Moottoritekniikan maailmanennätys

Sähköposti Tulosta PDF
Kirjanmerkit
Aalto-yliopiston Energiatekniikan laitoksen polttomoottoritekniikan tutkimusryhmä saavutti huhtikuussa keskinopeiden laiva- ja voimalaitosdieselmoottoreiden epävirallisen suorituskykyennätyksen: sylinterin huippupaineeksi saatiin 30 megapascalia, MPa.
Tulos saavutettiin yksisylinterisellä EVE-tutkimusmoottorilla (Extreme Value Engine), kertoi professori Martti Larmi Aalto-yliopistosta tulevaisuuden moottori- ja polttoaineteknologioita käsitelleessä seminaarissa torstaina. Seminaarin järjesti Teknologiateollisuuden dieselmoottori- ja kaasuturbiinitekniikan toimialaryhmä.
Mitattu sylinteripainetaso on huomattavasti korkeampi kuin nykyisissä tuotantomoottoreissa. Korkea sylinteripaine mahdollistaa entistä suuremman tehotiheyden ja entistä paremman hyötysuhteen. Moottoripalamisessa syntyviä päästöjä voidaan pienentää hyödyntämällä tutkimusmoottorin ominaisuuksia ja säädettävyyttä.
Tutkimustyön pääyhteistyökumppanit ovat olleet Wärtsilä Finland Oy ja Componenta Pistons. Tutkimustyötä ovat rahoittaneet mm. Tekes Cleen Oy:n FCEP-ohjelmassa ja EU:n 7. puiteohjelma Hercules Beta-hankkeessa. Koeajo on oleellinen kokeellinen osa palamistutkimusta, jossa pitkän tähtäimen tavoitteena on laiva- ja voimalaitosmoottorien suoritusarvojen nostaminen uudelle tasolle.
 

Lisää kommentti


Varmistuskoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MONITOIMIALUS
Suomen jäänmurtaja- laivaston tuorein tulokas Polaris edustaa laivan- rakennuksen kirkkainta kärkeä maailmassa.

KOHTI NOLLAPÄÄSTÖJÄ
Avaamme uusimmassa lehdessä eri polttoaineiden välisiä eroavaisuuksia, eri käsitteiden selkiyttämiseksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

[ 18.05.2024 18:04 ]



Mainospalkki

Mainospalkki