Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Jarruissa eniten huomautettavaa

Tievarsitarkastuksissa tehostamisen varaa

ATK/PeVi 28.2.2008

Raskaan kaluston tekniset tienvarsitarkastukset ovat sekä kuljettajien että tarkastuksia tekevien viranomaisten mielestä hyödyllisiä. Eniten huomautettavaa löytyy jarruista. Tienvarsitarkastusten vaikuttavuutta selvitelleessä Ajoneuvohallintokeskus AKEn tilaamassa tutkimuksessa ei pystytty osoittamaan varsinaisia uusia tarkastuskohteita, mutta toiminnan tehostamiseksi löytyi parannuskohteita.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että tienvarsitarkastukset eivät aina kohdistu oikeisiin ajoneuvoihin. Tarkastus pitäisi pystyä kohdentamaan tarkemmin huonokuntoisimpiin ajoneuvoihin. Itse toiminta tarkastuspaikalla pitäisi organisoida tehokkaammin niin, että samalla miesvahvuudella voitaisiin tarkistaa useampia ajoneuvoja. Teiden varsille pitäisi rakentaa riittävän suuria levikkeitä, joille voidaan poimia kerralla suurempi määrä ajoneuvoja tarkastettavaksi. Suomen ja Ruotsin tienvarsitarkastustilastoja vertaamalla havaittiin, että Ruotsissa linja-autoja tarkastetaan 20–30 kertaa enemmän kuin Suomessa. Suomessa pyritään olemaan häiritsemättä julkisen liikenteen toimintaa.

Jarrujärjestelmien kunto nousi avainasemaan niin onnettomuus- kuin tarkastustilastoissa. Jarrujärjestelmistä löydetään useimmin tarkastuksissa puutteita, ja toisaalta jarrujärjestelmän viat ovat usein merkittävässä osassa silloin, kun ajoneuvotekninen syy vaikuttaa onnettomuuden taustalla. Jarrut ovat todennäköisesti myös aktiivisimman tarkastuksen kohteina.

Kaiken kaikkiaan ajoneuvotekniset syyt myötävaikuttivat moottoriajoneuvoissa kuolleiden onnettomuuksien syntyyn15 onnettomuudessa vuosina 1997–2005.

Tienvarsitarkastuksissa ei tarkasteta ajoneuvoja, joiden määräaikaiskatsastuksesta on aikaa vähemmän kuin kolme kuukautta. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkijalautakunta löysi kuitenkin suhteessa yhtä paljon teknisiä vikoja onnettomuuksien osallisena olevasta raskaasta kalustosta riippumatta siitä, oliko edellisestä katsastuksesta kulunut yli vai alle kolme kuukautta. Tosin onnettomuuksia oli liian vähän tilastollisesti luotettavien johtopäätösten tekoon.

Varsinaisten teknisten tarkastuskohteiden ulkopuolelta kohoaa kaksi tienvarren tarkastustoimenpidettä erityisen tärkeäksi. Sekä ajo- ja lepoaikojen että kuormankiinnityksen seuranta on tärkeää liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Väsymisestä aiheutuvien onnettomuuksien riski on jopa 3–10-kertainen teknisestä puutteesta syntyvään riskiin verrattuna.

Kuorman sidonnan merkitys on karkeasti arvioiden yhtä suuri tai suurempi kuin teknisten vikojen merkitys. Raskaan liikenteen tekniset viat johtavat noin yhteen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen vuodessa. Mikäli tekniset viat aiheuttavat samassa suhteessa myös henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia ja omaisuusvahinko-onnettomuuksia, voivat teknisistä vioista aiheutuvat onnettomuuskustannukset olla vuositasolla jopa yli kymmenen miljoonaa euroa. Koska tällä hetkellä tienvarsitarkastusten kustannukset lienevät vuositasolla alle 0,5 miljoonaa euroa, ja koska mitä ilmeisimmin tarkastusten pelko vaikuttaa kaluston kunnossapitomotivaatioon, olisi tarkastusten määrän nostaminen vielä nykyisestä perusteltua.