Tulevaisuudessa olisi tarkoitus uusia kalustoa, kuljetusyrittäjä Teemu Vaparanta kertoo.
Teemu Vaparanta on kolmannen sukupolven nuori yrittäjä, yhtiökumppanina Kyöstiisä. Rekkakortti tuli toisena vuotena ammattikoulusta.
13-litraista rivikuutosta on piristetty 620-heppaiseksi.
Kuljetus Vaparanta Ay omaa kaksi muutakin täysperävaunuyhdistelmää maatalouden ajoihin. Teemun vakioajokki on Volvo FH16-700 vuodelta 2017, ajettu 1,15 miljoonaa kilometriä. Scania 124-480 on vuodelta 2004, sekin yli miljoonan kilometrin verran elämää nähnyt.
- Tarkoitus olisi uusia kalustoa, hankkia uusi tai käytetty. Tutulla olisi valmis vilja-auto Volvo FH16-650, vuosimallia 2018-2019, Teemu kertoo.
Kuljetus Vapaaranta Ay on tuore yhtiö, perustettu alkuvuodesta. Siitä omistaa Teemu puolet, isänsä Kyösti Vaparanta toisen puolen. Sitä ennen autoiltiin isän toiminimellä. Kuljetustoimintaa teki jo Teemun isoisä Heikki Vaparanta.
- Kävin yrittäjäkurssin syyskuussa 2019. Silloin kesällä olin valmistunut ammattikoulusta autopuolelta Novidasta, Teemu Vaparanta kertoo.
Piristetty Volvo.
Ammattikoulu suoriutui kahdessa vuodessa, kun Teemu meni sinne vuoden muita myöhemmin. Toisena vuotena hän sai yhdistelmäkortin ja ammattipätevyyden.
Keväisten hallitusneuvottelujen aikana on ollut esillä, jos ammattikoulutus tiivistettäisiin kahteen vuoteen. Ongelmaksi logistiikkapuolella tulee vastaa ajokortti-ikäkysymys.
Koulujen jälkeen Teemu meni tammikuussa 2020 armeijaan Säkylään. Siellä kapiaiset yrittivät saada nuorukaista bussikuskiksi.
- Ukko sanoi, ettei siellä vuotta tarvitse olla, Teemu kertoo.
Eikä oltu. Kesällä 2020 oltiin jo isän täysperävaunuyhdistelmän puikoissa. Kun Teemu on nyt tuore kuljetusyrittäjä, menemisessä on intoa.
- Täytyy lähteä hakemaan kauroja, Koski TL:n mies kertoo.
Varsinais-Suomen maajussit ovat tulleet Vaparannan kuljetusyrittäjille ja kalustolle tutuiksi. Palvellaanhan asiakkaita jo kolmannessa sukupolvessa.
Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä