Sähköposti Tulosta PDF
AJOLINJA 8/2025 SISÄLTÖ

Mercedes-Benz eActros perhe kasvaa
Vähemmän akkuja, suurempi
hyötykuorma, sama sähköteho


Kun akkupakettien määrä vähenee kolmesta kahteen, eActros 400 rekkaveturin voi tilatta 3 700 mm:n akselivälillä. Painonpudotus nostaa suurimman vetopöytämassan rekkaveturina 9,5 tonniin. Suurin hyötykuorma on tavallisen puoliperävaunun kanssa yli 25 tonnia eli samaa luokkaa kuin dieselversiossa.


KALUSTOA

• Team Tapani Trucking ja uusi Scania
• Team Kotisaaren Renault C 520
• Karjalato Customs ja Scania 143
• Ajokoe: Maxus eDeliver 5
• Ajokoe: Toyota Landcruiser

AdBlue-järjestelmä vaatii välillä puhdistusta
Savu ei enää voiman merkki


- Minä haluan, että dieselmoottoreiden pakokaasujen puhdistamisesta nähtäisiin paremmin sen positiiviset vaikutukset, sillä siitä hyötyy lähestulkoon jokainen, sanoo Yaran Sami Ruisma. Ruisma myös painottaa AdBlue-laitteiden pitämistä puhtaana. Puhdistuslaitteiston lisämaksullista huoltoa ei ehkä tarvitse hankkia jokaiseen vuosihuoltoon, mutta toimenpiteen sivuuttaminen kymmeneksi vuodeksi olisi liikaa.


TEEMA: Autovarustelu, tarvikkeet ja varaosat

Trailcon: Yli 25 000 varaosaa
• Tampereen Pesuainepalvelu: Pesuaineita ja pölliväriä
• FennoSteel: Hiukkassuodattimia ja pakoputkia
• Dhollandia: Perälautanostimia

Ylärakkolan tähtikeula Uudenmaan Truck Meetingissä
Diktaattorien valinta


Mäntsälän Juustoportilla oli kivasti porukkaa katsomassa uljaita kuorma-autoja. Yksi on Kuljetus Ylärakkolan Actros-Mersu, mielenkiintoisilla höysteillä.


ARTIKKELIT

• Eelis Hietanen, nosturiautokuski
• Suomen Ford-pomon pakuajatuksia
• Malmirekkojen kunnossapitoa Ruotsissa
• EuroNCAP turvatesteissä kolme viiden tähden automallia
• UTA: Monipuolinen maksukortti
• Samu Suhonen, nuori kuljetusyrittäjä
• Viinikan historiaa, kuljettajat kertovat
• Pianopojat jaksavat kantaa
• Sustainable Bus of the Year 2026 -ehdokkaat

Oulun yliopisto ja Sisu Axles sähköistivät Sisun teliakselin
Edelleen nouseva


Diesel-sähköhybridiksi varustettu Sisu Polar kantaa hyttinsä takana arsenaalia sähkökomponentteja. Alimmaisena, vielä irrallaan, keikkuu valkoisessa laatikossa Sisussa jo vuosia ollut ajodynamiikan yms. mittausjärjestelmä. Sen yläpuolella kirkkaan metallisena näkyy kaksi akkupakettia korkeajännitejohtoineen. Harmahtava laatikko edelleen ylempänä on akkujen hallintalaite. Valkoinen laatikko ylhäällä on ohjaus- ja jäähdytysjärjestelmän kytkentälaatikko.

LEHDESSÄ MYÖS

Pääkirjoitus
• Sisumiehen seikkailut
• Raskaan liikenteen onnettomuus
• Ajanvietettä taukoon
• Bremerin palsta
• Vastine Bremerin kirjoitukseen poliiseista
• Uutisia


Tilaa lehti >>

 
Lue uusimmasta numerosta

HALVEMPI VAIHTOEHTO
Renault tutulla Volvon tekniikalla vei edullisuudellaan voiton, kun Jarmo Kotisaari hankki ensimmäisen uuden puuautonsa, sillä ajetaan 200 000 km vuoteen.

KARJALATO CUSTOMS
Osien metsästäminen leimasi Jukka Hanhi- suannon Scania-alustan rakentamista. Tuloksena oli näyttävä Scania R 143.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 29.10.2025 17:02 ]

Mainospalkki