On lehtiä ja lehtiä Tulosta
30.05.2011 18:01
On upeaa tehdä lehteä, jolla pystyy vaikuttamaan asioihin.

Tämän lehden numerossa 2/2011 hälytimme EU:n asetusluonnoksesta, joka on muuttamassa radikaalisti kuorma-autojen ja yhdistelmien enimmäismittoja ja -painoja. Uudet mitat on sovitettu tiheään asutetun Keski- ja Etelä-Euroopan maihin, mutta ovat hyvin epäedullisia Suomen ja Ruotsin pitkille välimatkoille ja ankarille sää- ja tieolosuhteille. Moitimme Suomen viranomaisia, jotka olivat olleet mukana asetuksen syntyvaiheessa ja olivat hyväksyneet meille epäedulliset mitat ja painot. Vaadimme ripeitä vastatoimenpiteitä.

Emme vaatineet turhaan. Tässä lehdessä on uutinen, jossa kerrotaan että Suomi on vaatimustemme mukaan lyöttäytynyt yhteen Ruotsin kanssa vaatien yhteisrintamana kansallista liikkumavaraa EU:n kaavailemista mitoista ja painoista. Ja että tulevasta direktiivistä päätetään EU:ssa vasta syksyllä, mikä antaa aikaa vastatoimiin.

Samassa lehdessämme 2/2011 arvostelimme kirpeästi Suomen nk. siltasääntöä hatusta vedettynä, epäjohdonmukaisena ja kuorma-autovalintoja vääristävänä. Eikä arvosteltu turhaan. Nyt meille vahvistetaan, että siltasääntöä ja kokonaismassoja on tarkoitus käsitellä EU:n lyötyä syksyllä lukkoon tulevan mitta- ja painodirektiivinsä.

Se lämmittää sielua. Emme turhaan nostaneet hälyä näistäkään asioista. Eikä siinä kaikki.

Tämän lehden numerossa 1/2011 arvostelimme ankarasti Suomen autokatsastusjärjestelmää. Esitimme Ruotsin mallin mukaista parannusta ja ihmettelimme EU:n jäsenmaiden yhteistyökyvyttömyyttä. Tivasimme kuusi kysymystä asiasta EU:n liikennekomissaari Siim Kallasilta, joka istuu asioidenn ja yhtenäistämisehtojen päällä.

Jouduimme kysymään vastausten perään kymmenkunta kertaa - puhelimitse ja e-maililla. Kallas ei (alentunut?) vastaamaan millään tavalla, eikä liioin hänen sihteerinsä Helen Kearns. Tuntui että virolaisen Kallasin mielestä Suomenlahden pohjoisrannan “poroille” ei viitsinyt korvaansa kallistaa.

Lopulta vastaukset kuitenkin tulivat, ja ne ovat luettavissa auto, tekniikka ja kuljetus 5/2011 lehdessä. Saattaa olla, että mainintamme 24 eurooppalaisen “kollegalehtemme” kiinnostuksesta asiaan pani liikettä komissaariin. Sama se. Vastaukset tulivat, ja ne paljastavat mielenkiintoisia tietoja EU:n kelvottomasta katsastusjärjestelmästä ja myös liikennekomissaarin asioiden tärkeysjärjestyksestä. Tämä oli meiltä ensimmäinen askel katsastusasiassa. Jatkoa seuraa.

Että tuntuu hyvältä, palkitsevalta, kun huomaa että Auto, tekniikka ja kuljetus pystyy vaikuttamaan, ja vauhdittamaan asioita kuljetus- ja logistiikkaelinkeinojen hyväksi ei vain Suomen, vaan koko Euroopan tasolla.