Kasvanut otsa

Sähköposti Tulosta PDF

Korkeaohjaamoinenkin FM vaatii katolle ilmanohjaimen.

Helppo nousta hyttiin, jossa tilaa on entistä enemmän. Volvo FM460 Globetrotter 6x2 isolla hytillä tarjoaa laajat käyttömahdollisuudet.
 
Uusien Volvojen tuotanto alkoi maaliskuussa. Suurin hyppäys tapahtui FM/FMX-mallistossa, joka sai samanlaisen pystytuulilasien hytin kuin on FH-mallissa. Muutos tarkoitti, että FM pääsi samalle luokalle FH-mallin kanssa.
 
Volvo eroaa hyttipolitiikassa toisesta ruotsalaisesta eli Scaniasta. Volvon hyteillä FH ja FM on eri elinkaari. Scanian hytit S, R, G ja P ovat samaa modulaarista perhettä, samaa mallistoa, ja malliston uusiutuminen tapahtuu kerralla.
 
Kun FM-Volvo esiteltiin vuonna 1998, se oli kuin madallettu FH-malli. Sellainen puuttui Volvolta. Filosofian Maisteri tuli tarpeeseen.



Uuden (ylhäällä) ja vanhan (alhaalla) FM:n mitat.
 
Kun nykyinen FH4 esiteltiin vuonna 2012, Volvolla olisi ollut mahdollisuus uusia FM samalla kertaa ja näin päästä yhteneväiseenhyttirakenteeseen. Mutta näin ei tehty, vaan FM jätettiin möyrimään rakenteellisesti vanhaan. Toki mittaristo ja moni muukin osa uusittiin samalla molemmissa hyttimalleissa.
 
Kului kahdeksan pitkää vuotta ennen kuin FM pääsi uuden FH:n hyttirakenteeseen. Nyt voidaan sanoa, että FM-hytti on alhaalta katkaistu FH-hytti.
 
Volvon ainoa hyttitehdas Euroopassa on Uumajassa, josta valmiit ohjaamot rahdataan Göteborgiin ja muihin Euroopan kokoonpanotehtaisiin. Logistisesti hytit kannattaisi tottakai tehdä lähempänä päätehtaita, mutta koska mukana on valtion tukija aluepolitiikkaa, silloin tilanne tietysti muuttuu. Tarvitsevathan syrjäseudut töitä ja elinkeinoa.


Takaseinän kaapiston keskeltä valo kajastaa jääkaapin luota. Vuode on 70 senttiä keskeltä, jossa on ”rahtivatsa”. Päistä vuode on 60 senttinen.

MOOTTORITUNNELI YHTÄ KORKEA
Otimme koeajoon takatelisen Volvo FH460 Globetrotter rekkaveturin, jonka perässä oli Limetecin valmistama kokosivuaukeava puoliperävaunu. Ajoneuvo oli koeajon jälkeen lähdössä neljän muun esittelyauton kanssa henkilökohtaisesti varattaviin asiakaskoeajoihin eri jälleenmyyjille (katso aikataulu www.volvotrucks.fi). Koronan takia yleistä kiertuetta ei voitu järjestää.


Tässä on tapahtunut paljon. Tuulilasin yläpuolella on isot lokerot. Ja hätäpoistumisteiksi tarkoitettu kattoluukku on samalla valoa tuova kattoikkuna. Tämä on uutta FM-maailmassa.

Kun kuljettaja nousee hyttiin, uuden ja vanhan FM:n välillä ei ole oikeastaan eroa. Askelmat ovat samalla välillä ja lattiataso maastakin on kutakuinkin sama. Ja kun katsotaan moottoritunnelia, nekin ovat lähes yhtä korkeat. No uudessa se on 1,5 senttiäkorkeammalla eli 44,5 senttiä lattiasta.
 
Voidaan sanoa, että FM on säilynyt samana maasta moottoritunnelin päälle asti. Siitä ylöspäin FM on sitten uutta eli pitkälti kuin FH.
 
Mittaristo on digitaalinen ja siihen käy sama laulut kuin FH:nkin kanssa. Tarjolla on neljää erilaista mittaristonäkymää, ratista helposti valittavissa. Ajoympäristöstä on kerrottu laajasti FMX540-koeajossa, joka oli Ajolinjassa viime syksynä (8/2020).


Sivunäyttö on FM:ssä integroitu kojetauluun tiukemmin eli se on lähempänä kuljettajaa kuin FH:ssä. Sivunäytölle tulee kuvaa oikealta sivulta, kuolleestakin kulmasta, kun vilkun kytkee päälle.

TILAA ENEMMÄN
Koska FM-Volvon tuulilasi on pysty eikä enää kallistettu, tilankasvu on suhteessa sitä suurempi, mitä korkeampi on hytti. Kallistetun tuulilasin tapauksessa etuseinälinja kohtaisi aika nopeasti takaseinälinjan, jos hyttiä kasvatettaisiin pystysuunnassa mahdollisimman paljon. Pystytuulilasisessa hytti voi jatkua suorakaiteena äärettömän korkealle taivaaseen asti.
 
Jo oppivelvollisuuden aikana opit, että suorakaide on isompi kuin kolmio. Ja kyllähän tämä näkyy uudessa FM-mallissa tuulilasin yläpuolella. Siellä on nyt syvät korkeat kaapit, ei mitkään matorasiat.


Moottoritunnelin päällä on asiakirjalokero. I-Shiftin käyttövipu on lähempänä penkkiä, joten kulku vuoteelle hiukan helpottunut.

Takaseinällä tilanne on kutakuinkin sama kuin edellisessäkin mallissa. Sinne saa seinänlevyisen kaapiston jo sarjatuotantolinjalta. Tähän ei taivu jostain syystä manner- Euroopan kuorma-autovalmistajat.
 
Kaikkien kaappien ovet ovat rulomalliset. Tämä tarkoittaa takaseinän tapauksessa, että reunimmaisten ja keskimmäisten kaappien ovet eivät voi olla samaan aikaan auki. No ei se haittaa.
 
Koeajokissa oli keskimmäisessä yläkaapissa takana jääkaappi. Alavuoteen alle sijoitettuna jääkaapin korkeus on 15 sentin luokkaa eli litraiset juomapurkit eivät mahdu pystyyn.


FM:ssä on nyt myös sivuluukku. Voisi luukku olla isompikin, kun säilytystila jatkuu aukosta ylemmäs.

Vanhassa FM:ssa alavuode alkoi suoraan moottoritunnelin tasalta, joten jääkaappia ei vuoteen alle saanut lainkaan. Kokonaisuutenavuoteen alapuoliset säilytystilat ovat kasvaneet mallimuutoksessa 15 senttiä korkeutta.
 
Moottoritunnelin päällä koeajokissa oli kannellinen asiakirjalokero. Jos sen ottaa, silloin ei saa vedettävää jääkaappia sängyn alle. Moottoritunnelin päälle saa myös korkean kiinteän jääkaapin, mutta se syö tietysti rajusti kulkutilaa ja on kuin pienoispilvenpiirtäjä penkkien välissä.
 
Vanhan FM:n vuoteen alla oleviin säilytystiloihin ei päässyt ulkokautta, koska ei ollut sivuluukkuja. Nyt on, mutta eiväthän luukut mitään isoja ole. Voisivat kyllä olla kookkaammat, sillä säilytystilaa on lähes tuplaten luukun kokoa enemmän – tila jatkuu aukosta ylemmäs.


Kokosivuaukeava puoliperävaunu oli Limetecin valmistama. Laatutyötä Kokkolasta.

Missä FM häviää FH:lle? Koska tila ja ergonomia on parantunut entiseen FM-malliin verrattuna, ero FH-malliin on kaventunut. Mutta kyllähän sitä eroa vielä jää.
 
Voimakkain on FM500, jossa on 510 hevosvoimaa (375 kW). Se tarkoittaa, että maksimikokonaispainossa päästään 75 tonniin eli lähes maksimiin.

Jos lisävoimaa kaipaa, FM-tasoisen hytin (myös Globetrotterina) saa ottamalla maastokeulaisen FMX-mallin. Sen saa 540-heppaisena ja mahdollistaa 76-tonnisuuden. FMX on joitain satoja kiloja painavampi kuin FM, koska mallissa on mm. pohjapanssari ja järeämpi hinauskoukku.


Mittaristossa kerrotaan kuljettajan muistamattomuus.

FM/FMX-mallia ei saa Volvon kovasti hehkuttamalla turbocompound-moottorilla (460 TC ja 500 TC), jolla Volvo ajoi pohjat saksalaisten rekkalehtien kulutustestissä elokuussa. TC-versio on parhaimmillaan kuormitettuna eli auto kuormattuna.
 
FM:n tehoskaala ulottuu alemmas kuin FH:ssa, koska vaihtoehtona on myös 11-litrainen kone. Sen tehot alkavat 330 hevosvoimasta. Tehoskaala osoittaa, että FM on suunnattu pääosin kevyempiin ajotehtäviin kuin FH.


Kuormanilmaisinnäkymä kertoo massat. Hyödyllistä informaatiota.

MONIPUOLINEN MALLI
Jos haluaa ottaa Volvon mallistosta yhden mallin, jolla olisi paras kompromissi työhön kuin työhön, silloin kannattaa katsoa FM/ FMX:ää Globetrotter-hytillä. Monen pysähdyksen jakelutyössä matalan lattiatason autoon on helppo nousta ja siitä laskeutua. Suurentuneet säilytystilat mahdollistavat myös muutaman päivän yöpymisreissut. Ja sellainen voimalinjakin on saatavissa, jolla kuljettaa raskasta yhdistelmää.
 
Mutta muistatko vielä Kuljetuspalvelumessut Turussa vuonna 1998? Siellä oli esillä tuore FM Globetrotterina, Schenkerin rahtiautona. Silloin ennustettiin, että varmaan suurin osa kappaletavararahti-Volvoista tulee olemaan tätä mallia. Sillä on hyvä olla päivällä olla jako/keräilylenkillä ja sitten illalla lähteä runkolinjalle.


Sivunäytölle saa reitin kulutustiedot. Ilmeisesti 15 l/100 km kulutus 1400 kilometrin matkalta kertoo pelkkänä ”naamana” ajon. Ajolinjan koekulutuksesta 42,5 l/100 km ei kannata tehdä mitään johtopäätöstä lyhyen ja vaihtelevan koeajomatkan takia.

No onhan sitä FM-mallia jonkin verran isoille yhtiöille tullut, mutta ei se FH-mallin valta-asemaa ole kuitenkaan horjuttanut.
 
Ajolinjan koeajossa tien päällä eroa FM:n ja FH:n välillä ei juuri eroa havaittu. Desibelitkin on hytissä saatu FM-mallissa isoveljen tasolle. Maantiellä FM etenee yhtä eleettömästi 80 km/h nopeudella moottorin käydessä 1000 r/min kuin FH:kin.
 
Ratin takana toki istutaan FM-mallissa alempana. Sen joku voi kokea alennuskompleksisuutta, kun ajaa kookkaamman rekan viereen. FM ei ole pullistelupenan työkalu.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

DUUNIA DUOLLA
Onko HCT-rekalla ajaminen helppoa kuin heinänteko vai onko se kuin ajokoiraa taluttaisi? Tästä käytiin kevyttä kenntäkeskustelua Iisalmessa.

BETONI KULKEE KOMEASTI
Kotkassa on yksi Suomen hienoimpia betoniautoja. Se on kolmannen sukupolven kuljetusyrittäjällä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 19.06.2021 09:08 ]
feed-image Feed Entries