Biokaasulla, vähän sähköllä

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco Daily on A2B:n suosituin automalli. Umpikorilla tai peltikylkisenä.

Helsinkiläisen jakeluyrityksen ympäristöasiat eivät ole jääneet puheiksi. Kaikki A2B Finland Oy:n 50 jakeluautoa ovat kulkeneet hiilineutraalisti jo vuodesta 2014.
 
A2B Finland Oy pakettijakeluyhtiön uusi terminaali on Helsingin Metsälässä. Sieltä ohjaillaan myös 50 oman jakeluauton liikkeitä.
 
- Olemme olleet hiilineutraali vuodesta 2014, yrityksen toimitusjohtaja, omistaja ja perustaja Tero Kakko sanoo.
 
Etumatkaa on. Suomi aikoo olla C02-neutraali vuonna 2035 ja Kiina vuonna 2060.
 
Tai jos oikein tarkkoja ollaan, A2B on 90 %:sesti hiilineutraali. Kyllä biokaasuautojen lasketaan vähän kasvihuonekaasuja tupruttavan.
 
Kyllä, kaikki jakeluautot yhtä lukuun ottamatta ovat kaasukäyttöisiä. Se yksi on sähkökäyttöinen.


Vihreys on A2B:n kilpailuvaltti.

DAILY JA CADDY, NIITÄ SAA KAASULLLA
A2B-jakeluyrityksen toiminnasta 95 % on pääkaupunkiseudulla. Siellä on myös laaja Gasumin kaasutankkausverkosto, nyt jo kymmenen asemaa.
 
Yhdellä 7,5-tonnisella ajetaan päivittäin Tampereelle. Sekin reissu onnistuu kepoisesti kaasuautolla. Asemia on molemmissa päissä, välilläkin kolme.
 
Pienimmät kaasuautot ovat Volkswagen Caddyjä (5-10 kpl), mukana on vielä muutama Opel Combo. Enää ei saa kuin kaasuna kuin Caddyä.
 
Isommat pakettiautot ovat Iveco Dailyjä (yli 20 kpl), ja Sprinter-Mersuja (noin 15 kpl). Mecedes-Benzit tulevat häviämään, koska saksalaisvalmistaja lopetti kaasu-Sprintereiden valmistuksen kolme vuotta sitten.
 
- Kaasuauto eivät poikkea käytön kannalta dieseleistä. Jossain malleissa on vähän lyhyempi öljynvaihtoväli, Tero Kakko kertoo.
 
Teknisiä vaikeuksia ei ole ihmeemmin ollut. Takavuosina oli käynnistysvaikeuksia, niiden oletettiin johtuneen vanhentuneesta bensiinistä. Kaasumoottorihan käynnistetään bensiinillä ja se on myös varapolttoaineena.
 
- Dailyn laatu on parantunut ja se on toimintavarma, aluksi oli pikkuvikoja. Sprinter on ollut aina hyvä, Kakko sanoo.
 
Ensimmäinen kaasuauto tuli vuonna 2011.


- Pakettijakelu perustuu isoon asiakasmäärään ja tehokkuuteen, yrittäjä Tero Kakko toteaa.

SÄHKÖAUTOT LISÄÄNTYMÄSSÄ
A2B hankki kymmenisen vuotta sitten neljä norjalaista Think City täyssähköautoa, joiden valmistus on jo lopetettu. Eivätkä autot ole enää liikenteessä.
 
- Niissä oli niin huono lämmityslaite, että kuljettajat lähtivät lämpimästä tallista pakkasilla pilkkihaalarit päällä, Tero Kakko naureskelee nyt.
 
Mutta oli niissä hyvääkin.
 
- Ne olivat kuin mopoautoja, mutta jättivät muut liikennevaloissa seisomaan, Kakko tuumaa.
 
Ja mikä parasta, olivat 0-päästöautoja.
 
Tällä hetkellä liikenteessä on yksi täyssähköauto, Renault Kangoo Z.E. Enemmänkin olisi, jos toimintamatka yhdellä latauksella olisi pidempi.
 
- 270 km, talvella tippuu helposti sadalla kilometrillä, Kakko sanoo.
 
Kangoo ei ole aivan 0-päästöinen, sillä lisälämmitin käy polttoöljyllä.
 
Sähköauton ajoreitit pitää suunnitella huolella, kaasuautojen kanssa ei ole enää sitä huolta.
 
- Sähköautojen suhteen ollaan odotettu, että tulee ensimmäiset päivitykset. Hinnat tulevat alas, kun massatuotanto alkaa, Kakko toteaa.
 
Nyt tilausputkessa on kolme sähköpakua ja kaksi kaasupakua. Niiden merkeistä kerrotaan myöhemmin.
 
Tero Kakon mukaan pienen sähköpakun korkeamman hinnan tienaa pienempien käyttökulujen takia takaisin neljässä vuodessa, kaasuauton viidessä vuodessa. Nämä ovat nyrkkisääntöjä ja voivat muuttuauuden kaluston myötä.


Mercedes-Benz Sprinteriä on kalustossa, enää sitä ei saa kaasulla. 

PYÖRIÄ, DRONEJA
Helsingin keskustan Baana-pyöräreitillä on jakelupiste, hub, josta jaetaan polkupyörillä keskustan pakettijakelua. Tässä kokeilussa A2B on mukana, yhdellä polkupyöräjakelijalla.
 
- Polkupyörälähettien määrä on vähentynyt takavuosista, jolloin kirjeitä vielä vietiin, Kakko muistelee.
 
Uusi nousu on ovella, kun on pyörät ovat sähköavusteisia ja tavaratilaa on enemmän.
 
- Uskon, että saaristoon ja muualle vaikeisiin kohteisiin tullaan jakamaan droneilla, Kakko arvioi.
 
Keskustan vilkkauteen ilma-alukset eivät oikein sovellu.
 
KORONA HUOMIOITU
A2B on ottanut koronan tosissaan.
 
Kontaktit pyritään pitämään minimissä. Ajojärjestely ja kuljettajat eivät ole lähellä. Asiakkailta ei pyydetä allekirjoituksia. Käsipyyhkeet vaihtuivat sosiaalisissa tiloissa kertakäyttöpyyheisiin heti keväällä. Kuljettajilla on maskit.
 
Mutta on korona vaikuttanut ajoihinkin.
 
- Ruokien kotiinkuljetukset lisääntyivät ja pelastivat tämän vuoden, Tero Kakko sanoo.
 
Kalustosta yhä suurempi osa on lämpösäädeltyihin kuljetuksiin sopivaa, kylmäkoneilla varustettua.
 
Monien muiden alojen asiakkailta ei kuljetustilauksia tullut niin paljoa. Osalta loppuivat lähetykset kokonaan.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Jouni Hievanen ja A2B Finland Oy

TILAA AJOLINJA!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

Lue uusimmasta numerosta

VUODEN ÄRJYIN 2023
Ajolinjan Ärjykisan voittaja on Kuljetusliike K. Salosen Scania R 660. Voittajan kanssa perattiin Scania-maailmaa.

POHJANMAAN POTTER
Topi Niinimaan maltillisella budjetilla rakennellut autot ovat rohmunneet näyttelyissä pokaaleja. Vakava loukkaantuminen ei vienyt intoa yrittäjyyteen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 28.03.2024 13:47 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki