Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! |
![]() |
15.10.2024 00:00 |
![]()
Salatakseja on kaikkialla liikenteessämme – ei hintaperusteluja näkyvissä, ei taksamittaria, pelkästään taksikupu katolla.
Taksisurkeutta on nyt kestänyt Suomessa jo yli kuusi vuotta!
Ruotsissahan oli jo 27 vuotta nähty, miten kävi kun vapaa hinnoittelu korvasi taksamittarit ja mitä seurasi, kun alalle tuli laumoittain mitä villeimpiä ja vastuuttomimpia taksiyrityksiä ja kuljettajia.
Silti Suomen eduskunta hyväksyi ”Bernerin taksiuudistuksen” suurella ääntenenemmistöllä 2017.
Ihmeteltäväksi jää, ketkä johtivat eduskunnan liikenne- ja muita valiokuntia suosittamaan kelvottoman taksilain hyväksymistä.
Suomessa nähtiin heti samat kielteiset ilmiöt ”taksiuudistuksesta” kuin oli Ruotsissa koettu 1990-luvun alusta.
Nähtiin petolliset ylihinnoittelut taksimatkoista, taksamittarien puute, näkyvien hinnoitteluperusteiden haitat, taksikuljettajien paikallistuntemuksen puutteet, rikoksista tuomittujen kuljettajien asiakkaille aiheuttama turvattomuus ja vieraskielisten, suomea hallitsemattomien kuljettajien tuottamat ongelmat.
Yli kuusi vuotta liikenneministeriö ja eduskunta on istunut kädet ristissä ja vähätellyt asioita.
Vasta nyt, kun taksikuljettajien pohjasakan tekemät, nopeasti lisääntyneet naisasiakkaiden raiskaukset ja muut väkivallan teot ovat nousseet otsikkoihin, liikenneministeriö on herännyt taksilain välttämättömään päivitykseen.
Yleisen painostuksen alla on luvattu, että taksilain uudistusesitys annetaan eduskunnalle keväällä 2015.
Miksi vasta keväällä 2025?
![]()
Liikenneministeri Lulu Ranne on osoittautunut tehtävänsä hallitsevaksi ministeriksi. Mikä nyt viiraa?
EIKÄ VIELÄ SILLOINKAAN!
Lokakuun alkupäivinä liikenneministeriö ilmoitti taas uudesta viivästyksestä. Esitys taksilain uudistuksesta annettaisiin eduskunnalle vasta vuoden kuluttua, syksyllä 2025. Ministeriön perustelu oli läpeensä mitätöntä sanahelinää hyvistä tavoitteista.
Helsingin Sanomat antoi sanahelinälle konkretiaa. Värillisten rekisterikilpien ja taksamittari määrääminen pakolliseksi vie muka oman lisäaikansa. Kuljettajien pakollinen koulutus vaatisi lisäsuunnittelua. Nykyistä useamman rikostuomion pitäisi estää ajoluvan myöntämisen. Taksien saatavuuden parantaminen, tunnistettavuuden helpottaminen ja taksikyytien hinnoittelun läpinäkyvyyden toteuttaminen on vaikeaa…
Mitä saamattomia virkamiesnössöjä siellä liikenneministeriössä oikeen istuu, ettei suuren yleisön ja kaikkien taksikäyttäjien edellyttämiä turvatoimia saada vedettyä läpi jo kiireesti? Yli kuusi vuotta on jo asioita jauhettu!
Nyt, liikenneministeri Lulu Ranne: Lopeta tämä taksipelleily. Anna jo meille toimiva taksiuudistus! TAKSIUUDISTUS 2018
Eduskunta hyväksyi vuonna 2017 äänin 100 - 37 liikenneministeri Anne Bernerin ajama taksiuudistus. Se astui voimaan 1.7.2018.
Taksiuudistus oli pääpiirteittäin toisinto Ruotsissa 1.7.1990 voimaan astuneesta taksiuudistuksesta, joka oli ajanut koko taksitoiminnan Ruotsissa täydelliseen kaaokseen.
Jo 1.7.2019 Suomen Taksiliitto ja Lähitaksi pitivät infotilaisuuden, jossa vaadittiin suuria korjauksia taksisäädöksiin. Taksamittarien puute, taksikyydin vapaa hinnoittelu ja suuri määrä suomea puhumattomat, vailla paikallistuntemusta toimivat taksikuljettaja romuttivat asiakkaiden luottamuksen taksitoimintaan.
Vaadittuja korjauksia odotetaan yhä.
|