Ninan kauppakassi

Sähköposti Tulosta PDF

Nina Kauppinen tekee kauppajakelua Pohjanmaalle noin 31-metrisellä yhdistelmällä. Perävaunu on 17-metrinen.

Nina Kauppinen ajaa 31-metristä täysperävaunuyhdistelmää. Välillä on ollut lunta puskuriin asti.
 
Viime vuosina elintarvikeajossa ovat yleistyneet täysperävaunuyhdistelmät, joiden pituus on noin 30 metriä. Yleinen rakennemuoto on neliakselinen vetäjä ohjaavalla taka-akselilla sekä 2 + 4 akselinen varsinainen perävaunu ohjaavalla taka-akselilla.
 
Tällainen on myös Nina Kauppisen ajokki. Lievestuorelaisen työnkuvaan kuuluu elintarvikkeitten jakelua Ylivieskan, Haapajärven ja Nivalan marketteihin. Etelän suuntaankulkee puolestaan esimerkiksi maitoa Toholammin meijeriltä.
 
Työkokemusta nuorella naisella on viisi vuotta.
 
- Kun vuosi sitten ajojärjestelystä tuli tieto, että huomenna ajettavaksi tulee pitkä vetäjä ja 17-metrinen perävaunu, ensimmäinen reaktio oli kieltämättä se, että eiii, en aja niin pitkällä. Sillähän kaataa kaikki tolpat ja liikennemerkit.
 
- Vaan ei tämä oikeastaan ole sen kummempi käsiteltävä kuin vanhoilla mitoillakaan oleva yhdistelmä. Tilaa tämä tietysti vaatii enemmän ja on kömpelömpi kääntymään. Pitää myös varoa enemmän, ettei kääntyessä huiskauta perällä mihinkään, Nina selittää iloisesti.
 
Kauppajakelussa hyvä puoli on se, että Ninan reitillä purut tapahtuvat yöaikaan, kun pihoilla ei ole muita.
 
- Huoltoasemilla käydessä tosin joutuu monesti valitsemaan sellaisen paikan, ettei kukaan pääse blokkaamaan pois lähtemistä. Kaikilla huoltamoilla, kuten Hartolan Jari-Pekassa, tämä ei edes mahdu kääntymään kahden pitkän väliin. Sama tilanne on monissa lastauspaikoissa laituriin peruutettaessa. Kulmaperuutus kahden pitkän väliin tällä ei onnistu, vaikka vanhamittaisella se olisi mahdollista.
 
Nina Kauppisen mielestä uusilla mitoilla oleva kuorma-auton ja täysperävaunun yhdistelmä on kuitenkin tehtäväänsä sopiva työjuhta. Esimerkiksi lastaaminen on monesti helpompaa, kun tilaa on enemmän. Joskus vetäjään saa lastattua myös useamman purkupaikan, jos muut ongelmat eivät tule vastaan. Pelkistä ainaisista pohjakuormista on kuitenkin turha haaveilla, oli alla miten pitkä juna tahansa.
 
- Kuormatilojen kasvaessa tietysti myös tavaramäärät lisääntyvät. Esimerkiksi kermaviiliä on lastattu tähän parhaimmillaan 106 lavaa. Pohjalle menee 66 eurolavaa, loput on nostettu pankoille. Kokonaispaino tällaisillakaan kuormalla ei tule vastaan. Akselipainoja on tietysti tarkkailtava.
 
Ninan ajoreitti kulkee usein Kannuksesta tai Toholammilta nelostielle. Wiikin kartanon kohdalla nelostielle päättyvä reitti on osin kolminumeroista tietä. Pohjanmaan lenkki on puolestaan yövoittoinen. Ja yöllähän tienhoito on mitä on.
 
- Pahimmissa paikoissa tiellä on ollut lunta puskuriin saakka. Onneksi vetäjään saa kunnon painot, mikä helpottaa talviajoa. Neliakselisella vetäjällä pitkää perävaunua on hyvä vetää talvellakin, Nina kiittelee.
 
Nuoren kuljettajan suu on hymyssä vielä yövuoronkin jälkeen, vaikka työvuoro jatkuu vielä kuorman purkamisella.
 
- On tämä aika kätevä. Ainakin tämä on nopeampi ja näppärämpi käsitellä, kuin puolikkaasta ja täysperävaunusta koottu HCT, Nina kiittelee kauppakassiaan.

Teksti ja kuva: Riitta Airaksinen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

DESIGN SIMO
Järvinen Transport ajaa mursketta pääkaupunki- seudulla vahvimmalla kuorma-autolla. Se on tehty Riikosen Simon uraa kunnioittaen.

STAFFANIN SISU
Suomalaisia Sisuja on tehty 90 vuotta. Yksi näyttävimmistä on Br. Holmberg Transportin tuore Sisu Polar puutavara-auto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 30.07.2021 20:37 ]
feed-image Feed Entries