Monttuhirmu

Sähköposti Tulosta PDF

Ulkoisesti T-Way noudattaa samaa kaavaa kuin edelliset uudistuneet eli S-Way ja X-Way. Tämäkin uusi Iveco näyttää raikkaalta ja sulavalta.

Trakkerin seuraajassa Iveco T-Way AT410T51:ssä on tallella maastossa tarvittavat ominaisuudet, joiden rinnalle saa maantieauton varusteita. Ja ulkoisesti ollaan ilahduttavanraikkaita.
 
Power Truck Show näyttelyyn saatiin näytille ensimmäinen Iveco T-Way, Trakkerin seuraaja. Ajolinja kävi kokeilemassa uutuutta ennen kuin auto lähti Baltiaan esittelykierrokselle.
 
Esittelyauto on rautajousinen 2+2-akselinen napavälitteinen telivetomalli eli maailmalla tyypillinen maansiirtäjä. Etupuskuri on ylhäällä, joka alleviivaa auton maasto-ominaisuuksia. Ja kun katsoo maanrajasta auton läpi, siellä ei näy törröttävän alas arkoja osia. Koeajokki oli lisäksi järeimmillä akseleilla.
 
Koeajokki oli yleisemmällä ohjaamomallilla eli makuuhytillä (Active Time). Se on tarjolla myös kattokorotuksella. Saatavilla on myös päivämökki (Active Day).
 
Osa uudistuksista on piilossa, kuten uudet sähköt.


Tämä kommentti on sanottu ennenkin. Koska peruutuskameran saa yhdistettyä auton omaan näyttöön helposti, tehtäköön se niin.

VANHA KOJETAULU UUSILLA HÖYSTEILLÄ
Sisätiloissa tunnelma on pääosin tuttua Trakker-todellisuutta. Kojetaulu on pysynyt likimain samana ja on tuttu isommista Ivecoista. Sisämitoissa on tapahtunut muutoksia joitain senttejä.
 
Uutta on mm. avainsetin työntö kojetaulun reikään ja käynnistysnappi. Ajosuunta kytketään kojetaulusta napeilla, kilpailijoilla se käy viiksestä. Käsijarru on aina mekaaninen.
 
Mittaristossa on uutta lähinnä keskinäytössä, joka ei edusta uusinta grafiikkaa. Mittariston osalta jäädään jälkeen muista parin vuoden sisään tulleista kuormuriuutuuksista.
 
Uutta on monitoimiratti ja kuljettajan istuin. Nämä ovat kuljettajan kannalta hyviä uutisia.


Maansiirtovarustuksen on asentanut ja lavan tehnyt järvenpääläinen OK Konehuolto.
 
Malliuudistuksen myötä T-Way on saatavana mm. kaistavahdilla ja hätäjarrutusjärjestelmällä. Näitä ei lainsäädäntö toki vaatisi NG3-luokan (off-road) autoon, jollainen T-Way aina on.
 
Maastontunteva vakionopeudensäädinkin on hankittavissa, samoin ecoroll-rullaus. Näitä ei ole alustan tilaaja Pohjolan Ivecon pääkonttori Tanskassa esittelyautoon ottanut, kuten ei myöskään automaatti-ilmastointia.
 
Perävälitys on harvin eli 80 km/h:ssa kierroksia on koneessa 1200. Matalassa makuuhytissä on tien päällä rauhallinen tunnelma, melutaso on yllättävänkin matala.
 
Ohjaus on edelleen perinteinen hydraulitehosteinen. Koska siinä ei ole sähköisyyttä, kevennystoimintoakaan ei ole. Sitä kaivattaisiin vekslauksissa ja muissa hitaan vauhdin käännöksissä, erityisesti kahden etuakselin malleissa.


25-litraisen jääkaapin saa vedettyä ulos. Valittu punkka on kova, mutta eipähän tule nukuttua liian pitkiä päiväunia. Kuvassa tuotepäällikkö Henri Immonen.

HARVEMMIN ENÄÄ KÄRRYN VETÄJÄKSI
Alustaan on saatavana levyjarrut joka kulmaan. Trakker oli aina perästä rumpujarruilla.
 
Kovinta uudistusta on telivetoakselien uusi pukki, joka pudottaa painoa hurjat 325 kiloa. Järein voiman ulosotto on nyt 2 450 Nm.
 
Ja nyt T-Wayn saa hydraulisella etuvedolla. Tämä tarjotaan kolmeakselisiin telivetomalleihin, ei moniakselisempiin.
 
Koeajettu T-Way oli 13-litrainen ja 510-heppainen eli voimakkain. Potkua on tullut 10 heppaa lisää eli perävaunukäytössä T-Way pääsee 75 tonnin kokonaispainoon. Muut tehoversiot (410 hv ja 450 hv) ovat pysyneet ennallaan.
 
Vaihteistona on 16-portainen TraXon, heijaamistoiminnolla ja off-road asennolla. 12-portaisen saa 9-litraisen moottorin kanssa, mutta tämä voimalinja on jäänyt meillä harvinaisuudeksi. Keppilaatikonkin saa.
 
Ykkkösvaihteella (14,68) T-Way kulkee aika kovaa, kun valittu perä (3,79) on harvin.

 
T-Way tulee liikkumaan yhä harvemmin kärry perässä, sillä välimalli X-Way on syönyt elintilaa. X-Way eli maantieauto höystettynä off-road ominaisuuksilla on saatavana lähes yhtä korkealla etupuskurilla kuin T-Way ja tehojakin on 570 heppaa. Se tarkoittaa. että T-Way:tä tullaan näkemään harvoin puunajossa tai kasettiautona.
 
Mutta toki jotain eroa jää vielä mallien välille. Esimerkiksi X-Wayn runko on 7,7-millinen, mutta T-Way:ssa se on aina kymppimillistä. T-Way on saatavilla myös jokapyörävetoisina malleina. T-Way on huonojen ajo-olojen sankari.
 
T-Way mallissa on maantieautojen tavoin telematiikkayksikkö (Connectivity Box), joka tarjoaa mahdollisuuden etädiagnostiikkaan ja ennakoivaan huoltosuunnitelmaan.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

VUODEN ÄRJYIN 2023
Ajolinjan Ärjykisan voittaja on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660. Voittajan kanssa perattiin Scania-maailmaa.

POHJANMAAN POTTER
Topi Niinimaan maltillisella budjetilla rakennellut autot ovat rohmunneet näyttelyissä pokaaleja. Vakava loukkaantuminen ei vienyt intoa yrittäjyyteen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 29.03.2024 15:49 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki