Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2025

Suomi ja Circus Donald
USA:n toiselle kaudelle valittu presidentti Donald Trump on hetkessä tehnyt Euroopasta sirkusnäyttämön, jossa hän ”sirkustirehtöörin” ottein ohjaa sirkuspellensä saatteillaan kaikkiin ilmansuuntiin.
USA:n sirkustirehtöörin ilosanomat ovat saattaneet koko maailman hysteeriseen nauruun ja vakaviin mietteisiin.
Yhtenä esimerkkinä käy Trumpin heti Meksikolle ja Kanadalle määräämät 25%:n tuontitullit. Niistä USA:n S&B Global Rating antaa murskaavan tappioarvion USA:n omalle autoteollisuudelle (kts. Kuljetusnet.fi)
Toisena esimerkkinä käy Trumpin arvio Ukrainan presidentistä ja Ukrainan sodasta. USA:n sirkustirehtööri luonnehtii Volodymyr Zelenskyitä keskinkertaisesti menestyneeksi koomikoksi, joka on puhunut USA:lta sotaan 350 miljardia dollaria, josta puolet on muka vain ”kadonnut” (kts. oheinen tekstikuva).
Trump syyttää Zelenskyitä diktaattoriksi, jonka kannatus on vain 4% kansan keskuudessa. Samalla sirkuspellensä Elon Muskin somekanava X:n Grok-AItieto todistaa Zelenskyin kansansuosion kasvaneen 52:sta 57%:iin Trumpin solvausten jälkeen.


VAKAVAA SANOMAA SUOMELLE
USA on Trumpia edeltäneen presidentti Bidenin aikana noussut tärkeäksi vientimaaksi Suomelle. Jännityksellä odotetaan nyt Trumpin lupaamia tullimuureja Euroopalle ja Suomelle.
Samalla Suomessa tunnetaan kipeästi 1 340 km pitkän rajan paine Venäjää vastaan ja NATOn tuoreena jäsenenä pelätään Trumpin uhkaamaa NATOn alasajoa.
Helpompi on sanoa kuin tehdä, että Suomen pitää nostaa puolustusmäärärahansa BKT:n 2,6%:sta Puolan 4,7%:n tasolle.
Kuljetuksissa se on helpompi tehdä. Kuljetukset ovat ratkaisevassa asemassa Suomen yrittäessä ylös talouskuopastaan. Suomi on selkä Venäjän rajaa vasten. Edessä on vain merta, joka kriisitilanteessa uhkaa sulkeutua kokonaan Suomen ulkomaankaupalle. Ainoaksi ulospääsyksi uhkaa tulla rautatiet ja kierto kauas pohjoisen kautta Tornio tasolta Ruotsin ja Norjan läpi maailmalle.
Rautateillä vaaditaan rahtien kuljetuksia ensin rautatieasemille, kuormauksia rautatievaunuihin, sitten pysähdysten ja kuljetuskatkojen häiritsemiä kuljetuksia junilla Tornioon ja uudelleen kuormauksia Ruotsin puolella läntisen Euroopan raideleveyksille.
Suomen rautatiekuljetukset ovat aivan liian hitaita ja niiden kuljetuskapasiteetti jää 1/4-osaan tiekuljetuksista.
Tiekuljetukset nousevat ratkaisevaan asemaan.
Tiekuljetukset kumipyörillä kykenevät kuljettamaan yli 300 000 tonnia rahtitavaraa vuorokaudessa yhdellä ajokaistalla yhteen suuntaan. Se on kaksi kertaa enemmän kuin Suomen kaikki merikuljetukset vuorokaudessa.
Suomen ulkomaankuljetusten hinnat vientikohteisiimme on 30-50% kalliimpia kuin kilpailijamaidemme Ruotsin ja Norjan vastaavat.
Selkokielellä tämä tarkoittaa, että Suomen on tehostettava kuljetuksiaan ratkaisevasti. Suomen kannattaa keskittää ulkomaankaupassa voimansa keskeisten vientiteidensä kunnostukseen – laadun ja kantavuuden kohottamiseen niin, että kumipyörillä kulkeva kuljetuskalusto kulkisi niillä mahdollisimman taloudellisesti ja joutuisasti läntisille raja-asemillemme saakka.
Se tarkoittaa myös, että HCT-yhdistelmien määrää kannattaa lisätä ja niiden kokoa ja kokonaispainoja kannattaa kasvattaa mahdollisimman paljon. Mitä enemmän saadaan kuljetettua kerralla, sitä parempi sekä kansantaloudelle että ilmastonmuutokselle.
Mitään emme mahda sijainnillemme, mutta paljon on tehtävissä ulkomaankauppamme kilpailukyvyn – elintasomme ja hyvinvointimme perusteiden – tehostamiseksi. Donald Trumpin uhkista riippumatta.