Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Lava-autot Euro NCAP -törmäystesteissä

Turvallisuudessa parannettavaa

ATK/PeVi 28.2.2008

ATK Euro NCAP on ottanut lava-autot törmäystestiohjelmaansa. Ensimmäiset testatut pick-upit olivat Nissan Navara, Isuzu D-MAX/Rodeo ja Mitsubishi L200. Testit paljastivat, että avolavojen turvallisuudessa on paljon parannettavaa.

Euro NCAP:n (New Car Assessment Program) törmäystestit tarjoavat kuluttajille vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta. Euro NCAP:ssa arvioidaan aikuis- ja lapsimatkustajan kolariturvallisuutta törmäyshetkellä sekä jalankulkijan loukkaantumisriskiä törmäyshetkellä. Testit koostuvat etutörmäys-, sivutörmäys- ja jalankulkijatörmäystesteistä sekä lapsimatkustajan turvallisuutta mittaavasta testistä.

Avolava-autojen rekisteröintimäärä kasvoi Euroopassa viime vuonna 7,2 % vuoteen 2006 verrattuna. Euro NCAP on huomannut, että autovalmistajat lisäävät lava-autoihin lisävarusteita houkutellakseen kuluttajia ostamaan niitä myös arki- ja perhekäyttöön. Joissakin maissa myös verotus tukee tätä suuntausta. Suosion kasvun syystä riippumatta Euro NCAP on huolestunut lava-autojen heikosta turvallisuuden tasosta.

– Euro NCAP toimii autojen turvallisuuden parantamiseksi autoilijoiden puolesta. Lava-autojen testaaminen tuli ajankohtaiseksi kun huomasimme, ettei niitä enää käytetä pelkästään tavaroiden kuljettamiseen, toteaa Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Sekä Nissan Navara että Isuzu D-MAX/Rodeo saivat huonon testituloksen aikuismatkustajien turvallisuudesta. Tämä vahvistaa Euro NCAP:n uskomusta, että autonvalmistajien täytyy tehostaa toimiaan autojen turvallisuuden parantamiseksi.

Nissan Navara sai aikuismatkustajien turvallisuudesta erittäin huonon pistemäärän ja vain yhden halkaistun tähden. Halkaistu tähti merkitsee sitä, että hengenvaarallisen loukkaantumisen riski on erittäin suuri. Tämän tuloksen seurauksena Nissan on aloittanut kampanjan parantaakseen kaikkien valmistettujen Navaroiden turvatyynyjen toimintaa. Euro NCAP testaa parhaillaan tätä uusittua mallia.

Isuzu D-MAX/Rodeo sai puolestaan aikuisturvallisuudesta kaksi tähteä, joista toinen oli halkaistu. Myös Isuzun testeissä havaittiin hengenvaarallisen loukkaantumisen riski, joka kohdistui kuljettajan rintakehään.

Testatuista lava-autoista parhaiten menestyi Mitsubishi L200, joka sai aikuismatkustajien turvallisuudesta neljä tähteä viidestä. Kaikki kolme lava-autoa saivat kuitenkin huonot tulokset niin lapsi- kuin jalankulkijaturvallisuudesta.