13.03.2020 00:00
Ajolinja
Kaarrejarrutuksessa on tilannenopeus nostettu 45 km/h:iin. Kuormattu säiliöauto lähtee rajuun sivuluisuun kartioiden sinkoillessa. Ilman kokeneen kuljettajan toimia ajoneuvon hallinta olisi menetetty pahemman kerran. Tositilanteessa esteeseen olisi törmätty rajusti tai ajauduttu ojaan.
Onnettomuuden sattuessa apu on saatava paikalle kelissä kuin kelissä – mutta oikealla tilannenopeudella. Ajolinja osallistui pelastushenkilöstön ajokoulutukseen Rantasalmella.
|
06.03.2020 00:00
Ajolinja
Tulliylitarkastaja Ari Peltonen ja tulliylitarkastaja Jari Kortelainen varmistavat, että litium ja muutkin kuljetukset tapahtuvat säädösten ja määräysten mukaisesti. Jos ilmenee laiminlyöntejä, niihin puututaan tapauskohtaisella vakavuudella ja tarvittaessa sanktioinnilla.
Litiumioniakkuja sisältävää kansainvälistä lähetystä ei saatu toimitettua perille, koska yksi pussikennoista syttyi palamaan. Virheelliset ADR-merkinnät olivat piilossa paketin sisällä. Kannattaako tilata vaikka ehkä halvalla saakin? Halvalla harvoin saa hyvää ja ilmaisilla kansainvälisillä postikuluilla tuskin kuljetusmääräysten mukaista ADR-lähetystä irrallisille kennoille. Jos litiumakut olisivat päässeet perille ostajalle, kuinka olisi käynyt ensimmäisessä latauksessa/käytössä?
21.02.2020 00:00
Ajolinja
Ventoniemen sorayhdistelmän kuljettaja Timo Sulin aikoi pitää ruokatauon Keimolan Itäisellä Nesteellä. Siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska parkkialue oli täynnä ulkomaisia rekkoja. Niiden kuljettajat eivät käytä asemien maksullisia palveluja.
Etelä-Suomen taukopaikkaselvitykssä saatiin murheellinen tulos. Rekkaliikenne kasvaa, taukopaikkamäärä ei. Tilanne muuttuu koko ajan katastrofaalisemmaksi.
|
28.02.2020 00:00
Ajolinja
Kuljetusliike Vuotilan yhdistelmä on ollut pilottikäyttäjänä Volvo Älykäs Rengaspalvelussa.
Rengaspainevahdit ovat tulossa pakolliseksi kuorma-autoihin. Volvolta sellaisen saa jo, jopa 34-metrisen yhdistelmän jokaiseen renkaaseen. Kuljetusyrittäjä voi halutessaan antaa Volvolle renkaiden kokonaisvastuun.
14.02.2020 00:00
Ajolinja
Varaosat on pakattu pääosin HD-Partsin paketteihin. Lasse Lindqvist haluaa pitää matalaa profiilia eikä halunnut isona kuviin.
Varaosatukkuri kertoo tekemisensä tarkoituksen: Alentaa loppukäyttäjän korjauskuluja.
Vantaalainen HD-Parts on tehnyt kuorma-autojen varaosien tukkukauppaa yli 40 vuotta. Toimitukset ovat keskittyneet valtaosin Scaniaan ja Volvoon.
|
|
|
|
Sivu 48 / 49 |