Taksit ilman kuluttajasuojaa Tulosta
14.11.2023 00:00

"AAA" ryntää kännykkä kädessä autostaan, kun hänen taksiksi merkittyä auto kuvataan.

On varoittavia esimerkkejä takseista, jotka eivät ole takseja. On vain keltainen taksikupu auton katolla ja kuljettajan paikalla henkilö, jolla ei ole mitään tekemistä virallisen taksin kanssa. Huijaustakseja, jotka kuljettavat haluttuun osoitteeseen, tai sitten ei – tarkoituksenaan vain rahastaa laittomasti hämättyä asiakasta – esiintyy meillä liian kanssa.

On myös virallisia takseja ”Yango”-tunnuksilla - tai ilman. Yango on Venäjän Yandex verkkojätin omistama taksiyritys, jonka toiminta on kielletty Virossa, Liettuassa ja Latviassa asiakastietojen päätymisestä Venäjän tiedustelupalvelu FSB:lle. Suomi ei lukuisista eduskuntakyselyistä huolimatta katso voivansa evätä taksioikeudet Yangolta. Norjassa tietoturvaviranomainen ohjeistaa johtotehtävissä toimivia välttämään Yangon käyttöä.

Liikenneminsteri Anne Bernerin runnottua läpi suuren taksilakiuudistuksen maaliskuussa 2017, siitä on ollut pelkkää riesaa. Sitä on korjattu ja säädetty tuon tuosta, ja aina vain se on kuin isku päin naamaa taksiasiakkaiden kuluttajaturvalle.

Sanomattakin on selvää, että se antaa ala-arvoisen arvosanan liikenneministeriöllemme, LVM:lle, ja sen apuvirastolle Traficomille, lain sudenkuoppien siivoamisesta. Niihin törmää jatkuvasti vieläkin armon vuonna 2023.

”LOPEN TAKSI” HELSINGIN YÖSSÄ
Tuli hypättyä Helsingissä Katajanokassa taksiin, jossa katolla taksikupu, sivuikkunassa hintatietoja ja kojelaudassa kuljettajan kuva ja taksamittari, kuten asiaan kuuluu.

Osoite Töölössä, pääväylä Runeberginkatu, näytti olevan tuntematon. Hetken näpräily kuitenkin näytti kuljettajalle sekä reitin että osoitteen kännykän näyttöruudulla. Sillä mentiin Hesperiankadun kautta pari kilometriä harhaan – ja taksamittarin sulkemisella kuljettajan huomattua virheen - Runeberginkatu 6:een.

Kuljettaja, mukava isäntämies, pyyteli anteeksi virhettään. Kertoi tulleensa ”Lopen taksillaan” Helsinkiin sukuloimaan ja päättäneensä lauantai-illan täytteeksi ansaita ”hiukan lisää taskurahaa” pääkaupungin yössä.

Pikkuisen jäi tietysti mietittävää paitsi paikkatuntemuksesta myös taksin yleisestä tarkoituksesta ja asiakkaan kuluttajasuojasta laillisessa kuljetustoiminnassa.


"AAA" oli matkan päässä "taksitolpaa" osoittavasta liikennemerkistä, kun tulppasi kuin kiusallaan valkoisen auton pysäköintiyrityksen. AAA:n auton kojelaudassa ei näy taksamittaria eikä tavanomaista kuvaa kuljettajasta.

"AAA" PANI PAREMMAKSI
Tarkoitus oli pistäytyä tutussa osoitteessa hakemassa sinne unohtunut kirje. Etuoven edessä pysäköinnille sallitulla jalkakäytävän reunalla useampi taksi jonotti pääsyä ”taksitolpalle” hotellin eteen.

Kahden jonottavan taksin välissä oli auton mentävä tyhjä pysäköintitila. Olin peruuttamassa siihen, kun auton äänimerkki, ja katse peruutuskameraan, pysäytti aikeeni. Takana katolle asennetun taksikuvulla varustettu auto oli ajanut muutaman metrin eteenpäin estäen pysäköintiaikeeni.

Taksissa ei näkynyt mitään taksiin kuuluvia hinta- ja asiatietoja sivuikkunoissa. Halusin kysyä, miksi sen kuljettaja kuin kiusallaan tukki vapaan pysäköintitilan, mutta kuljettajan ovi pysyi kiinni. Kuljettaja kyyhötti sadepisaroiden peittämän sivuikkunan takana.

Kun tartuin kännykkäkameraan, taksista hyökkäsi "AAA" käsi ojossa omalla kännykkäkamerallaan. Sen jälkeen oli turha ehdottaa, että hän peruuttaisi pari askelta, tai ajaisi eteenpäin, että saisin paikan hänen takanaan.

AAA:n taksioikeuksien selvittäminen osoittautui viidakoksi, josta ei ikääntynyt kansanosa selviä ihan hetkessä.

Taksiliitossa ei tiedetty mitään Helsingissä toimivista taksikuljettajista enempää kuin rekisterinumerojen perusteella hyväksytyistä taksiautoista.

Traficom antoi monen henkilöhaun jälkeen neuvon hakea tietoja taksista Traficomin palvelusivuilta. Se ei meikäläiseltä onnistunut pitkälläkään yrittämällä. Onneksi nuorempi polvi osaa - kun ensin maksetaan pankin välityksellä Traficomille kaksi euroa.

Selvisi että AAA on autonsa haltija 20.6.2023 lähtien. Omistaja on osamaksuperusteella Danske Finance Oy, ja auto on luvanvaraisessa liikennekäytössä 12.7 2023 alkaen.

Mitään tietoa ei ollut auto kuulumisesta minkään rekisteröidyn taksiyhtiön käyttöön. Ei liioin, että AAA:lla olisi ollut omat taksiluvat. Auton kojelaudassa ei näkynyt taksamittaria tai edes lain vaatimaa ”vastaavaa laitetta”, eikä kuvaa kuljettajasta tietoineen.

Näytti siltä, että taksamittari on taksikuljettajan päässä, paikallistuntemus arvailun tai mielivallan varassa ja lainmukaisuus Traficomin nettitietojen takana. Silloin on kuluttajaturvallisuus lähinnä nollan arvoinen.

Saattaisiko nöyrästi toivoa, että liikenneministeriö, LVM, vihdoin ensivuoden 2024 aikana saisi vuoden 2017 suuren taksiuudistuksen sudenkuopat lopultakin poistettua ihan tavallisen taksiasiakkaan turvaksi?

Vai onko se vieläkin ennenaikaista?