Arkisto, vuosi 2007

Sähköposti Tulosta PDF
Kirjanmerkit

Maansiirtokonefirmojen marginaalit

KTY/20.12.2007

KTY Maanrakennuskoneilla on mennyt lujaa, tosin investointivauhti on hiipunut Pohjois-Amerikassa. Parasta tulosta on tehnyt Komatsu, jonka liikevoittoprosentti on ollut peräti 15 %. Japanin jenin matala arvo selittänee tilannetta. Caterpillarin liikevoitto on 11 % liikevaihdosta.
CNH:n maansiirtokoneet ovat nousseet 8,8 prosentin liikevoittoon. Volvo Construction sen sijaan on saanut tyytyä 6,5 prosentin liikevoittoon. Volvo CE sanoo syyksi tuotanto-ongelmat ja Korean kaivukonetehtaan lakon, joka kesti kuukauden. Analyytikon arvelevat, että Volvon johto keskittyy kuorma-autotoiminnan kasvattamiseen Aasiassa eivätkä maansiirtokoneet ole saaneet riittävästi johdon huomiota.


Ponsse valtaa Ruotsia

KTY/20.12.2007

KTY Ponsse arvelee saavuttavansa 18-20 prosentin markkinaosuuden Ruotsin metsäkonemarkkinoista. Tänä Vuonna Ruotsissa uskotaan myytävän yhteensä 650-680 metsäkonetta. Markkinajohtajia ovat John Deere ja Komatsun omistama Valmet, mutta Ponsse on tuplannut myynti- ja huoltoverkostonsa kahden kuluneen vuoden aikana ja siksi se uskoo valtaavansa lisää osuuksia.


Turpeesta biodieseliä?

KTY/20.12.2007

Vapo on kartoittanut alueet, jotka puu- ja turveraaka-ainevaroiltaan soveltuvat biodieseliä tuottavan tehtaan sijaintipaikaksi. Alueet sijaitsevat Ruotsissa, Suomessa ja Virossa. Ensi kesään mennessä valitaan jatkoon 3-5 kohdetta. Vapo tekee valituille kohteille ensimmäisenä EU:ssa liikenteen biopolttonesteille asetetun, kestävän kehityksen mukaisen tarkastelun. Samalla selvitetään yhteistyömahdollisuudet alueen teollisuuden ja kaupunkien kanssa.


Konevalmistajien uusi presidentti

KTY/20.12.2007

Euroopan maatalouskonevalmistajien yhdistys CEMA on organisoitu uudelleen. Nyt siinä on kuuden suurimman maatalouskonevalmistajan Deeren, CNH:n AGCOn, Claasin, SDF:n ja Argon pysyvä edustaja sekä edustaja suurimmista maatalouskoneiden valmistajamaista. Pienemmille mailla on kiertäviä edustuksia.
Ceman uudeksi presidentiksi on valittu CNH:n edustaja Ferderico Corradini. Hän on työskennellyt Fiat-Trattorilla vuodesta 1972 lähtien. Varapresidentteinä toimivat Giles Dryancour, Deeren Euroopan toimintojen johtaja ja Franz-Georg von Busse Lemken GmbH & Co:sta.


Fiatin pomo Steyrissä

KTY/20.12.2007

Fiatin nykyinen pääjohtaja Sergio Marchionne on Euroopan ihaillumpia johtajia. Vuonna 2004 Fiat menetti miljoona euroa päivässä, mutta Marchionne sai perälaudan suljetuksi. Nyt yhtiö on selvästi voitolla ja jopa sen henkilöautobisneskin menestyy. Iveco ja CNH ovat olleet jo muutaman vuoden voitolla.
Marcionne matkusti joulukuun 18. päivänä Itävaltaan CNH:n traktoritehtaalle Steyriin. Siellä hän on tavannut CNH:n johdon. CNH:n johtaja Harold Boyanovski on hehkuttanut, että vuonna 2007 yhtiö on tehnyt historiansa parhaan tuloksen.


Valko-Venäjä rajoittaa konetuontia

KTY/20.12.2007

Maan omapäinen presidentti Alexander Lukashenko on päättänyt rajoittaa maatalouskoneiden tuontia maahan tammikuun alusta vuonna 2008. Mikäli Valko-Venäjällä valmistetaan vastaavaa tuotetta, ulkomaisen maatalouskoneen tuonti on kielletty. Ilmeisesti puimurien tuonti voi kuitenkin jatkua. Tällä hetkellä maa on käyttänyt maatalouskoneiden tuontiin noin 150 miljoonaa euroa vuodessa.


Terex tähyilee Kiinaan ja Brasiliaan

KTY/3.12.2007

Maansiirtokonevalmistaja Terexin liikevaihto oli viime vuonna 5,4 miljardia euroa. Yhtiön varatoimitusjohtaja Brian Henry sanoo, että Kiinassa on monia yksityistettyjä maansiirtokonetehtaita, jotka haluavat läntistä teknologiaa. Siksi Kiinassa on oltava vahvasti mukana.
Toisaalta yhtiö haluaa tasapainottaa kasvuaan myös Brasiliaan. Tällä hetkellä yhtiön liikevaihdosta 80 % tulee Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta.


Raaka-aineiden hinnat nousussa

KTY/3.12.2007

Volvo Constructionin johtaja Tony Helsham harmittelee raaka-aineiden hinnannousua. Teräs ja kumi ovat edelleen noususuunnassa, ja kustannusten siirto koneiden hintoihin on nykyisin vaikeampaa kuin kuumimman kysynnän aikana noin vuosi sitten. Esimerkiksi Pohjois-Amerikassa asuntorahoituskuplan puhkeaminen on viilentänyt rakennusteollisuutta. Kilpailua lisäävät halvemman kustannustason maissa valmistetut koneet.
Helsham ei usko maansiirtokonealan vahvaan keskittymiseen eli konsolidaatioon, mikä on tapahtunut mm. kuorma-autoissa. Näihin verrattuna maanrakennuskonealan tuotepaletit ovat selvästi monipuolisempia eikä juuri kukaan valmistaja voi tarjota kaikkia mahdollisia konetyyppejä. Moottorien päästömääräysten tiukentumisella sen sijaan saattaa olla vaikutusta alan tulevaisuuden rakenteelle. Nokkimisjärjestys on edelleen selvä. CAT johtaa 26 % markkinaosuudella, Komatsu on puolet siitä eli sen osuus on 13 %. Volvo sanoo olevansa kolmas kooltaan noin puolikkaana Komatsusta. Myös Hitachi yltää yli kuuden prosentin markkinaosuuteen.


Maailman levein kylvökone

KTY/3.12.2007

Wäderstad on rakentanut tehtaallaan Kanadassa 25 metriä leveän kylvökoneen. Se koostuu seitsemästä lohkosta, jolla kone saadaan kuljetuksessa yhdeksän metrin levyiseksi ja kuuden metrin korkuiseksi. Yleiselle tielle tällä koneella ei siis ole asiaa. Säiliön koko on 25 kuutiometriä. Vetopeliksi tarvitaan Challenger-luokan traktori.
Väderstad osti 49 % kanadalaisesta Seed Hawk -tehtaasta viime vuonna. Tehdas valmistaa suuria kylvökoneita Pohjois-Amerikan ja Venäjän markkinoille.


Kilpailu kiristyy pellettikaupassa

KTY/29.9.2007

Suomessa lähes kokonaan Vapon käsiin valunut pellettituotanto saa kovan kilpailijan, kun saksalainen German Pellets rakentaa Hollolan Kukonkoivuun Suomen suurimman pellettilaitoksen, joka aloittanee toimintansa ensi vuoden kesällä. Tehtaan vuosituotanto tulee olemaan 160.000 tonnia. Tuotannosta vain viidesosa on jäämässä Suomeen ja 80 prosenttia menee vientiin.
Raaka-ainehankinnasta yritys on tehnyt sopimuksen metsätähdepuusta Family Timber Finland Oy:n kanssa. Sen lisäksi yritys hankkii raaka-ainetta sahoilta.
German Pellets on perheyritys, joka on perustettu vasta vuonna 2005. Nuoresta iästään huolimatta yritys valmistaa 800.000 tonnia pellettiä kolmessa tehtaassa Saksassa.
Myös Versowood on tulossa pellettimarkkinoille, kun se aloittaa tämän syksyn aikana pellettituotannon 50.000 tonnin vuosituotannolla Heinolassa.


K-Maatalous luopuu SDF:n edustuksesta

KTY/29.9.2007

Kesko Agro on ilmoittanut, että se luopuu Samen ja Deutz-Fahrin edustuksista tämän vuoden lopussa. Yhtiö sanoo, että asiakaspalvelu vaatii yhä enemmän ja siksi se haluaa keskittyä traktoreissa yhteen merkkiin, Massey Fergusoniin. Toisaalta se lupaa huolehtia Deutz-Fahrin ja Samen varaosahuollosta kymmenen vuoden ajan.


Volvo jälleen metsäkoneisiin?

KTY/29.9.2007

Volvo BM myi metsäkoneensa Valmetille vuonna 1980. Nyt Valmet-metsäkoneet ovat Komatsun hallussa. Volvo suunnittelee paluuta myös metsäkoneisiin. Näin on sanonut Volvo Constructionin tiedostusjohtaja Brian O'Sullivan.
Volvo on ostanut kanadalaisen metsäkonevalmistajan Technologies Direct'in. Yhtiö tulee tiedottamaan suunnitelmistaan lähiaikoina.
Tuntuma metsäkoneisiin Volvo on saanut yhteistyöllä Ponssen kanssa Etelä-Amerikassa, jossa kaivukoneet varustetaan Ponssen hakkuupäillä ja dumpperit muunnetaan kuormatraktoreiksi.


Bigbrother valvoo

KTY/29.9.2007

Telemotion on tuonut markkinoille langattoman valvontakamerapalvelun. Valmistajan mukaan Telemotion on ensimmäinen, jonka laitteet välittää megapikselikuvaa. Liiketunnistimella varustettu kamera kuvaa tarvittaessa ja siirtää kuvamateriaalin langattomasti ja reaaliaikaisesti palvelimille, mistä ne myöhemmin löytyvät. Valmistajan mukaan palvelu sopii moniin tarkoituksiin, kuten myymälöihin, varastohalleihin tai kuorma-autoon avolavan täyttöasteen vahtimiseen.

 

Lue uusimmasta numerosta

MONITOIMIALUS
Suomen jäänmurtaja- laivaston tuorein tulokas Polaris edustaa laivan- rakennuksen kirkkainta kärkeä maailmassa.

KOHTI NOLLAPÄÄSTÖJÄ
Avaamme uusimmassa lehdessä eri polttoaineiden välisiä eroavaisuuksia, eri käsitteiden selkiyttämiseksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

[ 21.04.2019 06:17 ]



Mainospalkki

Mainospalkki