Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! |
![]() |
12.12.2024 00:00 |
![]() Suomen pelasti Talvisodassa kylmäverinen Suomenhevonen. Jatkosodassa Ford V8 ”Hävittäjä”, Hävittäjä-Hoppa, nousi korvaamattomaksi kuljetusvälineeksi huolto- ja rintamalinjoilla.
Välirauhan, jatkosodan ja jälleenrakennuksen vuosina runsaat kolmetuhatta Hävittäjä-Hoppaa muodostivat Suomen kuljetuskaluston selkärangan.
Hävittäjä-Hoppa tarjoaa yhä tänä päivänä Orpon hallituksellekin mallia, jolla Suomi vidoin nousisi 15 vuotta jatkuneesta lamastaan.
Sodasta selviytyneet Hävittäjä-Hopat näyttelivät ratkaisevaa osaa Suomen nousussa sodan raunioista hyvinvointivaltioksi 1940-luvun lopulla ja 1950-luvulla.
Teknisesti yksinkertaiset, laadullisesti sodan rasituksiin rakennetut jämäkät Hävittäjä-Hopat varmistivat koko Suomen alueella jälleenrakennusta sotien jälkeen.
YKSINKERTAISUUS, JÄMÄKKYYS VALTTIA
Jo alle 10-vuotiaana istuin Mikkelin Tuppuralassa Hävittäjä-Hopan kyydissä maitotonkka- ja maa-aineskuljetuksissa. Polkimien välistä näki hiekkatien sujahtavan auton alta ja hiekka nousi lattian rei’istä hiekkapölynä ohjaamoon. Sillä ei väliä. Hoppa toimi kuin kello ja kantoi kuorman perille satoi tai paistoi.
Sama pitäisi saada toimimaan tänään: kuljetusten saumaton, nopea ja varma toiminta koko maassa. Koko nyky-yhteiskunnan menestys on kiinni kuljetusten tehokkuudesta ja hinnasta.
Pitäisi olla silmää nähdä, missä yli 90 % maan kaikista kuljetuksista kulkee ja kuinka paljon siinä on vajeita ja puutteita ja tehostamisen varaa. Sen sijaan että heitetään miljardeja nyky-Suomessa kannattamattomaan, tappiolliseen, veromarkkoja syövään ja tehottomaan raideliikenteeseen.
![]() Vain työllä noustaan lamasta, ei kikkailuilla.
TYÖLLÄ NOUSTIIN SILLOINKIN
Työllä noustiin sodan lamasta Suomessa ja koko Euroopassa. Kovalla työllä. Jokainen työikäinen puski töitä kuusi (!) täyttä päivää viikossa – 8:sta 4:ään ja 5:een, ja lauantait kello 2:een. Lauantaina pääsi vapaalle iltapäivällä ja lauantaisaunaan. Sunnuntai oli lepoon ja harrastuksiin.
Tänään Helsingin liikenteen ruuhkahuiput todistavat, että töitä tehdään pääsääntöisesti noin 9:stä 3:een ja perjantaisin hellitetään jo 2:n jälkeen, ja lauantait ja sunnuntait ovat lepoon ja harrastuksiin.
Ja haaveillaan yhteiskunnan tuista ja nelipäiväisestä työviikosta!
Seurauksena kansantalous on kulkenut alamäkeä ja maa köyhtynyt köyhtymistään jo 15 vuotta!
Nousu lamasta onnistuu vain kovalla työllä - kuten aina ja kaikkialla ennenkin.
…JA INNOSTA TEHDÄ TÖITÄ!
Toisen Maailmansodan jälkeen, Saksa, Itävalta ja Hollanti makasivat raunioina.
Vain 11 vuotta sen jälkeen kuljin Kupla-Folkkarilla ja folkkaribussilla Euroopan halki Itävallan Linziin, Wieniin ja Graziin. En ollut uskoa silmiäni: ei sodan jälkiä, raunioita ja tuhottuja kaupunkeja, pistänyt silmään missään.
Ympärivuorokautisen työn jäljet näkyivät uusina rakennuksina, huippukuntoisina moottoriteinä, hyväkuntoisina valtateinä ja uusina kaupunkikuvina- ja ympäristöinä kolmessa sodan pahimmin runtelemassa maassa.
Työn verotus oli suurin myötävaikuttava tekijä, saksalaiset, itävaltalaiset ja hollantilaiset ystävät sanovat. Jokainen työhön kykenevä puski ylipitkiä työpäiviä. Verovapaat ylityötunnit palkitsivat ja innostivat pienen bruttopalkan jälkeen tekemään hullun lailla töitä jälleenrakentamisen puolesta.
Työhön innostava verotus toimisi samalla tavalla tänäkin päivänä.
Tänään Suomessa käytössä oleva progressiivinen tuloverotus – mitä enemmän teet työtä, mitä enemmän tienaat, sitä enemmän joudut maksamaan veroja valtiolle – on täysin väärä, masentava periaate. Se ei innosta tekemään yhtään ylimääristä työtä. Innostaa vain anomaan erilaisia tukiaisia valtiolta.
Suomen palkkaverotusmallilla yksikään sotien runtelema maa ei olisi noussut tuhkasta. Eikä nouse Suomikaan lamastaan.
Näitä Hävittäjä-Hoppa nostaisi vielä tänäänkin suomalaisten silmien eteen.
|