Kura kulkee komeasti

Sähköposti Tulosta PDF

Arvo Kurki, Samin isoisä, aloitti autoilun 80 vuotta sitten.

Kotkassa on Suomen hienoimpia betoniautoja. Se on kolmannen sukupolven kuljetusyrittäjällä, Sami Kurjella, joka varusteli betoniautonsa tähtäimessä hyvä työergonomia.
 
Kuljetusyrittäjä Sami Kurki pesee uutta betoniautoaan Ruskon Betonilla Kotkan Keltakalliolla.
 
- Märkä betoni lähtee vedellä, kuiva betoni piikkaamalla, Kurki sanoo.
 
Jokainen pintaan jäänyt harmaa piste kostautuu. Siksi kuljetusyrittäjä panostaa pesuun ja haluaa pitää uuden työkalunsa näyttävänä myös tulevina hetkinä.
 
Alustana on Scania R580 vuodelta 2016. Se on ollut ennen Samatin kemikaaliajossa haminalaisella Mikko Ruuskan Mikete Oy:llä. Kilometrejä on takana 803 000.


Sami Kurki saatetaan nähdä betoniautollaan Tawastia Truck Weekend rekkatapahtumassa heinäkuussa.
 
Nousutelinen trippelialusta tuli Kuljetus S.P. Kurjelle Kotkan Scanialta joulukuun alussa. Scanialla asennettiin moottoriin jatkuva voimanotto betonisäiliötä varten.
 
- Viisiakselista etsin, mutta kaikissa oli kallis päällirakenne, Sami Kurki sanoo.
 
Oulussa oli kiikarissa entinen maidonkeräilyauto Scania R450, jota piti katsoa Saariselän reissulla. Joku ehti ostaa ensin.
 
Ennen päällirakenteen asennusta alusta maalattiin, sen teki Värisilta Kotkasta.


Purkuränniä on yhdeksän metriä.

HELPPOUTTA TYÖHÖN
Tammikuun lopulla Scania meni Somerolle Kartille. Toinen paikka, jos pyydettiinpäällirakennetarjous, oli Saraka Ulvilasta. Valintaan vaikutti hinta ja täysi valmius kuljetusyrittäjän toivomuksiin.
 
Kurki lähentelee 50 vuoden ikää ja kehossa on rajoitteita. Eri ratkaisuissa pyrittiin työn helppouteen.
 
Ensinnäkin Scania on täysilmajousinen, alin askelma on sopivalla korkeudella. Toisaalta etupäätä saa nostettua ajokorkeudesta 14,5 senttiä, joten maavaraa saadaan tarvittaessa.
 
- Noissa on alin askelma melkein mun mahan korkeudella, Kurki osoittaa Ruskon Betonin 2+2-akselisia manner-Euroopassa tehtyjä betonipumppuautoja.

Kart teki betonisäiliön lastaus/purkulipan pesuun automaattisen pesujärjestelmän. Sen ansiosta pesu on helpompaa, vähentää kiipeämistä. Pesun saa päälle kojetaulun katkaisimesta ja kaukosäätimestä.
 
Kaukosäätimellä saa myös Scanian vinkkelikasin käyntiin ja sammuksiin.


Ruskon Betoni on kotimainen vaihtoehto.
 
- Purkupaikalla saatetaan olla tunti, mutta ei itse purku tuntia kestä, kotkalainen muistuttaa.
 
Nyt ei tule sellaista tyypillistä laiskan miehen tautia, että V8 ronksottaa pitkiä aikoja turhaan tyhjäkäyntiä. Ei ole Scanian edellinenkään omistaja tyhjäkäyntiä suuressa mitassa käyttänyt. 15 000 käyttötuntia ja 800 000 ajokilometriä tarkoittaa, että keskinopeus on ollut koko käyttöajalta 53 km/h - kuormansiirrossa ei ole tarvinnut auton ulosottoa.
 
Pesuvettä kulkee auton mukana 500 litraa. Purkuränniä liukastetaan öljyllä, joka tulee automaattisesti öljysäiliöstä - muilla suihkutus tapahtuu yleensä suihkepullolla.
 
Voima tulee moottorin takapäästä kardaanilla hydrauliikkapumpulle, joka pyörittää betonisäiliön vaihteistoa. Betonisäiliö on kymmenkuutioinen.


Letkuissa menee pesuvesi säiliöön, suuttimista purkulippaan.

TELIVETO VAI NOUSUTELI?
Täysilmajousisuudesta on etuna, että akselipainot näkyvät mittariston näytöltä.
 
- Ainahan sitä kysytään, paljonko on betonia vielä jäljellä, Sami Kurki sanoo.
 
Scania on nousutelinen akseliperällä.

- Teliveto on ihan hyvä, muttei välttämätön. Tässä hommassa ajetaan varmasti puolet tyhjänä.
 
Mannereurooppalaistyylisissä betoniautoissa on aina teliveto ja niillä puretaan yleensä betonipumppuauton perälaatikkoon. Kurjella on käytössä yhdeksän metriä purkuränniä eli aivan valupaikan viereen ei tarvitse aina päästä.
 
- Ränniä tarvitaan maaseudulla, kun täällä puretaan esimerkiksi kesämökin anturaan, Kurki sanoo.


Valo Scanian logon alla. Ei ole tullut ennen vastaan. (Kuvalähde: Sami Kurki).

Sitten kuljetusyrittäjä heittää ajatuksen pohdintaan: Onko järkeä, että alusta otetaan siksi telivedolla, että sitä tarvitaan 2 %:ssa, kun 98 %:ssa ajo-oloista sitä ei tarvita?
 
Vastaus: Silloin teliveto on ainakin järkevä, jos hommat jää muuten tekemättä tai viranomainen vaatii sitä (isot painot, HCT-yhdistelmät). Betoninajossa ei ole kumpaakaan syytä.
 
Kuljetus S.P. Kurki on ostanut takavuosina uutena kolme Volvoa, yhden Scanian ja Mercedes-Benzin. Mikset ostanut nyt uutta kuorma-autoalustaa?
 
- Silloin pitäisi ajaa koko ajan. Kesällä on kyllä töitä, mutta talvella on hiljaista tai ajoja ei ole ollenkaan, Sami Kurki sanoo.
 
Käytäntö on osoittanut, että maanantai on hiljainen päivä. Tiistain, keskiviikon ja torstain Kurki saa ajaa kesäkautena täysillä, perjantaina ratissa on sitten tuurari. Kuljetusyrittäjällä on siis arkivapaita.
 
Viimeksi Kurki nukkui makuuhytissä, edellisellä autolla, Kotkan ja Haapasaaren välillä laivassa. Siinä oli mukana kaksi muutakin betoniautoa ja pumppuauto, mentiin valamaan uutta laituria.


Säiliössä on pesuvettä 500 litraa. Kuvan alalaidassa on pieni säiliö ja siinä suppilo, johon kaadetaan liukasteöljyä - sitä tarvitaan purkurännissä.

PITKÄ KTK-HISTORIA
- Tähän asti olen ajanut vaihtolavalaitteisella autolla, Sami Kurki kertoo.
 
Nyt hän pääsi tekemään sellaisen auton, joka on räätälöity yhteen tiettyyn hommaan. Ei tarvinnut tehdä kompromissia.
 
Kuljetus S.P. Kurki ajoi Ruskon Betonin betonia kolme vuotta KTK:n kautta, muiden töiden ohella. Ensin lainassa oli Ruskon Betonin pieni säiliö, sitten Kurki osti oman säiliön. Nämä vedettiin siis kyytiin ketjulaitteilla.
 
Kiinteäsäiliöinen auto tuli ajankohtaiseksi, kun Sami Kurjelle tuli mahdollisuus tehdä sopimus suoraan Ruskon Betonin kautta. Ajo alkoi 1.1.2021.
 
Ruskon Betonin kanssa on sovittu, että ensin Kuljetus S.P Kurki Oy:n auto saa keikan, sitten on KTK:n auton vuoro. Kurki myi edellisestä autostaan, R500-Scaniasta, vaihtolavasäiliön Ruskon Betonille. 
 
- Ajoimme KTK:ssa 70 vuotta, Sami Kurki kertoo.


Topline tarjoaa ruhtinaalliset tilat. Hytissä on hyvä varustus, onhan siellä asuttu.
 
Hänen pappansa Arvo Kurki oli perustamassa Kotkan Autotilausta. Siitä on Sami Kurjella hallussa osakekirja numero 1, päivätty 15.7.1951. Melko pian nimeksi muuttui Kotkan KTK, joka yhdistyi vuonna 201? Kymen KTK:hon. Vuonna 2019 tapahtui merkittävämpi muutos, kun Kymen KTK sulautui Läänin Kuljetukseen. Sen pääpaikka on Turussa.
 
Sami Kurki kokee, ettei Läänin Kuljetus ole enää ”paikallisten automiesten rinki, jossa asiat päätetään yhdessä”. Kotkan KTK:n ja Kymen KTK:n aikaan autoilijoiden kesken oli ajovuorolista, jota noudatettiin.
 
Sami Kurki istui pitkään KTK:n hallituksessa, kuten myös isänsä Pekka Kurki ja isoisänsä Arvo Kurki.


Nousutelinen, kymmenen kuution betonisäiliöllä.

ULKONÄKÖPANOSTUSTA
Sami Kurki pyrki siihen, ettei kuvia leviäisi keskeneräisestä autosta sosiaaliseen mediaan. Kun kaikki oli valmista, sitten lopputulos oli vapaa riistaa arvostelulle.
 
Scanian teippauksen teki loviisalainen Tony Lassas. Hän on teipannut Kurjen autot vuodesta 1998.
 
- On huolellinen, on hyvä silmä. Lakkaa kulmat ja teipin päät, Kurki sanoo.
 
Keulassa on Custom Partsin karjapuskuri. Se on ostettu käytettynä Mäntyharjulta, Voikosken kaasua ajavalta Nurmelan Rahdilta.
 
Autossa oli valmiina katolla valorauta. Siihen on laitettu Michelinin ukot toljottamaan räyhäkkäästi.
 
Scanian keulamerkin alla on valaistus, ei sellaista Sami Kurki ole muussa autossa nähnyt. Veprolta hankittu aurinkolippa ei rajoita näkyvyyttä, koska on läpinäkyvä ja ei ole liian korkea. Tuulilasin alapuolella on ”lintuverkkona” lasikuituinen paneeli.
 
Jos Kurki olisi saanut valita, hytti olisi ollut matalampi Highline, nykyisen Toplinen sijaan. Makuuhytti oli tietenkin itsestäänselvyys, vaikka betoninajossa ei autossa yövytä.
 
- Ei betoniauton kaivosmallinen tarvitse olla, Sami Kurki muistuttaa.
 
Vaikka Scanian edellinen omistaja oli asunut hytissä suurimman osan vuodesta, hytti oli pysynyt siistinä. Mikroaaltouuni ja kahvinkeitin olivat valmiina, samoin kuljettajan penkissä handsfree-mikrofoni. Hyttiin ei tarvinnut laittaa kuin ruskeat matot ja kojetauluun kameranäyttö, josta näkyy purkulippaan.


Ei muovikukka, vaan elävä.
 
VINKKELI KESTÄÄ
580-hevosvoimainen moottori pääsee betonin ajossa helpolla, kun ajetaan vain nuppina, 35-tonnisena.
 
- Kuorma ei tunnu missään, Kurki sanoo. Betonin ajossa kilometrejä tulee Scaniaan 30 000-40 000 vuodessa. Eli viiden vuoden päästä aletaan kolkuttelemaan vasta miljoonan kilometrin rajaa. Isoja remontteja ei ole siis välttämättä heti edessä.
 
- Scanian V8 on hyvä kone, Kurki toteaa ja perustaa väitteensä useamman vinkkelikasin käyttökokemuksiin.
 
Kritiikittömäksi vinkkeliuskovaiseksi hän ei tunnustaudu.
 
- Scania on kuin kotiin tulisi. En halua tätä lehteen, kun se kuulostaa niin lapselliselta, mutta Volvon hytistä en tykkää yhtään, se alkaa jo rappusista, Kurki toteaa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

DUUNIA DUOLLA
Onko HCT-rekalla ajaminen helppoa kuin heinänteko vai onko se kuin ajokoiraa taluttaisi? Tästä käytiin kevyttä kenntäkeskustelua Iisalmessa.

BETONI KULKEE KOMEASTI
Kotkassa on yksi Suomen hienoimpia betoniautoja. Se on kolmannen sukupolven kuljetusyrittäjällä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 19.06.2021 09:25 ]
feed-image Feed Entries