Tulosta
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2022

Suomi pettää kuljetusyrityksiä ja työpaikkoja

Pitkien välimatkojen Suomessa noin 90 % kaikesta tavarasta kuljetetaan kuorma- autoilla. Se vaikuttaa kaikkien elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden hintaan.
 
Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti yhdessä yössä dieselpolttoaineen hinnan ”taivaisiin”kaikissa EU-jäsenmaissa. Syntyi kuljetusyritysten kohtalonkysymys.
 
Kaikissa jäsenmaissa valtio reagoi heti. Paitsi Suomessa.
 
Italia pudotti dieselin pumppuhintaa 30,5 senttiä/litra. Ruotsi pudotti dieseliä 12 senttiä/litra, antaa jokaiselle autoilijalle 1000 kruunua käteen ja lupaa dieselistä 1,30 kruunua lisäalennusta 1.6. alkaen. Belgia pudotti sekä dieselin että bensan hintoja 17,5 senttiä/ litra. Ranska pudotti dieselveroa 15 senttiä/ litra ja tukee maanteiden tavarakuljetuksia 400 miljoonan euron pika-avustuksella, joka antaa esimerkiksi jokaiselle raskaalle kuorma- autolle 1300 euroa. Irlanti maksaa jokaiselle maan noin 20 000 kuorma-auton kuljettajalle 100 €/viikko korvauksena kohonneista polttoainehinnoista. Jne.
 
Suomessa kuljetusyrittäjillä on suurin hätä. Se kaipaa valtiolta välitöntä apua. Hallitus ja eduskunta eivät ota kantaa.. Hidastellaan. Se on maan tapa.
 
Sanna Marinin ja Annika Saarikon hallitus on Covid-laman aikana jakanut velkarahaa avokätisesti joka suuntaan. Kuljetusyrittäjien kohdalla pyritään säästämään.


Liikenneministeri Matti Aura (1997-99) oli yksi monista jo 1990-luvulla, joka turhaan vaati tiemaksun käyttöönottoa myös Suomessa kaikkien muiden EU-maiden tapaan. Ministeri Annika Saarikko johtaa valtiovarainministeriötä.

Koira haudattuna!
Marinin ja Saarikon hallitus ei ole ensimmäinen hallitus Suomessa, joka syrjii maanteiden kuljetusyrittäjiä rautateiden eli valtionyritys VR:n tieltä. Valtiovarainministeriön (VM) johtaa syrjintää. Sitä on jatkunut yli puolen vuosisataa.
 
Dieselin ja bensan verojohtajaksi sanottu VM:n neuvotteleva virkamies Markus Teräväinen on tentittävänä 3/2022 lehden sivuilla.
 
Ammattidieselistä hän sanoo, että hallitus on linjannut sen käynnistämisestä. VM on ”linjannut” sitä viime vuosisadalta saakka.
 
Raskaan liikenteen tiemaksuista, Vinjetistä, hän antaa ymmärtää, ettei EU hyväksyisi vastakorvauksia oman maan raskaalle liikenteelle minkä lisäksi se – hänen mielestään - nostaisi kohtuuttomasti yrittäjien omaa verorasitusta.
 
Vastauksesta on syntynyt vähintäänkin omituinen ristiriita. Suomen kuljetusyrittäjät vaativat tiemaksuja itselleenkin maksettaviksi, koska näkevät sillä paljon suurempia hyötyjä itselleen ja koko Suomelle. VM:n virkamies kuitenkin mielestään tietää yrittäjiä paremmin, mikä yrittäjille on parasta.
 
Kuinka monella tuhannella litralla halpadieseliä nk. halpamaiden kuorma-autot saavat tulla kilpailemaan suomalaisten yrittäjien kanssa?
 
Eihän se näin voi olla! Mikä on takana, että Annika Saarikon johtama valtiovarainministeriö vuodesta toiseen jarruttaa maantiekuljetustemme voimistamista ja samalla edistää avokätisesti miljardeilla yksityisomaisuutta halventavia, päästöjä massiivisesti kasvattavia ja ilmastonmuutosta vauhdittavia uusia ratahankkeita? Ratahankkeita jotka Vihreätkin tuomitsevat Ilmaston vastaisiksi hankkeiksi.
 
On lisäksi vähintäänkin omituista, että VM kieltäytyy valtion tulolähteestä, Vinjetistä,
 
josta kaikki muut EU-jäsenmaat nauttivat! Ja mistä johtuu, että poliittisesti sidonnainen ammattikuljettajien edunvalvoja AKT ei ota mitään kantaa omien jäsentensä työpaikkojen varmistamiseen maanteiden kuljetusaloilla?
 
VM:ssä on koira haudattuna.