Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Huolellisuutta pienenkin perävaunun lastaukseen

Viekö kärry autoasi?

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 28.04.2010

ATK Suomessa on rekisterissä yli 600 000 kevytperävaunua, joista suuri osa otetaan käyttöön keväällä mökkikauden ja rakennusprojektien alkaessa. Tavallinen B-ajokortti riittää yhdistelmän kuljettamiseen. Huolimattomasti kuormattuna kevytperävaunu on kuitenkin valtava riski liikenteessä. Yksi yleinen virhe on, että perävaunun kyytiin kuormataan niin paljon tavaraa kuin sinne mahtuu, oli kyse sitten eristevilloista tai pihalaatoista. Kevytperävaunun suurin sallittu kokonaispaino tulee kuitenkin vajaan näköisellä kuormalla nopeasti vastaan, jos kyydissä on painavaa tavaraa.

Toinen virhe on perävaunun kuormaaminen liian etu- tai takapainoiseksi. Takapainoinen kuorma alkaa nostaa vetoaisaa, mikä taas keventää auton takapyörien kosketusta maahan. Takapainoisuus johtaa loivillakin ohjauksilla heijausliikkeeseen ja ajoneuvoyhdistelmä karkaa helposti kuljettajan hallinnasta.

Autoliitto testasi liian takapainoiseksi kuormatun yhdistelmän ominaisuuksia. Työryhmän toteuttamassa kokeessa perävaunuun kuormattiin lautatavaraa ja hiekoitussepelisäkkejä siten, että suurin sallittu paino ei ylittynyt. Lautatavara ulottui kuitenkin hieman lain sallimaa kahta metriä pidemmälle perävaunun takareunasta ja kuorman painopiste oli liian takana.

Testissä yhdistelmällä tehtiin suoralla tiellä kevyt väistöliike, jollainen aiheutuu esimerkiksi ohitettaessa sivukadulle kääntyvä ajoneuvo. Jo viidenkymmenen kilometrin tuntivauhdissa perävaunu nousi yhdelle pyörälle ja alkoi heittelehtiä villisti. Toisessa kokeessa nopeuden noustessa yhdistelmän suurimpaan sallittuun eli 80 km/h:ssa muuttui ajettavuus suoralla erittäin levottomaksi ja väistö teki kuljettajasta matkustajan.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus