Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Uudistunut Mazda6 rantautui

Enemmän hymyä, vähemmän päästöjä

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 30.03.2010

ATK Vuonna 2007 esitelty Mazda6 on saapunut siihen ikään, että myyntikäyrien ylläpitämiseksi ja kohottamiseksi autoa on paranneltu niin tekniikan kuin muotoilunkin osalta.

Ulkoapäin Mazda6:n uudistumisen huomaa helpoiten uudesta etupuskurista, jonka muotoilu seurailee maskin hymyä. Myös sisustan muotoilua on kohennettu ja materiaalit ovat aiempaa laadukkaampia.

Suurin pellin alta löytyvä uutuus on suoraruiskutteinen MZR 2.0 DISI -bensiinimoottori, joka tarjoaa kahdeksan hevosvoimaa edellistä kaksilitraista enemmän eli kaikkiaan 155 hevosvoimaa. Tästä huolimatta CO2-päästöt ovat pudonneet noin viisi prosenttia.

Hiilidioksidipäästöjä on pudotettu kautta linjan, sillä myös 2,2-litraisissa dieselmoottoreissa päästöt ovat keskimäärin viisi prosenttia aiempaa pienemmät, vaikka tehoja otetaan irti entiseen malliin. Pienimmässä tehovaihtoehdossa jopa neljä hevosta enemmän, nyt 129 hevosvoimaa. Kulutuksen ja päästöjen pudotusta on haettu pienistä puroista eri puolilta autoa - esimerkiksi vesipumpun siipipyörä on aiempaa kevyempi ja pienikitkaisempi tuoden siten puolen prosentin kulutussäästön.

Kaivattua dieselin ja automaatin yhdistelmää ei nyky-Kuutoseen ole luvassa. Automaatti-Mazdan ystävän on valittava kaksilitrainen bensamoottori, sillä myös 1,8- ja 2,5-litraiset bensat ovat manuaaleja.

Uuden Mazda6:n verolliset hinnat alkavat bensiinimalleissa 1,8-litraisen Comfort-varustetason noin 25 700 eurosta. Edullisin diesel on 129-hevosvoimainen Comfort-varusteinen - hintaa autolla on 29 270 euroa. Myynti alkaa bensiinimalleilla, dieselit saapuvat Suomeen toukokuussa.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus