Epämiellyttävä ilmiö Tulosta
03.05.2011 18:06
Poliisihallituksen ja poliisin sekä Trafin ja Liikenneturvan tapa yhdessä tuumin edistää autorengaskauppaa iljettää. Jotta asian ymmärtäisi, on tiedettävä eräitä perusasioita.

Autorengas on sekoitus luonnonkumia ja keinokumia ja vähän muuta.

Luonnonkumi joustaa ja säilyttää ominaisuutensa myös pakkasella. Kuuma on sen vihollinen. Plussakelillä, kovassa ajossa, karkealla pinnalla se kuluu nopeasti, suorastaan sulaa alta pois.

Keinokumi, ”nailonsekoite” kestää kuumaa, pitkää kovaa ajoa karkeallakin pinnalla. Sen vihollinen on kylmä. Pakkasella se kovettuu, kuviopinta menettää kimmoisuuttaan ja otettaan lumesta ja jäästä.

Renkaan valmistaja sekoittaa renkaaseensa luonnonkumia ja keinokumia suhteessa käyttöolosuhteisiin. Keski-Euroopan lumettomille teille talvi- ja kitkarenkaisiin on sekoitettava paljon keinokumia kestämään pitkäaikaista ajoa kovilla nopeuksilla. Pohjoismaisilla pakkaskeleillä keinokumi kovettuu ja toimii huonosti. Vastaavasti ”luonnonkumiset” talvirenkaat toimivat hyvin miinusasteilla, mutta kuluvat nopeasti plussa-asteilla.

Pääsiäishangille mennessä Autorengasliiton mediatiedote manaa taas autoilijoita käyttämään talvirenkaita ”niin pitkään kun talviset keliolosuhteet ovat uhkana” ja että kesäksi kannattaa hankkia kunnon kesärenkaat, ”sillä kevään karkeat tienpinnat kuluttavat renkaita yllättävän nopeasti”. Poliisihallituksen poliisitarkastaja myötäilee, että ”nastarekaita kannattaa käyttää niin kauan kuin yöpakkaset ovat uhkana”. Selkokielellä siis: Ajakaa mielellään talvirenkaanne loppuun kevään sulattamilla karkeilla tienpinnoilla ja ostakaa sitten meiltä kunnolliset kesärenkaat ja ensi talveksi uudet talvirenkaat. Poliisihallituskin tukee.

Kaupallinen yhteistyö toteutuu myös tien päällä nk. rengasratsioissa. Poliisi pysäyttää rengaskauppiaiden aisaparina. Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta Autorengasliitto suosittaa vähintään kaksin-kolminkertaista urassyvyyttä ”turvallisuuden vuoksi”. Poliisisetä nyökkää vieressä, että ”näin on !”

Liikenneturva manaa samaa asiaa eikä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ole pekkaa pahempi. Trafi kehottaa 15.4. omassa mediatiedotteessaan, että ”pääsiäisliikenteeseen renkaiden vaihtoa ei kannata kiirehtiä ja että kesärenkaissa urasyvyyden olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm vesiliirron välttämiseksi”. Selkokielellä siis: Ajakaa talvirenkaanne loppuun kevätlämpimillä ja kuivilla asvalttiteillä ja varmistakaa, että kesärenkaissannekin on urasyvyyttä vähintään 4-5 mm. Siitä autorengaskauppa tykkää.

Syksyllä ennen lumien tuloa poliisin ja autorengaskauppiaiden rengasratsiat edistävät Liikenneturvan ja Trafin ja muiden kellokkaiden tukemina vastaavasti talvirengasmenekkiä.

Ei tällainen rengasratsia-toiminta passaa. Sillähän suorastaan syötetään autoilijoita kysymään: paljonko alennusta ja miten halvalla poliisi saa ostaa rengaskauppiailta uusia renkaita autoihinsa ?

Autorengasliiton huolen aiheena on myös, että ”monet autoilijat vaihtavat edelleen renkaansa itse, vaikka asiantuntemusta tarvitaan eivätkä kotikonstit enää riitä”. Liiton puheenjohtaja haluaa renkaanvaihdot ”asiantuntijaliikkeen hoitoon”. Ymmärrettävästi maksua vastaan.

Trafi purkaa puolestaan huolensa autoilijoiden osaamisesta rengaspaineiden valvomisessa ja suosittelee paineiden tarkistamista kuukausittain - myös vararenkaan. Trafin virkamiestason asiantuntemus ei kuitenkaan riitä opastamaan edes, mistä autoilija löytäisi luotettavan rengaspainemittarin. Ymmärrettävästi autorengasmyyjällä olisi.

Yliampuva, tekopyhä huolenpito ei sovi Trafille eikä ylimalkaan apinalaumalle, joka kilpailee jeesusteluillaan autoilijoiden ja tieliikenteen turvallisuusasioilla. Näitä Suomessa riittää.