Liikenteen huutavin vääryys! Tulosta
06.03.2017 00:00

Tuoko edes duunariministeri oikeutta autoiluduunareille?

Omistan tämän aiheen työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmille. Mitä tekee duunariministeri kuljetusduunareille? Kääntääkö selkänsä kuten herrahissin edeltäjät?

”Suomessa ei niin paljon jaksa vanhaa mummoa potkia, että saisi yhtä paljon sakkoa kuin pienestä ylinopeudesta”!

Näin Oulun poliisimestari, kansanedustaja Kari Myllyniemi (kepu) luonnehti esimerkein Eduskunnan puhujapöntöstä Suomen vinoutunutta ylinopeuspolitiikkaa vuosisadan vaihteessa.

17 vuotta on kulunut. Mikään ei ole muuttunut. Vuodesta 2003 kuusi naispuolista liikenneministeriä perä jälkeen ei ole ollut tietävinään Suomen ihmisoikeuksia ja länsimaisia oikeusperiaatteita loukkaavasta käytännöstä. Seitsemäs rivissä, Anne Berner, jatkaa tukka putkella omaa yksisilmäistä rataansa.

30 vuotta on Saksan tyyppistä liikennerikkeiden virhepistejärjestelmää peräänkuulutettu Suomeen. Myös Merja Kyllönen teki kansanedustajana asiasta kirjallisen kysymyksen Eduskunnan puhemiehelle. Vastauksessa Liikenneministeriöstä suoraan valehdeltiin vastaavan virkamiehen, Anna-Liisa Tarvaisen (nyt Liikenneturvan toimitusjohtaja) kynällä, että Suomessa jo on virhepistejärjestelmä. Myös ministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski on väittänyt samaa. Vaatimuksista huolimatta on jäänyt näyttämättä missä ja minkälainen se on. Eikä Merja Kyllönenkään liikenneministerinä enää välittänyt koko asiasta. Valehteli ministerinä talon tapaan vain muuta julkisuuteen.

SAKSASSA liikennerikkeiden virhepistejärjestelmä perustettiin jo 1972. Sillä pisteytettiin liikennerikkeet niiden liikenneturvallisuudelle aiheutetun vaaran mukaan. Se on ollut mallina Ranskan ja monen muun maan vastaaville järjestelmille.

Saksan virhepistejärjestelmä uudistui 1.5.2014. Entinen 18 pisteen järjestelmä kavennettiin 8 pisteeseen. Sen mukaan vähäiseksi katsotusta liikennevaaran aiheuttamisesta, josta sakko on enintään 60 euroa, seuraa 1 pisteen kirjaus henkilökohtaiseen pistetiliin. 2 pistettä kertyy hyvin vakavasta liikennerikkomuksesta, joka kuitenkaan ei johda ajokortin hyllyttämiseen. 3 pisteen rikkomus johtaa kortin hyllytykseen ja vankeustuomioon. Pisteille on määrätty oma, monivuotinen vanhenemisaika. Jokainen ajokortin haltija voi netissä tai muulla tavalla aina tarkistaa oman pistekertymänsä.

HUOM! Saksassa autoilijalle kertyy ajokorttiin vaikuttavia virhepisteitä myös jalankulkijana ja pyöräilijänä tehdyistä liikennerikkomuksista!

Jo 4-5 pistettä tuottavat erikseen lunastettavan varoituskirjeen viranomaiselta. Vapaaehtoisella osallistumisella liikenneturvallisuusseminaariin voi poistaa yhden pisteen kerran kahdessa vuodessa.

6-7 pistettä tuottavat erikseen lunastettavan viranomaishuomautuksen, joka edellyttää osallistumista pakolliseen liikenneturvaseminaariin. Se ei riitä poistamaan pistettä saldosta.

18 pisteen saavuttaminen hyllyttää ajokortin vähintään puoleksi vuodeksi. Ajokortti palautetaan vasta, kun synnintekijä voi todistaa soveltuvuutensa tieliikenteeseen. Se edellyttää mm. lääketieteellis-psykologista tarkastusta.

TYYPILLISIÄ yhden pisteen liikennerikkomuksia ovat 36:sta luetellusta mm. nopeusrajoituksen ylittäminen enemmällä kuin 21 km/t; etuajo-oikeuden loukkaaminen; yli 80 km/t nopeudessa ajonopeudesta alle 50% metreinä mitatun välimatkan pitäminen edellä ajavaan; poliisin pysähtymiskiellon laiminlyöminen; suuntavilkun käyttämättä jättäminen; jalankulkijan turvallisuuden vaarantaminen jalankulkutiellä; kuorma-auto- ja yhdistelmämittojen noudattamatta jättäminen; sääntöjen vastaisten renkaiden käyttäminen; tavaransidonnan laiminlyöminen; ymv.

Kahden pisteen virheitä ovat 17 luetellusta mm. ruumiinvamman tai kuoleman tuottamus liikenteessä; rekisteritunnusten väärinkäyttö; avunantovelvollisuuden laiminlyöminen; luvaton poistuminen onnettomuuspaikalta; ohituskiellon noudattamatta jättäminen; 0,5 promillen ylittävä rattijuopumus; huumeiden alaisena ajaminen; nopeusrajoituksen ylittäminen enemmällä kuin 31 km/t taajamissa tai 41 – 70 km/t taajamien ulkopuolella; punaisen liikennevalon huomiotta jättäminen yli 1 sekunnin viiveellä; ymv.

Kolmen pisteen virheitä ovat 11 luetellusta mm. ruumiinvamman tai kuoleman tuottaminen liikenteessä; avunannon laiminlyöminen; luvaton poistuminen onnettomuuspaikalta; turvallisuuden törkeä vaarantaminen kaupunkiliikenteessä; ajokiellon rikkominen tai sen edistäminen tai mahdollistaminen; rattijuopumuksen alaisena aiheutettu aineellinen vahinko; ajaminen yli 1,1 promillen verenalkoholilla; rekisteritunnusten väärinkäyttö; ymv.

Saksan virhepistejärjestelmään kuuluu pitkä rivi erillisehtoja ja täsmennyksiä yllä olevaan periaateluetteloon.

RANSKASSA ja Luxemburgissa virhepistejärjestelmä alkaa 12 pisteestä, nuorilla vain 6 pisteestä. Liikennerikkomukset vähentävät rikkeen vakavuuden mukaan pistesaldoa kunnes 0-saldo hyllyttää ajokortin. Nuorilla virheetön ajo korottaa saldoa kahdella pisteellä joka vuosi 12:een saakka.

SUOMESSA jo 8 km/t ylinopeus antaa periaatteessa ”virhepisteen” täysin riippumatta siitä, onko sillä aiheutettu minkäänlaista vaaraa liikenneturvallisuudelle. Sitä ei huomioida mitenkään. Kolmesta moisesta ylinopeuspisteestä 12 kuukauden aikana tai, mikä vielä pahempi, neljästä täysin vaarattomasta ylinopeudesta 24 kk:ssa seuraa jokaisesta kohtuuton sakkorangaistus ja ajokortin hyllytys.

Ammattikuljettajille Suomen ylinopeushysteria - muuksi sitä ei voi nimittää kansainvälisellä mittapuulla – on täysin tuhoisa. 150 000 km/vuosi tavallisella ajosuoritteella ammattikuljettajamme ovat yli 10 kertaa suuremmassa vaarassa syyllistyä tahattomasti ylinopeusrikkomukseen, kuin muut, vaikka eivät aiheuta minkäänlaista varaa liikenneturvallisuudelle. Siitä ammattikuljettajalle seuraa kaavan mukaan kortin hyllytyksen myötä töiden ja toimeentulon menetys usein epämääräiseksi ajaksi, yrittäjänä hänen syyttömille työntekijöilleen saattaa koitua sama rangaistus liikenneluvan hyllytyksestä, syyttömät perheet joutuvat kärsimään toimeentulon menetyksestä – ja kun lopulta ajo-oikeus ja liikennelupa palautetaan, kaikilla voi olla edessä pysyvä työttömyys. Kilpailijat ovat vallanneet työt hyllytyksen aikana.

Eikä edes ammattikuljettajien ammattiliitto AKT välitä maan hallituksesta, ministereistä, viranomaisista puhumattakaan.

TÄMÄ ON TÄYDELLISTÄ SIKAILUA JA OIKEUSMURHAA, JOKA SUOMESSA JATKUU VUODESTA TOISEEN KENENKÄÄN VÄLITTÄMÄTTÄ!

HYI OLKOON, SUOMI!