Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Goodyear taistelee vastaan

Laiton rengastuonti rehottaa

Auto, tekniikka ja kuljetus/PeVi 30.9.2008

Laiton tuonti on rengasalalla yhä suurempi ongelma. Asiakkaiden turvallisuutta ja laillisia oikeuksia pidetään sivuseikkoina, ja siksi Goodyear Dunlop on ryhtynyt tiukkoihin vastatoimiin sellaisia myyjiä, välittäjiä ja tukkumyyjiä kohtaan, jotka tuovat tuotteita myyntiin Euroopan markkinoille. Tähän tarkoitukseen muodostettu asiantuntijaryhmä seuraa rengasmyyntiä, joka rikkoo yhtiön liikeoikeuksia.

Laittomalla rinnakkaistuonnilla tarkoitetaan tuotetta, joka ei välttämättä riko lakia tai loukkaa mitään oikeuksia vientimaassa, mutta joka Euroopan unioniin tuotuna loukkaa tavaramerkki-, mallisuoja- tai patenttioikeuksia tai rikkoo muita lakeja, kuten Euroopan unionin kilpailulakeja.

Goodyear Dunlop Nordicin toimitusjohtaja Dario Vicario selventää:

- Jos suomalaisille rengasmyyjille tarjotaan renkaita Euroopan ulkopuolelta erittäin edulliseen hintaan, siihen on yleensä hyvä syy. Tuotteet voivat olla Goodyear- tai Dunlop-merkkisiä, mutta myyntiyhtiöllä ei välttämättä ole oikeuksia myydä niitä markkinoillamme. Vielä tärkeämpää on se, että haluamme varmistaa asiakkaidemme turvallisuuden: on mahdollista, että kyseiset renkaat eivät vastaa eurooppalaisia vaatimuksia, eivätkä ne siten sovellu eurooppalaiseen ilmastoon ja eurooppalaisille teille.

Paikallisista lakiasiantuntijoista on muodostettu ryhmä, joka seuraa markkinoiden liiketoimia Suomessa ja muissa Euroopan maissa Goodyear Dunlopin tuotteiden osalta. Seurattaviin brändeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava ja Debica. Yritys ryhtyy tarvittaessa juridisiin toimenpiteisiin, jolloin tuontiyrityksen on mahdollisesti maksettava vahingonkorvauksia, tuhottava varastonsa, paljastettava tuotteen toimitusketju ja lopetettava kaupankäynti kyseisillä tuotteilla.

- Osoitamme markkinoille, että olemme vakavissamme yksinoikeuksiemme suojaamisesta. Ryhdymme mahdollisuuksien mukaan kaikkiin tarpeellisiin toimenpiteisiin suojataksemme brändiämme ja pysäyttääksemme tuotteiden laittoman tuonnin. Laittomasti toimivien myyjien, välittäjien ja tukkumyyjien pitäisi olla varuillaan, sillä puolustamme liikeoikeuksiamme tarmokkaasti, Dario Vicario jatkaa.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus