Kehäradan glykolista 20 miljoonan lisälasku

Sähköposti Tulosta PDF
Kirjanmerkit
Liikenneviraston VTT:llä teettämän tutkimuksen mukaan glykoli vaikuttaa erityisesti tavanomaiseen ruiskubetonirakenteeseen, joka on suunnitelmien mukainen ratkaisu myös Kehäradan tunnelissa.  Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavassa Kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 laajoja mikrobikasvustoja noin 400 metrin pituudelta. Suurimmat kasvustot sijoittuivat nykyisen terminaali 1:n alle. Mikrobikasvustot käyttävät tunneliin maaperästä vuotavaa glykolia ravinteenaan ja hajottavat sitä. Glykolin hajoamisessa syntyy muun muassa happoja.
Saatujen tulosten perusteella on päätelty, että tunnelin teräs- ja betonimateriaalit eivät kestä hyväksyttävää 50-100 vuotta tavanomaisilla ratkaisuilla. Liikennevirasto on tämän vuoksi tehnyt tarjouspyynnön vaihtoehtoisten ratkaisujen suunnittelusta ja tilaa ideasuunnitelman kaikkiaan seitsemältä suunnittelutoimistolta huhtikuun loppuun mennessä. Kokonaisuudessaan glykoliongelman arvioidaan aiheuttavan 20 miljoonan euron lisäkustannukset.
Lue lisää: VTT:n tutkimusraportti (pdf)
 

Lisää kommentti


Varmistuskoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MONITOIMIALUS
Suomen jäänmurtaja- laivaston tuorein tulokas Polaris edustaa laivan- rakennuksen kirkkainta kärkeä maailmassa.

KOHTI NOLLAPÄÄSTÖJÄ
Avaamme uusimmassa lehdessä eri polttoaineiden välisiä eroavaisuuksia, eri käsitteiden selkiyttämiseksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

[ 02.05.2024 16:00 ]
feed-image Syote



Mainospalkki

Mainospalkki