
Leimasimme liikennekomissaarin puheita liikenneonnettomuuksien nollavisiosta täysin epärealistisiksi, kun tiedetään eräiden jäsenmaiden autokatsastukset sattumanvaraisiksi, usein korruptoiduiksi ja lähinnä muodollisiksi. Nämä maat lähettävät käytännössä "ajomiinoja" EU:n liikenneväylille.
Nyt EU myöntää lehtemme esittämät väitteet ja vaatimukset oikeiksi. Heinäkuun 13. päivänä EU:n liikennekomissio ilmoitti radikaaleista EU:n ajoneuvokatsastuksiin kohdistuvista uudistuksista. Uusien ehdotusten tärkeimpiä kohtia ovat mm. seuraavat:
• Skoottereille ja moottoripyörille otetaan käyttöön pakolliset EU:n laajuiset tarkastukset. Skootterien ja moottoripyörien kuljettajat, erityisesti nuoret kuljettajat, ovat tienkäyttäjien suurin riskiryhmä.
• Ajoneuvoille tehdään määräaikaiset katsastukset aiempaa useammin. Kun ajoneuvoa on käytetty 5–6 vuotta, teknisistä vioista johtuvien vakavien onnettomuuksien määrä nousee dramaattisesti (ks. liitteenä oleva kaavio MEMO/12/555).
• Sellaisten henkilö- ja pakettiautojen tarkastuksia lisätään, joiden matkamittarin lukema on poikkeuksellisen korkea. Niiden tarkastukset olisivat vastedes samanlaiset kuin taksien, ambulanssien jne. kaltaisilla ajoneuvoilla, joilla ajokilometrejä kertyy runsaasti.
• Ajoneuvotarkastusten laatua parannetaan vahvistamalla EU:n yhteiset vähimmäisvaatimukset vioille, laitteille ja tarkastajille.
• Sähköisten turvakomponenttien tarkastuksesta tehdään pakollinen.
• Matkamittarin lukema on kirjattava ylös, mikä vähentää petosten mahdollisuutta.
Kaikissa tapauksissa ehdotuksissa vahvistetaan yhteiset EU:n laajuiset ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimukset, joita jäsenvaltiot voivat tarvittaessa vapaasti kehittää edelleen.
Tausta
Voimassa olevat ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimuksia koskevat EU-säännöt annettiin jo vuonna 1977 eikä niitä ole sen jälkeen juurikaan muutettu.
Lue lisää Euroopan komission muistiosta