Lukijan vuoro PDF Tulosta Sähköposti
24.02.2015 11:58

Mitä ihmettä, olisiko VR:llä todella käytössää myös Magirus-Deutz autoja, vai onko tämä vain myyjän ehkä keksimä lavasteellinen mainoskikka? Kuva on taatusti Suomesta, lukeehan takana kyytiin odottavien säiliöiden päissä sana ”Suomi”. Mitä oltiin ottamassa kyytiin ja milloin?

Sain nämä kuvat 2013 edesmenneen ystäväni jäämistöistä. Siinä osaselitys sille, etten kummoisesti osaa tulkita kuvia. Kun tässä nyt kuitenkin ollaan hamuamassa suomalaista mm. tavara-autohistoriaa yksiin kansiin - ja näkymään tässä lehdessä, ne tiedot olisi hyvä löytää. Muistuttaisin muutenkin, että toki minultakin kysyä voi yrittää, mutta enemmän tässä toivoisin minulle kerrottavan. Kun en ole syntyjäni ”automieskodista”.


Mieltäni rassaa käsitys, ettei juuri kukaan Suomessa haudo nostalgisia muistoja DAF tavara-autoista. Ei niitä kukaan moitikaan, mutta kun päällimmäisinä ovat aina nuo itsestäänselvyydet kuten ”Kaania, Volvo jne. Päätelmääni tukee mm. havainto, ettei säästyneitä, tämänikäisten DAF autojen kuvia juurikana tule vastaan. Omissa muistoissani nostan tämän näköisen DAF auton korkealle, silla ajoin sellaisella varmaan tuhansia kilometrejä aikana, jolloin merkin tuoja oli Importer Oy.


Aivan yhtä tuntematon tapaus? Mahtoiko kuvan Demag kraana-nosturi kaatua enemmänkin ympäri? Jos kyllä, miten avohytissä istuneen ajajan kävi? Laitetta on tässä vaiheessa ehkä nostettu enemmän pystyyn ja tuettu pystyparrulla?


Kyllä ja kyllä - se tuttu ja tavallinen 1939 USA Ford. Mutta katso vielä kerran: miten ihmeessä jo teliperällä - eihän sellaisia edes tuotu? Huomionarvoinen on myös kotimainen, vähän epätavallisempi kolmen hengen hytti. Miksi kolmelle? Tarvittiinko sellainen ehkä aidosti kolmea varten? Ehkä siksi että oudolla lavalla kuljetettiin esim. karjaa? Autossa kuin näkyisin lyhyt SA- kilpi merkiten ehkä sitä, että auto tuli uutena suoraan armeijalle, ei siis pakko-oton kautta siviilistä?


Samantyyppinen, kuvina vaikeasti löydettävä autotyyppi on tämä, vuosina noin 1947-49 Suomeen melko runsaasti tuotu ”Ranskan-Ford”. Se aaltopeltihyttinen, kova-äänisellä Hercules dieselkoneella kulkenut ”pakkasarka” fransmanni. Tämä kuva on mielessäni äärimmäisen harvinainen. Yhdessä kuljetussäiliössä lukee ”sementtiä” - oliko noin?


Tämän kuvateksti on lyhyt: En tiedä tapauksesta mitään, Ollaanko kuljettamassa ehkä jotakin sotakorvaukseen menevää pientä höyryveturia?

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä



Kai L. Bremer on Mobilisti- ja Mobilisti Senior -lehtien perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja.
Hän on myös Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden pitkäaikaisimpia avustajia. Tulemme julkaisemaan osan hänen ajoneuvohistoriallisesti merkittävistä artikkeleista tässä blogissa.




Blogissa aiemmin:

Lukijan vuoro (24.2)
Kuljetuksen puolikokoiset (9.11)
Aikansa katseenkääntäjiä (9.11)
Puukaasusta tuli pakko (13.10)
Vielä britti-kuormureista (13.10)
Tylsät brittien tavara-autot (22.9)
Sotavuotisia kuvia (22.9)
Mielestä poistetut (22.9)
Bussimobilismia (22.9)

© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi