EtusivuYhteystiedotVerkkoversio
Fiat Scudo MultiJet: Paku paikallaan
17.06.2025 00:00

Scudon keulan uusi muotoilu on onnistunut ja moderni.

Fiat Scudoon on uudistettu muun muassa mittaristo, ratti ja keulan ilme. Ohjauspyörä on miellyttävä käytössä ja ohjaus kevyt, joten auto on helppo pyöriteltävä ahtaissa paikoissa.
 
Testasimme yhden Stellantiksen sisaruspakuista tavaratilaa ja ajettavuutta pienen koeajon muodossa. Positiivista oli esimerkiksi tarpeeksi tehokkaan oloinen ja vääntävä moottori sekä kahdeksanvaihteinen laatikko, jotka tekevät liikkumisesta pehmeää.


Ohjauspyörä on miellyttävä käytössä ja ohjaus kevyt. Mittaristo on pelkistetystä päästä.
 
Tilat
Yksi Scudon vahvuuksista on sen kantavuus: parhaimmillaan jopa 1 245 kg. Kuormatilan tilavuus on L1-versiossa 5,3–5,8 mja L2-versiossa 6,1–6,6 m3 riippuen siitä, onko väliseinässä läpilastausluukku. Tämän luukun ansiosta kuorman pituus voi kasvaa jopa 4 metriin.
 
L1- ja L2-pituusvaihtoehdot ovat 5,0 ja 5,3 metrin pituisia, ja molempiin mahtuu vähintään kaksi Euro-lavaa, L2:een jopa kolme. Kahdeksan kuormankiinnitys lenkkiä ovat jämeriä ja tavaratilan valaistustakin on ajateltu. Takaovet avautuvat 180 astetta. Korkeusvaihtoehtoja ei kuitenkaan ole tarjolla.




Kuormatilan valaistus hoidettu neljällä LED- valolla.
 
Enemmän vakiovarusteita
Uudistettu digitaalimittaristo on melko pelkistetty, mutta kertoo toisaalta kaiken tarvittavan. Istuinten ja ohjauspyörän lämmitys on nyt vakiona. Ohjaamo on järkevästi suunniteltu. Fyysiset säätimet ovat edelleen mukana, mikä on virkistävää kosketusnäyttöjen kyllästämässä maailmassa. Kolme etuistuinta ovat riittävän leveitä, mutta keskipaikan jalkatila on hieman rajallinen vaihteenvalitsimen kotelon vuoksi.


Pieni miinus peilien koosta.
 
Ajoasento on säädettävä ja näkyvyys eteenpäin hyvä. Peilit tosin ovat ehkä hiukan pienen- tyylikkäästi. puoleiset. Takaosa taas on tyypillisesti näkymätön umpiseinän takia, mutta tarjolla on 180 asteen peruutuskamera – yksinkertainen mutta toimiva. Lisäksi erilliset ilmastoinnin säätimet helpottavat käyttöä liikkeellä ollessa. Sisämateriaalien laadussa voisi olla vähän sanomista sillä tiemelua on melko paljon ja lisäksi jotkin osat pitävät ääntä täristessään.


Lavatesti läpäisty. Menee niin sivuovesta kuin takaakin ja tilaakin jää myös lokasuojien väliin.

Huolenpitosopimus
Fiat tarjoaa huolenpitosopimusta, joka voidaan tehdä kaikkiin uusiin Auto-Bon Ital Oy:n maahantuomiin Fiat Professional- hyötyautoihin. Sopimus kattaa kaikki Fiat Professional-auton huolto-ohjelman mukaiset huollot ja normaalin kulumisen aiheuttamat korjaukset kaikilla valtuutetuilla Fiat Professional- huoltoedustajilla.
 
Huolenpitosopimuksen etuja ovat kiinteä kuukausimaksu (alk. 41e/kk), ei yllättäviä korjauskustannuksia, huollot ja korjaukset sertifioitujen Fiat Professional-mekaanikkojen toimesta aidoilla Fiat Professional- varaosilla, Fiat Professional Tiepalvelu, auton jälleenmyyntiarvon säilyminen mahdollisimman korkeana.


Kahdeksan tukevaa kuormauslenkkiä ja lattia pitävää vaneria.
 
Fiat Scudo on varteenotettava vaihtoehto keskikokoisten pakettiautojen luokassa. Se tarjoaa erinomaisen kantavuuden, järkevän ajettavuuden ja käytännöllisiä ratkaisuja ilman turhaa kikkailua. Vaikka tila ei ole markkinoiden suurin ja hinta voi nousta varustelun mukana, Scudo on erittäin kilpailukykyinen paketti erityisesti käyttäjälle, joka arvostaa toimivuutta ja selkeää käyttökokemusta.



PLUSSAT
+ Tilat
+ Kantavuus
+ Ajettavuus

MIINUKSET
– Pienet peilit
– Kitinöitä ohjaamossa


Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä