Scania-keskus on Ruposen mukaan asiakastyytyväisyydessä ja henkilöstön tyytyväisyydessä hyvää tasoa Suomen Scania-verkostossa. Ei olla huonoja, ei aivan huippuja.

PROCARE TULOSSA
Ennakoiva komponentinvaihto Procare palvelu on ollut Suomessa kokeilussa muutamalla Scania-asiakkaalla. Vastaava uptime-palvelu on ollut käytössä Mercedes-Benzillä ja Volvolla pidempään.

- Varsinainen palvelun markkinointi alkaa lyhyen ajan sisällä. Palvelu on tulossa juuri asiakkaiden valittavaksi, kertoo Scania Suomen markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.
 
Procare-palvelussa auton anturien keräämää tietoa verrataan tehtaan suureen datamäärään. Näin saadaan selville yksittäisin komponentin poikkeavuus. Osanvaihto voidaan ajoittaa sujuvasti huollossa tehtäväksi ennen auton hajoamista tien päälle.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 27.04.2024 17:57 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki