Tulosta

Siinä missä Norjan Viking Dekk ajautui Gislavedille 1985 ja ja Gislaved Continentalille 1992 ja kuoli 2002, ja missä Ruotsin Trelleborg tekee kaikkea paitsi auton renkaita, Nokian elää vielä. Se ei tarkoita, että Nokian tekee parhaita mahdollisia renkaita Pohjolan oloihin kuten se aikanaan teki. Ja jota vielä kuvitellaan sen tekevän. Nokian tekee nyt Bridgestonen ohjauksessa sarjatuotantoon parhaiten sopivia ja suurille käyttäjämassoille hintaan nähden hyviä renkaita. Se tekee koville pakkasille kilpailijoitaan parempia nasta ja kitkarenkaita.

Pakkasilla, paksussa lumessa, loskassa parhaiten suoriutuvia renkaita ei enää tehdä. Sellaisia joilla voitettiin Monte Carlon ralleja ja ajettiin suomalaiset ralliajajat maailmankuuluiksi. Haka- ja Kometa-Hakkapeliitan suorituskyvyt ovat mennyttä aikaa, aikaa joka ajoi Nokian Bridgestonen omistukseen.

Parhaita talviominaisuuksia voisi antaa renkaille vieläkin, jopa entistä parempia, mutta sarjat olisivat pieniä, hinta korkea ja ostajakunta liian pieni.

Ostajat näet eivät arvosta parhaita talviominaisuuksia. Ostajat arvostavat enemmän leveitä “läskejä”, jotka eivät pysy asvaltin kulumaurissa, jotka uivat hengenvaarallista lumija loskaliirtoa jo pienissä kelivaihteluissa, mutta jotka ovat “hyvän näköisiä”.

Eikä liikenneturvallisuudesta vastuussa oleva viranomainen pane vastaan. Se ei edellytä turvallisia renkaita. Se hyväksyy turvattomat renkaat.