Tulosta
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2022

Ekonomistien sokea piste

Samana päivänä, 8. kesäkuuta vuonna 2022, 1) lehdet kertoivat elinkeinoelämämme Etlan ja Evan ekonomistipaneelin tyrmäävän polttoaineiden hinnanalennukset ja 2) SKAL:n uunituoreen Kuljetusbarometrin todistavan Suomen kuljetusyrittäjien pahasti heikentyneistä voimista hoitaa maan kuljetuksia.
 
Kumipyörillä kulkee 84% Suomen tavaratonneista – tavaramääristä siten oletettavasti yli 90% ! SKAL-jäsenistön kuljetussuorite on näin täysin ratkaiseva maan teollisuuden ja kaupan kilpailukyvylle ja kansalaisten elintasolle.
 
Enemmistö EU:n jäsenmaista on ryhtynyt välittömästi toimenpiteisiin polttoaineverojen ja -hintojen alentamiseksi ja suoranaisten rahallisten tukien myöntämiseksi kuljetusyrittäjilleen. On nähty, että kuljetuskustannusten nopea, hallitsematon kasvu kostautuu koko toimivalle yhteiskunnalle.

 
Siksi voi vain ihmetellä Suomen ekonomistipaneelin kansantaloustieteen ja taloustieteen asiantuntijoiden perusteluja tyrmätessään polttoaineiden hinnanalennukset yksiselitteisesti. Näkevätkö asiassa vain yksityisten kansalaisten kokeman polttoaineiden hintaongelman? Onko kuljetuselinkeino ja sen poikkeuksellisen tärkeä merkitys Suomelle ekonomisteille vierasta?
 
Ekonomistipaneelilla on suuri vaikutus maan hallitukseen ja valtioneuvostoon. Ilmeisesti sen seurauksena suurten etäisyyksien ja suuren kuljetusriippuvuuden Suomessa poliittiset päättäjät eivät pääse selvyyteen polttoainehintojen alentamisesta kuljetusyritysten kohdalla.
 
SKAL perää Suomeen samoja helpotuksia polttoainehintoihin - käytännössä lähinnä dieselin ja kaasun hintoihin – kuin muissa EU-maissa on jo käytössä. Suomessa viherideologinen jakeluvelvoite sekä valmistevero olisivat alennuksen kohteina. Lisäksi EU-mallinen suora polttoainetuki on SKAL:n esitysten kohteina. Polttoaineiden hinnannousulle ei näy loppua.
 
Jo enemmän kuin joka neljäs kuljetusyrittäjä hakee ulkopuolista taloudellista tukea kyetäkseen jatkamaan toimintaansa. Yli 2/3 kuljetusyrittäjistä on joutunut lykkäämään investointejaan. Lähes 9/10 kuljetusyrittäjistä aikoo hakea polttoainetukea heti kun se on mahdollista. Runsaat 60% arvioi, että polttoainetuki tulee yrityksen tilanteen kannalta jo liian myöhään!
 
Tilanne on ajautunut äärimmäisen kriittiseksi Suomessa. Valtioneuvoston ja hallituksen on kiire ryhtyä tuumasta toimeen – ekonomisteista puhumattakaan – jos haluavat, että Suomen jo pahasti vaurioitunut oma kumipyörillä kulkeva kuljetuselinkeino jää takaamaan maamme kaupalle ja teollisuudelle sen tarvitsemia kuljetuspalveluja.
 
Tilanne vaati välittömiä päätöksiä ja toimenpiteitä!