Viimeinen klassinen Tatra T 815 lähti tehtaalta |
29.04.2025 00:00 |
Yli 40 vuoden jälkeen Tatra 815:n tuotanto päättyy. Tätä mallia on valmistettu yli 50 000 kappaletta.
Tatra T 815 -sarjan viimeinen kuorma-auto valmistui 25. helmikuuta 2025 Kopřivnicessa. Tämä merkitsee 42 vuotta kestäneen aikakauden päättymistä Tšekin kuorma-autoteollisuudessa.
|
Varaosa- ja tarvikekaupassa Suomi on tukeva saari |
23.04.2025 00:00 |
Sotilaallisen kriisiin mennessä liittomme jäsenyrityksillä on varmasti ammattitaidolla varastot täytetty. Minkä lisäksi autopurkamoketjuilla on lisävoimaa täydentää varaosahakua varaosaliikkeiden välityksellä ja takuu osan alkuperästä toimii myytäessä.
Suo siellä, vetelä täällä, tukevaakin saraketta ja jopa kunnon rehevää maata jalkojen alla. Sitä on internetin kattava kansainvälinen varaosaja tarvikemaapallo (vrt. Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa).
Suomen Varaosakaupan Keskusliiton vetäjä, Eero Kares, on käynyt käytännössä koko elämänkoulunsa Suomen varaosa- ja tarvikekaupan keskellä päätyen ennen eläkevirkaan siirtymistä VTA Tekniikka Oy:n toimitusjohtajaksi.
|
Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa |
14.04.2025 00:00 |
Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia.
Autoilun kalliit kustannukset pistävät miettimään erilaisia vaihtoehtoja, kun on aika hankkia varaosia.
Kallein tapa lienee hakea osa niin kutsutulta ”marmoritiskiltä” eli valmistajan lipun alla toimivasta liikkeestä. Muitakin tapoja löytyy.
|
Polttoainetalous ja päästöjen määrä on omistajasta ja kuljettajasta kiinni |
07.04.2025 00:00 |
Pitkällä voi päästä pidemmälle vähemmällä.
Raskaan kaluston valmistajat ovat tehneet vuosikymmeniä töitä polttoainekulutuksen pienentämiseksi. Samalla haitalliset päästöt pienenevät tiukentuvien päästörajoitusten puitteissa.
|
Suomen halvin täyssähköauto |
01.04.2025 00:00 |
DSFK EC75:n yleisilme on jykevä.
Uusia automerkkejä tuntuu tulevan markkinoille tasasta vauhtia. Lähinnä tässä kunnostautuu kiinalaiset valmistajat. Tonniluokkaan on nyt tullut selvästi Suomen halvin täyssähköauto.
|
25.03.2025 12:06 |
Perinteistä Transporteria muistuttava Multivan tulee nyt ohjelmaan nelivetoisena lataushybridinä, jonka sähköinen toimintamatka on lähes 100 km. Multivanin pohjalle voidaan myös toteutettaa nostokatolla varustettu matkailuauto. Sitä tuodaan Suomeen vain ladattavana hybridinä ja nelivetoisena. Alhaisen veron takia auto on varsin kilpailukykyinen hinnaltaan ja kokonsa puolesta sopii jopa matkailevan perheen ainoaksi autoksi.
Pakettiautokauppa on jo muutaman vuoden ollut kahden kauppa. Viime vuonna Ford repäisi selvän kaulan Volkswageniin, joka kärsi malliston vaihdon viiveistä. Nyt koko mallisto on uutta. Vanhimpana mallina on Amarok, jonka mallimuutos oli vuonna 2023.
|
Isuzu D-Max Space Cab LS – Tekijä maantiellä ja maastossa |
17.03.2025 00:00 |
Keulan ilmettä on uusimmassa Isuzu D-Maxin sukupolvessa päivitetty konepellin ja ajovalojen osalta. Maskiin on tilattavissa erityisesti sinne sopivia led-lisävaloja.
Isuzun pick-upin, D-Maxin, vahvuuksiin on yleensä laskettu kestävyys ja luotettavuus, sekä työkonemaisuus. Tämä on saanut monet ammattikuskit valitsemaan Isuzun muiden avolavojen joukosta, joissa saattaa olla huomattavastikin enemmän rikkoontumisherkkiä hienouksia.
|
MAN TGE 3.180 4X4 – Dieselvoimaa |
11.03.2025 00:00 |
Koeajoon ottamamme auto oli MAN TGE 3.180 4490 4x4 automaatti.
MAN uudisti viime vuoden aikana TGE-mallistonsa. Next Level-nimellä kulkeva mallisto on nyt saatavana Suomessakin useilla eri varusteluvaihtoehdoilla. Otimme koeajoon nelivetomallin, jossa oli Modul System Oy:n rakentama huoltovarustus.
|
Sähköllä talviolosuhteissa |
04.03.2025 00:00 |
Yksi Scanian Winter 2025- tapahtuman BEV-koeajokeista oli kaksiakselinen P23 Närkon valmistamalla Nordic Box -umpikorilla.
Tämän vuoden Scania Winter tarjosi mainion mahdollisuuden kokeilla ruotsalaisvalmistajan nykyistä sähköautomallistoa talvikelissä.
|
Vihreän siirtymän vauhdittajat |
24.02.2025 00:00 |
Scania 460 R A6x2NB 460 hevosvoiman OC 13 104 kaasumoottorilla ja 14-portaisella G25CM ylivaihdevaihteistolla. Kaasusäiliöiden kokonaistilavuus on 874 dm3 eli yhteensä 343 kg. Koeajettavana ollut CBG-veturi oli varustettu ohjaamon takana olevilla lisäsäiliöillä (363 dm3, jotka nostavat sen hintaa noin 6 500 eurolla.
CO 2-päästöjen vähentäminen on todellisuutta, johon kaikkien hyötyajoneuvojen valmistajien, myös Scanian, on tartuttava. Scanian osalta vihreän siirtymän kuljetusratkaisujen vauhdittavat tuoreet 13 litran kaasumoottorit.
|
20.02.2025 00:00 |
Kuorma-autoksi rekisteröidyn eSprinterin nopeus on rajoitettu 80 km/h.
Päästömääräysten kiristyessä sähkömoottorien käyttö erityisesti jakeluliikenteessä on tullut aina vain tärkeämmäksi. Yhä useammin kuljetuksen tilaajat edellyttävät päästötöntä tai ainakin vähäpäästöistä kalustoa. Pakettiautoissa ja kevyissä kuorma-autoissa tarjontaa on jo kohtuullisen runsaasti. Akkukoko ohjaa paitsi hankintahintaa myös hyötykuormaa.
|
Iveco eDaily 70C14E – Kaasu saatavilla |
10.02.2025 00:00 |
Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.
Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
|
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025 -oikaisu |
10.02.2025 00:00 |
7.2.2025 julkaistussa Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä oli virhe sivulla 6 olevassa Scanian koeajoartikkelissa.
Lehdessä Scanian malliksi oli virheellisesti merkitty 25P, vaikka oikea malli on P23. Auto, tekniikka ja kuljetus pahoittelee virhettä.
|
03.02.2025 00:00 |
Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.
Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
|
Uusilla jousilla tulevaan |
30.01.2025 00:00 |
- Oman haasteensa nykyisin muodostaa Vallilan Takomon käyttämän erikoisjousiteräksen saatavuus, sillä lehtijousien valmistajia Vallilan Takomon lisäksi Suomessa ei juuri enää ole, Teemu Punkka kertoo.
Vallilan Takomo Oy:llä on kertynyt osaamista jo vuodesta 1945. Sodan jälkeen kuorma- ja linja-autokalusto vaati paljon erilaista korjausta. Tähän tarpeeseen perustettiin Vallilan Takomo Oy. Huolehtimaan erityisesti raskaan kaluston jousituksesta.
|
|
|